decoration

arki kelloon kääntäminen

12.8.2018 Teksti: Sara Parikka

Moikka! Huomenna meillä strattaa totisesti arki, kun alkaa Salkkareiden kuvaukset ja näin ollen ollaan molemmat kiinni töissä. Mikolla alkaa lisäksi koulu ja mulla on kasa erilaisia projekteja, jotka vaatii ajoittain paljon keskittymistä ja aikaa. Silti mulla on super hyvä fiilis tulevasta ja uskon, että selvitään tästä rutistuksesta hyvin. Tuntuu, että meidän alalla ja varmaan aika monella alalla työt menee aalloissa ja välillä kaikki vain pääsee kasaantumaan samoille kuukausille.

Mietin juuri eilen (kun kokosin -to do- listaa), että mitkä kaikki asiat helpottavat arkea ja sitä, että kaikki lähtee rullaamaan hyvin. Tuntuu, että tämä kesälomasta päiväkotiin ja töihin siirtyminen vaatii koko perheeltä hieman aikaa ja kärsivällisyyttä.. :) Kasaan tähän alle tärkeitä pointteja joiden avulla arki lähtee taatusti rullaamaan!

Uni / En tiedä voiko nukkumista korostaa liikaa. Itselle uni on melkeinpä se tärkein asia, kun ajattelen hyvinvointiani ja se on myös asia josta todella harvoin joustan. Nyt kesällä unirytmi on mennyt aika sekaisin ja ollaan valvottu ihan liian myöhään. Aamupala on venynyt usein kello 10 ja rentoilua on voinut jatkaa pitkin päivää. Näin ollen nyt olen yrittänyt päästä uneen viimeistään 23 ja siirtynyt sänkyyn kympin maissa. Tämä toimii aika kivasti ja välillä uni tulee silmään jo heti kympin jälkeen. :) Mulla paras määrä unta on 9h, mutta pärjään 8h. Välillä tekee niin hyvää nukku 10-12h. Aah! Onneksi on puoliso jonka kanssa voidaan vaihdella aamuheräämisiä esim viikonloppuisin tai silloin jos on töistä vapaata.

Ruoka / Aina kesäloman jälkeen tykkään erityisesti suunnitella uusia hyviä arkiruokia ja on ihana palata syömään astetta säännöllisemmin sekä terveellisemmin. Uunivihannekset ja lohi ovat tällä hetkellä erityisesti mielen päällä sekä aamu-smoothiet. Yhteiset ruokahetket ovat mulle todella tärkeitä ja silloin laitetaan aina telkkari kiinni. Kysellään tyttöjen päiväkotipäivistä ja istutaan hetki yhdessä. Huomaan myös että säännöllinen & terveellinen ruokailu saa jaksamaan paremmin.

Aamujen helpottaminen / Kiireisinä ja aikaisina aamuina auttaa, jos vaatteet on katsottu valmiiksi edellisenä iltana. Laitan usein lapsille sekä itselleni omat vaatepinkat, joten aamulla voi vain vetäistä valmiiksi mietityt kokonaisuudet päälle. Lisäksi saatan pakata valmiiksi tavarat mitkä tarvitsen mukaan ja ladata kahvinkeittimen jo illalla valmiiksi. Tämä nopeuttaa ja helpottaa aamuja. Se on nimittäin hirveää etsiä sukkia tms kiireessä ja samalla todeta, että kahvi jää muuten juomatta.

Urheilu / Tästä kuulee toitotettavan aina joka paikasta, mutta liikunta on kyllä ihan parasta hommaa arjen tiimellyksessä. Kuulin jostain, että olisi hyvä harrastaa jotain sellaista minkä aikana ei ajattele mitään muuta.. Näin pääse nollaamaan ja keskittymään hetkeksi vain itseen. Olen suosinut aina pitkiä kävelylenkkejä, juoksemista, joogaaa ja pilatesta. Nykyään myös crossfit kiinnostaa, sillä haluan kohottaa kuntoa ja saada kroppani voimaan paremmin. Tämän syksyn aikana olen sitoutunut ottamaan liikunnan kerrankin tosissaan ja satsaamaan siihen aikaa..

Millaiset konstit auttaa teitä arjen aloituksessa ja sen kiireissä? <3Sara