pohdintaa

kaupallisuus

25.9.2018 Teksti: Sara Parikka

Heippaaa! Tänään julkaistiin taas uusi jakso meidän Papupata podiin (ohjeet kuunteluun alla) ja aiheena tänään meillä on some. Kaupallisuus on osa someani ja iso osa työtäni, jota sivutaan myös tämän päiväisessä podissa. Mielestäni blogissani on pysynyt tämän asian tiimoilta aina tosi kiva henki ja olisi ihanaa jos se pysyisi sellaisena. <3 Kuitenkin luulen, että tämä asia kiinnostaa monia ja tykkään itsekin lukea/kuulla toisten bloggareiden ja vaikuttajien ajatuksia aiheesta. Olen myös itse kärppänä tunnistamassa piilomainontaa jos huomaan sellaista jossain tapahtuvan. :D

Olen pyrkinyt olemaan todella suora ja varovainen sen suhteen, että merkkaan aina kaiken rehdisti. Otavamedian eli Anna.fi puolesta tulee jo todella tiukat raamit sen suhteen miten kirjoitukset ja postaukset tulee merkitä. Tämän olette varmasti huomanneet keltaisesta palkista jossa lukee ”mainos”. Lukija pystyy huomaamaan merkinnän jo ennen kuin klikkaa postauksen auki. Myös instagramin puolella noudatan IG:n omia merkintäsuosituksia ja napsin ne päälle aina kun kyseessä on yhteistyö.

Mainos (ja ig:ssä ”maksettu mainos”) on selkeä merkintä, mutta toivon että lukijat näkevät sanan taakse. Olen aina valinnut ja jatkossakin valitsen k a i k k i kamppikset todella tarkoin. Lähestulkoon kaikkien kaupallisten postausten takana on monen monta sähköpostiviestiä, mahdollisesti tapaamisia, tuotteen testaus ja kamppiksen suunnittelu, kuvaaminen, editoiminen, kirjoittaminen jne jne. En koskaan voisi kuvitella, että tuottaisin sisältöä seuraajilleni valheellisesti.. Se tie olisi tuskin kovinkaan pitkä. Ei mulla ole päivätyöni lisäksi aikaa sellaiseen väkisin väännettyyn sisältöön. Se, että henkilöityy itse johonkin tuotteeseen ja esiintyy sen kanssa sisältää mielestäni suuren vastuun. Haluankin uskoa, että suurin osa vaikuttajista kantaa tämän vastuun ja valitsee ne yhteistyöt joiden rinnalla voi seisoa.

Jos klikkaatte mun mainoksia auki, tai tykkäätte kaupallisista kuvista ig:ssäni, niin voin taata että ne ovat itse tuotettua sisältöä ja vastaan niiden tuottamisesta täysin itse. Tänä syksynä olen saanut hurjan määrän ihania yhteistöitä joihin olen halunnut tarttua. Samalla pyrin pitämään tiukkaa rajaa sen suhteen kuinka paljon kaupallista ehdin toteuttamaan. Kyse ei ole siitä ettenkö haluaisi tehdä enemmän, vaan siitä että aikani ei riitä. Haluan myös tuottaa sitä rentoa, hetken mieleenjohteesta tulevaa sisältöä. Läheskään jokainen postaus täällä tai ig:ssä ei ole suunniteltu.. Hahahah, ehkä sen voi uskoa helpolla. :D:D Valikoin mukaan vain ne parhaiten minulle sopivat ja välillä myös itse kysyn yhteistyötä jos jokin tietty kiinnostaa.

Mitä ajatuksia kaupallisuus teissä herättää..? Ajatteletteko niin, että se on aina ”huonompaa” tai ”ei niin aitoa” sisältöä? Tässä ohjeet kuinka löydät meidän laajemmat höpöttelyt aiheesta.

Papupata-podin löytää helposti. Lataa puhelimeen Acast-sovellus, (voit myös kuunnella I phonella – Applen oman Podcast sovelluksen kautta) etsi Papupata.

  1. Laita meidän ohjelma ihmeessä seurantaan, niin saat jatkossa aina tiedon kun uusi jakso ilmestyy. :)
  2. Seuraa meitä Instagramissa @papupatapodi sinne päivitetään rentoa sisältöä, välillä vähän kieliposkella.. Pysyt myös hyvin kärryillä siitä mitä milloinkin Papupata meinaa. ;) JA siellä luetaan aktiivisesti Direct viestejä, joten jos on risuja tai ruusuja podiin liittyen, aihetoiveita tai muuta mielenpäällä, niin sinne saapi rustailla.. <3
  3. Voit kuunnella jakson myös tästä.

Ihanaa päivää! Mä pyörin stadissa tänään paikasta toiseen ja illalla treffataan Johannan kanssa uusien podi-nauhotusten merkeissä. <3Sara

kuvat / Sam Jamsen / Asennemedia