voimaruoka

3 x superterveellinen voimaruoka

17.11.2017 Teksti: Piritta Palokangas

Olen suuri puuron ystävä, ja tänään söin elämäni parasta puuroa. Pysähdyin aamulla erään kahvilan terassille ottaakseni kupillisen kahvia. Listaa silmäiltyäni päätin maistaa paikan puuroa. Ja mitä puuroa! Lämmintä kaurapuuroa, johon oli lisätty chian siemeniä ja vaniljaa. Päälle oli aseteltu banaania, mustikoita ja viikunoita. Lisäksi siihen oli ripoteltu hunajaista pistaasigranolaa, muutama viiru maapähkinävoita ja lusikallinen kanelijogurttia. Aivan järjettömän hyvää. Lapsi ei tietenkään halunnut maistaa puuroa, vaan nakersi croissanttiaan. No en tuputtanut, jäipä enemmän minulle! Ja mikä parasta, vieläkään ei ole nälkä, vaikka kello on kohta kuusi iltapäivällä.

Kyllä, söin myös nuo orvokit : )

Kauraa pidetään täällä superfoodina, ja sitähän se onkin. Se laskee kolesterolia ja pienentää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. Kaura on myös oivallinen painonhallinnassa, koska se sisältää paljon hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja ja pitää näkää loitolla ja hellii vatsaa. Tullessani Australiaan mietin, josko täältä saa mistään kaurapuurotarpeita, mutta paikallisessa marketissa kauralle oli omistettu kokonainen käytävä. Ruisleipää tai hapankorppua sen sijaan ei saa mistään. Tosin kuulin, että eräässä kaupunginosassa, jossa asuu paljon venäläisiä, olisi mahdollista saada ostaa juuresta tehtyä ruisleipää. Sitä täytyy lähteä vielä metsästämään!

Olen myös addiktoitunut mangoon. Sesonki on täällä nyt parhaimmillaan, ja syömme mangoja päivittäin. Mango on superhedelmä. Se sisältää runsaasti beetakaroteenia sekä A- B- ja C-vitamiineja. Lisäksi mangossa on rautaa, magnesiumia ja kaliumia, jotka auttavat esimerkiksi verenpaineen alentamisessa. Uskon, että keho viestittää ruokamielihaluilla sen tarpeita. Mangon beetakaroteenia tarvitaan nyt sisäiseen aurinkosuojaan, ja koskapa ei ruuhkavuosissa tarvittaisi verenpaineen hillitsijää!

Se ihmetyttää, että hedelmät ja vihannekset ovat täällä aika hintavia. Kilo perunoita maksaa neljä dollaria esimerkiksi. Lähes 100 prosenttia hedelmistä ja vihanneksista on kotimaisia, niitä tuodaan Australian ulkopuolelta hyvin vähän.

Smoothieta kulhossa.

Ensimmäinen kodinkone, jonka ostin Australian-kotiimme oli tehosekoitin, jolla surruutan smoothieita päivittäin. Tämän smoothien vihreä väri johtuu spirulina-merilevästä, jota olen käyttänyt jo vuosia smoothieissa. Spirulinassa on enemmän rautaa kuin pinaatissa, enemmän beetakaroteenia kuin porkkanoissa, enemmän proteiinia kuin kananmunassa ja enemmän antioksidantteja kuin parsakaalissa. Varsinainen superruoka siis! Ja se myös pitää mielen virkeänä. Maku siinä on voimakkaan merellinen, mutta sitä saa hyvin taitettua sitruunan mehulla. Spirulina on todettu turvalliseksi ravintolisäksi, mutta kuten kaloihin, myös siihen on voinut kerääntyä ympäristömyrkkyjä vesistä. Siksi suosin aina orgaanista spirulinaa ja pidän silloin tällöin taukoja sen syömisessä.

Tähän smoothieen olen viskannut:

yhden banaanin

puolikkaan mangon

kourallisen manteleita

yhden sitruunan mehun

ruokalusikallisen chian siemeniä (todella hyvä omega 3:n lähde!)

teelusikallisen spirulinaa

muutaman ruokalusikallisen kookosjogurttia

päälle ripottelin granolaa ja mustikoita

Värikin sen kertoo, että tämä juoma on terveellistä 😉 Mutta se maistuu myös hyvälle! Olen huomannut, että tuhti smoothie piristää siinä missä kahvi.