Matkailu

Australian upeimpia maisemia Great Ocean Roadilla

20.1.2018 Teksti: Piritta Palokangas

Port Campbellin kansallispuiston alueella on jylhiä kalkkikivijyrkänteitä ja niistä irronneita lohkareita.

Tänä viikonloppuna lähdimme taas tien päälle. Suuntana oli Great Ocean Road, Australian kansallisperintökohteeksi listattu 243 kilometrin mittainen maisematie. Sen kuuluisin nähtävyys on Twelve Apostles eli 12 apostolia, ryhmä korkeita kalkkikivipatsaita, jotka eroosio on muovannut. Apostolit kohoavat ylväinä meressä kymmenien metrien korkeuksiin.

Apostoleille on matkaa Melbournesta noin 220 kilometriä, joten sinne voi ajella suoraankin, mutta matkan varrella on toinen toistaan upempia rantoja ja muutama pittoreski kaupunki, joissa kannattaa pysähtyä. Me otimme ensimmäiseksi etapiksi Torquayn, joka on kuuluisa surffauksesta. Torquayssa on useita uimarantoja ja taitaville surffaajille soveltuva legendaarinen Bells Beach, jossa on järjestetty Australian vanhinta surffauskilpailua vuodesta 1962.

Bells Beachilla Torquayssa järjestetään joka pääsiäinen Australian vanhin surffauskilpailu, Rip Curl Pro.

Torquayssa sijaitsee surffimerkki Rip Curlin pääkonttori, ja sen sekä monien muiden surffimerkkien suuret myymälät ovat vierailun arvoisia, jos surffimuoti kiinnostaa.

Torquayssa on myös Australian surffimuseo, mutta vierailu siellä jäi seuraavalle kerralle, koska päätimme jäädä hetkeksi rannalle pulikoimaan ja toisaalta meillä oli hieman jo kiire ehtiä näkemään apostolit vielä ennen auringonlaskua. Nautimme rannalla paikallisen kalaravintolan lounaan, ja matka jatkui.

Great Ocean Roadin varrella on lukuisia uimarantoja, joissa on ihanan pehmeää keltaista hiekkaa ja meri kimmeltää kirkkaan turkoosina.

Great Ocean Road kiemurtelee kiharana meren rantaa ja nousee myös yllättävän korkealle. Välillä mieleen tulivat Pohjois-Norjan serpentiinitiet. Ympäristö on vaihtelevainen. Jossain vaiheessa tie kääntyy sisämaahan ja maasto ympärillä muuttuu lampaiden laidunmaaksi mutta mahtuupa tien varrelle sademetsääkin.

Matkanteko Great Ocean Roadilla on hidasta osittain siksi, että tiet ovat yhtä kiemuraa, mutta suurimmaksi osaksi siksi, että tämän tästä on aivan pakko pysähtyä ottamaan kuvia henkeäsalpaavan kauniista maisemista.

Pääsimme perille apostoleille juuri, kun aurinko alkoi laskea. Alun perin patsaita kutsuttiin nimellä The Sow and Piglets eli emakko ja porsaat, mutta turistien houkuttelemiseksi patsaille keksittiin 1920-luvulla hieman raamatullisempi nimi! Eikä niitä ole koskaan ollutkaan 12 vaan yhdeksän. Vuonna 2009 yksi 50-metrinen apostoli kaatui mereen eroosion vaikutuksesta, joten nyt niitä on jäljellä vain kahdeksan.

12 apostolia auringon laskiessa.

Apostolit ovat syntyneet miljoonien vuosien kuluessa, kun tuuli, vesi ja myrskyt ovat nakertaneet kalkkikivijyrkänteisiin ensin luolia, joista on muotoutunut kaaria. Lopulta kaaret ovat romahtaneet ja jäljelle ovat jääneet nämä patsaat.

Apostolit aamupäivällä.

Eroosio muokkaa tätä luonnon taideteosta jatkuvasti ja jossain vaiheessa on odotettavissa, että kalliosta irtautuu lisää apostoleja vanhojen romahtaessa mereen.

Ihminen tuntee itsensä melko pieneksi näiden jyrkänteiden juurella.

Majoituksen suhteen kaikki ei mennyt ihan nappiin tällä reissulla. Teimme sen ensikertalaisten virheen, että otimme majoituksen mahdollisimman läheltä apostoleita, mikä tarkoitti kaukana kaikesta muusta. Parempi vaihtoehto olisi ollut jäädä vaikkapa noin 80 kilometrin päässä sijaitsevaan Apollo Bayhin, jossa oli enemmän elämää, ja tehdä sieltä pistokeikka apostoleille. Mutta toisaalta nyt pääsimme katsomaan apostolit vielä aamupäivän valossakin.

Majoitumme motellissa, jonka totesimme paikan päällä laatuunsa nähden ylihintaiseksi. Rähjäinen motellikompleksi olisi voinut toimia Psyko-elokuvan kulissina. Karmiva ohjelmanumero illalla oli metsästää sängyn alle luikahtanutta mustaa, kookasta ötökkää. Saimme sen päiviltä, mutta nukuin silti toinen silmä auki. Ei auttanut valppaus: aamulla herätessämme sängyssä oli littaantunut hämähäkki, joka sekään ei ollut ihan pienimmästä päästä.

Kotimatkalla pysähdyimme tekemään pienen kierroksen sademetsässä. Tieltä on helppo poiketa parkkipaikalle, josta lähtee vajaan kilometrin mittainen luontopolku. Pieni happihyppely vehreiden saniaisten lomassa teki hyvää autossa istumisen vastapainoksi. Onneksi eläimistöä ei näkynyt…

Toinen pysäkkimme paluumatkalla oli vireässä Lornen pikkukaupungissa, josta on Melbourneen matkaa noin 140 kilometriä.  Paikka näytti olevan pullollaan lomanviettäjiä, tammikuu kun on täällä kouluista kesälomakautta, mutta pitkälle rantaviivalle kyllä mahtui joukkoon. Lorne teki vaikutuksen ja aiomme mennä sinne vielä uudestaan viikonloppulomalle. Surffaamaan tietty, nyt kun sen makuun on päästy!

Lornen pikkukaupungissa ranta on alle sadan metrin päässä pääkadusta.

Kaiken kaikkiaan Great Ocean Road ylitti odotukset, nähtävää oli paljon enemmän kuin vain 12 apostolia, jotka toki olivat vaikuttava näky. Tämä road trip on Melbournen kävijän ehdoton ohjelmanumero!