australia

D-vitamiini auringosta vai purkista?

18.1.2018 Teksti: Piritta Palokangas

Kummastelin vähän, kun ennen lähtöämme neuvolakäynnillä hoitaja käski pakata D-vitamiinit matkaan Australiaan. Olin luullut, että täällä jos missä ei tarvitse syödä purkista D-vitamiinia, jota syntyy iholla auringonvalon ansiosta. Mutta tosiasiassa miljoonat australialaiset kärsivät D-vitamiinin puutteesta. Se johtuu siitä, että ihmiset ovat oppineet suojautumaan täällä auringolta erittäin tehokkaasti. Ihosyöpäriskin vuoksi on käytettävä korkeita, 30-50+ -suojakertoimia. Korkeat suojakertoimet estävät D-vitamiinin muodostumisen iholla. Lapsilla auringolta suojautuminen on erityisen tärkeää, joten olemme jatkaneet D-vitamiinilisän syömistä täälläkin.

UV-vaatteet, aurinkorasva, suojaavat lakit, varjo ja virvokkeet ovat muistettavia asioita rantapäivänä.

Löysin mielenkiintoisen artikkelin Australian kuluttajaviraston Choice-julkaisusta, jossa käsitellään D-vitamiinia. Jos ei saa tarpeeksi aurinkoa päivittäin,  alle 70-vuotiaille australialaisille suositellaan D-vitamiinilisää vähintään 15 µg (mikrogrammaa) vuorokaudessa, ja yli seitsenkymppisille 20 µg vuorokaudessa. Silti useimmissa valmisteissa D-vitamiinia on 25 mikrogrammaa päiväannoksessa. Suomessa vuorokausisuositus alle 65-vuotiaille on 10 µg, mikä tuntuu tässä valossa naurettavan pieneltä. Voisi kuvitella, että varsinkin pimeään aikaan suomalaisten pitäisi syödä aurinkovitamiinia enemmän. Suomessa on silti asiantuntijoita, joiden mukaan terveet aikuiset eivät lisiä edes tarvitse. Toiset taas näkevät suoran yhteyden esimerkiksi masennuksen ja D-vitamiinin puutteen välillä. Siihen ja D-vitamiinin positiiviseen vaikutukseen aivojen toiminnassa viitataan myös lukemassani artikkelissa. Vastikään myös Melbournen yliopisto julkaisi tutkimustuloksia, joiden mukaan riittävä D-vitamiinitaso voi olla hyväksi erityisesti naisten aivotoiminnalle iän karttuessa.

Nyt kun olen viettänyt Suomen pimeimmän ajan täällä Australian auringon alla, olen kyllä huomannut, etten ole yhtään samalla tavalla väsynyt kuin yleensä pimeään aikaan Suomessa. Uskon, että energiavarantojeni riittävyyteen suurin syy mollottaa taivaalla, jolle tosin yritän altistua erittäin varoen. Alle 10 minuuttia päivässä aurinkoa suojaamattomalle iholle riittää D-vitamiinin muodostamiseksi, mutta olen muuttanut myös D-vitamiiniannokseni täkäläisten suositusten mukaiseksi. Harmittaa vähän, koska en tajunnut tutkituttaa D-vitamiinitasojani Suomessa, koska olisi ollut mielenkiintoista vertailla, miten ne olisivat muuttuneet täällä vietetyn ajan jälkeen. Mutta palattuani aion tutkituttaa ne ja jatkaa tarvittaessa D-vitamiinilisän napsimista aussisuositusten mukaisesti.