Matkailu 8.10.2017

Tehokas kotijumppa Australian fitnesskuningattaren opein

Lenkkarit kulkevat aina mukanani. Reissuilla tutustun nopeasti ympäristöön aamulenkeillä, niin myös täällä. Olen tykästynyt merenrantaan, jonka maisema on todella kaunis ja voimaannuttava.

Tänään oli hyvä tuuli purjelautailijoille.

Treenaamisen kannalta ajateltuna, juoksu vaatii rinnalleen lihaskuntotreeniä. Paikallisiin kuntosaleihin en ole ehtinyt vielä tutustua sen enempää kuin huomatakseni, että myös täällä jäsenyydet laatupaikoissa ovat melko kalliita. Sen sijaan olen innostunut kotijumpasta, koska treenin voi vetää missä vain, koska vain ja huippuohjaajien vetämänä. Sopii tähän elämäntilanteeseen erittäin hyvin!

Kohta jumpataan!

Lopetin noin 70 euroa kuussa kustantaneen kuntosalijäsenyyden viime keväänä, koska en ehtinyt salille koko rahan edestä. Minun ei ole silti tarvinnut lopettaa pumpin, combatin ja muiden LesMills-jumppien harrastamista. Liityin netissä suoraan LesMillsin jäseneksi. Reilun puolen vuoden jäsenyyden perusteella voin sanoa, että olen ollut todella tyytyväinen tähän palveluun. Olen ehtinyt treenata jopa useammin, kun ei ole aikatauluihin sidottu.

Nyt aion kuitenkin kilpailuttaa kotijumppapalveluni. Australian oma fitnesskuningatar Kayla Itsines, 26,on tunnettu simppelistä, mutta tehokkaasta kunto-ohjelmastaan. Kaylan luoma treeniohjelma BBG (Bikini Body Guides) tuo mieleen vanhan kunnon kuntopiirin, sykettä nostavan intervallitreenin. Se sisältää paljon kyykkyjä, punnerruksia, yleisliikettä (burpee) ja keskivartalon liikkeitä. Kaylan ilmaisia treenivideoita on Youtubessa ja Instagramissa, mutta ladattavana on myös maksullinen aplikaatio, jonka avulla voi treenata ja pitää päiväkirjaa edistymisestään, onpa sitten tavoitteena painonpudotus tai kiinteyttäminen.  Kaylalla on myös iso ja aktiivinen verkkoyhteisö, jonka jäsenet keskustelevat treenien tuloksista ja järjestävät tapaamisia. Facebookissa hänellä on lähes 15 miljoonaa seuraajaa!

Nettitreenaus ei ainakaan vielä ole kovissa hinnoissa. Les Millsin On Demand maksaa 13 euroa kuukaudessa, ja Kaylan fitnessimperiumin jäsenyys maksaa 19 euroa kuussa.

Juoksemisessa on puolensa. Iltalenkin maisemia.

Kaylan opit vaikuttavat tervehenkisiltä ja tervejärkisiltä. Tässä hänen mukaansa 10 syytä, miksi treenaus ei tuota tuloksia:

  1. Ruokavalio ei ole kunnossa. Treeni menee kankkulan kaivoon, jos sen jälkeen mättää roskaruokaa. Kayla ei demonisoi esimerkiksi hiilihydraatteja, vaan korostaa kasvisvoittoisen ja monipuolisen ruokavalion tärkeyttä.
  2. Harjoittelussa keskitytään liikaa cardioon eli kestävyysliikuntaan. Esimerkiksi pelkällä lenkkeilyllä ei saa bikinibodya. Hyvä treenilukujärjestys sisältää sopivassa suhteessa voimaa, kestävyyttä ja notkeutta kehittäviä harjoitteita, sekä anaerobista että cardiota. Kaylan treenissä on paljon plyometrisiä harjoitteita, eli hyppyjä ja muita nopeasti hengästyttäviä intervalliharjoitteita.
  3. Liian kevyt treeni. Jos treeni alkaa tuntua liian helpolta, pitää lisätä vastusta: lenkkiä voi pidentää 10 minuuttia, toistoja tai painoja voi lisätä.
  4. Ajatus hyvä, mutta toteutus ei. Kayla korostaa, että liikkeet on tehtävä riittävän rauhallisella tahdilla, jotta ehtii tehdä ne oikein ja sitä myöten riittävän tehokkaasti.
  5. Keskitytään liikaa yhteen osa-alueeseen. Kehoa pitää harjoittaa ylhäältä alas. Tärkeintä on miettiä, miten eri lihasryhmät työskentelevät yhdessä. Parhaita ovat liikkeet, jotka treenavaat montaa aluetta kerralla, kuten kyykyt tai burpee eli yleisliike.
  6. Vatsalihasrutistukset yksin eivät luo sixpackia. Perusvatsalihasrutistus on hyvä, mutta monet muut liikkeet, kuten lankutus, treenaavat koko keskivartaloa tehokkaammin.
  7. Liian vähän lepoa. Erityisesti rankan treenin jälkeen on muistettava palautuminen, koska treenin tulokset tulevat levossa ja aineenvaihdunta pääsee silloin kunnolla vauhtiin.
  8. Liian vähän nestettä. Veden juonti treenin aikana auttaa jaksamaan kauemmin. Saatat erehtyä luulemaan tehneesi kovan treenin, vaikka oikeasti väsymys voi johtua nesteen puutteesta.
  9. Väärin laskettu kalorinkulutus. Ei kannata liikaa luottaa kuntosalien cardiolaitteiden ilmoittamaan kalorinkulutukseen. Kulutamme kaloreita eri tahdilla. Lisäksi, jos laite ilmoittaa, että 1000 kaloria on palanut, voi sortua palkitsemaan aiheettomasti itsensä herkuilla.
  10. Sama treenirutiini päivästä toiseen. Kannattaa kokeilla eri lajeja, koska ne harjoittavat kehoa eri tavoin. Lajien ja treenien vaihtelu myös auttaa pitämään motivaatiota paremmin yllä!

Kaylan innoittamana olen alkanut miettiä oman treenini monipuolistamista. Yksi lajivaihtoehto tulee vastaan päivittäin. Maantiepyöräily näyttää olevan täällä hittilaji. Yllätyin, kun lähdin ensimmäisiä kertoja juoksulenkille – ei ollut tungosta. Sen sijaan rantatiellä ohitseni sujahteli toinen toistaan vauhdikkaampia spandex-asuisia hahmoja. Kaikenikäiset, naiset, miehet ja perheet yhdessä harrastavat sitä. Varsinkin viikonloppuisin pyöräilijät ovat liikkeellä massoittain. Vastaan tulee 10-20 hengen porukoita. Rohkenisinko hypätä maantiepyörän selkään?

Lenkkibaanalla ei ole tungosta.

Piritta Palokangas

Instagram

  • Heavenly taste! #oatporridge #kaurapuuro Diy? Linkki biossa!

ppalokangas