Matkailu 15.10.2017

Tunnelmia Melbournen puolimaratonilta ja 8 vinkkiä maratonille

Kaikkeen sitä ihminen lähtee, mietin, kun kello herätti tänään klo 5.15. Ohjelmassa oli Melbournen puolimaraton. Olen tottunut siihen, että juoksutapahtumat alkavat iltapäivällä, eivät kukonlaulunaikaan. Klo 6.10 asemalla värjötteli monia muitakin juoksijoita pimeässä ja kylmässä odottamassa keskustaa kohti menevää junaa, mikä sai juoksufiiliksenkin heräämään.

Noin tunti ennen lähtöä, ja aurinko jo lämmitti.

Puolimaratonin startti oli klo 8. Koko maratonin juosseet lähtivät klo 7 , jotta ehtivät juosta mahdollisimman kauan, ennen kuin aurinko alkoi paahtaa.

Hetki ennen lähtöä. Melbournen maraton juostiin tänä vuonna 40. kertaa. Osallistujia oli noin 11 000.

Melbournen puolikas oli todella hyvä kokemus. Reitti oli tasainen ja maisemat upeita. Ihailin muun muassa St.Kildan puistonäkymiä, Alberts Parkin järveä ja Melbournen siluetista tuttuja korkeita pilvenpiirtäjiä. Juomapisteitä oli tasaisin väliajoin, ja sääkin suosi. Reitin varrella oli runsaasti kannustajia, mikä aina tsemppaa. Pääsin maaliin ajassa 1.54. Juoksin ensimmäiset kuusi kilometriä 2 tunnin jänisten perässä ja loppuajan yritin ottaa kiinni 1.50 jäniksiä. Olivat kuitenkin liian nopeita mulle. Tuloslistaa selatessani huomasin, että olin silti puolimaratonin nopein suomalainen! (ehkä myös ainoa, hehheh)

Maisemia noin 8 kilometrin kohdalla.

Olen juossut kokonaisen maratonin kahdeksan kertaa ja lukuisia puolikkaita. Tykkään puolikkaasta enemmän, koska silloin annan mennä niin lujaa kuin jaloista pääsee. Juoksu tuntuu hyvältä alusta loppuun. Kokonainen maraton sen sijaan vasta alkaa puolikkaan kohdalla. Vauhdinjakoa on mietittävä tarkemmin, ja varsinkin reisilihakset joutuvat aivan eri tason työhön kuin puolikkaassa.

Tässä vielä 8 omaan kokemukseeni perustuvaa vinkkiä maratonharjoitteluun:

Ennen maratonia

1. Minulta on usein kysytty, kuinka kauan täytyy harjoitella, että jaksaa juosta maratonin. Olen sitä mieltä, että jos harrastat juoksua ja jaksat juosta nyt 10 kilometriä, jaksat juosta puolimaratonin ensi kesänä. Jos harrastat juoksua ja jaksat juosta nyt 20 kilometriä, jaksat juosta maratonin ensi kesänä. Mutta ilman harjoittelua se ei onnistu. Itse juoksen vuoden ympäri, ja jos aion juosta maratonin, aloitan siihen tähtäävän harjoittelun viimeistään 12 viikkoa ennen juoksua. Netistä löytyy paljon harjoitusohjelmia, muun muassa juoksufoorumilta.

2. Oma kompastuskiveni on se, etten ehdi tehdä tarpeeksi intervallitreenejä ja voimaharjoittelua juoksun lisäksi. Ne kuitenkin tukevat juoksua merkittävästi. Nyt yritän lisätä näitä harjoituksia aikatauluuni kotijumpalla.

Maratonin aikana

3. Maraton on myös henkinen rääkki. Omat tuntemukset voivat yllättää matkan aikana. Vaikka kuinka tsemppaisi itseään onnistuneeseen suoritukseen, jossain vaiheessa matkaa mieleen alkaa kummuta kaikenlaisia ajatuksia: tuntuuko reidessä krampin alku, vai pettääkö nyt polvi, rintaan pistää – leikkaako sydän kiinni? Fyysinen rääkki on tietysti kova elimistölle ja tuntemuksiaan on kuunneltava, mutta pääkoppa voi tuottaa turhia pelkoja. Paniikkiajatusten tullen hengittelen yleensä syvään, valitsen soittolistalta voimabiisin ja etenen kilometri kerrallaan. Ja jos matkan varrella on läheisiä kannustamassa, se saa askeleen kevenemään uskomattoman paljon.

4. Olen usein lukenut maratongurujen vinkkaavan, että matkalla kannattaa jutella kanssajuoksijoiden kanssa. Tietysti se, että juttelee juoksun aikana, voi pitää huolen siitä, että vauhti ei nouse liian kovaksi, mutta melko hiljaista on yleensä ainakin 4.15-4.30 -aikaryhmissä, joissa itse juoksen. Kaikki energia menee siihen, että pääsee maaliin. Itselläni suurin tsemppaaja on hyvä musiikki. Kanssajuoksijoista voi ottaa myös vetoapua. Jos joku juoksee edellä hyvään tahtiin, siihen vain peesiin.

5. Kävely kesken maratonin tarkoittaisi ainakin omalla kohdallani sitä, että maaliin on enää turha yrittää. Mieluummin köpötän mahdollisimman hitaasti kuin kävelen, koska jalat menevät aivan tönköiksi, kun alkaa kävellä – eivätkä ne siitä vetreydy päiväkausiin.

6. Jokaisella juomapisteellä kannattaa hörpätä juomaa, mutta silloinkaan ei ole hyvä pysähdellä tai kävellä, koska törmäysriski muiden juoksijoiden kanssa on suuri ja tönkköys uhkaa jalkoja. Kannattaa vain hidastaa vähän vauhtia, ottaa kaksi mukia juomaa, ja kun ryystää vauhdissa, molemmista noin puolet saa juotua. Froteinen ranneke on kätevä varuste, koska sillä voi sitten pyyhkiä naamansa kuivaksi.  Itse tein kerran sen virheen, että lähdin matkaan molemmissa käsissä puolen litran juomapullo, koska halusin juoda omaa juomaa. Kivat käsipainot! Myös juomavyötä olen raahannut lanteillani, mutta nykyään luotan juomapisteiden tarjontaan. Juon joka toisella vettä ja joka toisella urheilujuomaa.

7. Jos tavoittelee jotain aikaa, kannattaa juosta tavoiteaikaryhmän jäniksen tahdissa, mutta itseään on kuunneltava. Jos tuntuu siltä, että alkaa hengästyä eikä pysy mukana, on syytä antaa jäniksen mennä. Ei kannata myöskään ahdistua, jos massa menee ohi. Antaa mennä vain, sitä paitsi parin kilometrin jälkeen sinä voit hyvinkin mennä massan ohi. Parhaiten pitää kuitenkin pääkopan kasassa, kun keskittyy vain omaan suoritukseen.

Maratonin jälkeen:

8. Minulta on usein kysytty myös, miksi juoksen maratoneja. Sitä itsekin miettii, kun jaloista alkaa voima hiipua 25-30 kilometrien kohdalla, ja loppu on mentävä sitten enemmän tahdon- kuin lihasvoimalla. Ja kun pökkelönä kävelee muutaman päivän juoksun jälkeen. Mutta mieli sen sijaan on ladattu endorfiineilla pitkäksi aikaa! On myös äärimmäisen hieno tunne, kun pääsee maaliviivan yli. Siinä todellakin tuntee voittaneensa itsensä. Olen usein miettinyt elämän muissa tiukoissa paikoissa, että olen maratonin juossut nainen, kyllä selviän tästäkin! Siksi suosittelen maratonia kaikille, joita se vähänkään kiinnostaa. Aloita vaikka puolikkaalla!

Maalissa!

 

Piritta Palokangas

Instagram

  • Heavenly taste! #oatporridge #kaurapuuro Diy? Linkki biossa!

ppalokangas

Kommentit (1)

Onnea puoliskasta! Hienoja vinkkejä maratonille, jaan niitä myös muille 😉

Onnea puoliskasta! Hienoja vinkkejä maratonille, jaan niitä myös muille 😉

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *