Sopivasti ihana

Minä uskon vitamiinien kaunistavaan voimaan

Teksti: Riikka Väänänen

Olen koukussa ravintolisiin. Aina välillä kun oikein innostun, ne täyttävät aamiaislautasestani enemmän kuin puolet. Lähes joka purkin kyljessä lukee sama lause: ”Ravintolisällä ei tule korvata monipuolista ruokavaliota.” Ja se on varmasti täysin totta. Mutta uskon silti nappien voimaan.

Minulla on siitä pyöräilevä todiste: tyttäreni. Hän on täysin vegaani (paitsi tekee poikkeuksen Fazerin Sinisen kohdalla 🙂 ) ja syö sen vuoksi useita eri ravintolisiä, jotta saa kaikki tarvitsemansa vitamiinit ja hivenaineet. En ole nähnyt kellään niin hyvinvoivia, kiiltäviä ja nopeasti kasvavia hiuksia. Hän on myös hyvin harvoin sairaana. Toki hän myös joogaa, syö terveellisesti ja pyöräilee kymmeniä kilometrejä päivässä. Varmasti terveellisillä elintavoilla on vaikutusta myös hiuksiin, mutta tuli se terveellisistä elintavoista, purkista popsituista pillereistä, optimaalisesta ruokailuympyrästä tai kaikista edellä mainituista, minä uskon vitamiinien kaunistavaan voimaan.

Syön päivittäin ainakin biotiinia, beetakaroteenia, D-vitamiinia, B-vitamiinia, C-vitamiinia ja ubikinonia. Juuri nyt (ikuisena laihduttajana) yritän tehostaa rasvanpolttoa treenaamisen ohessa myös Fitnesstukun myymällä Ripped Hardcore -rasvanpolttokapseleilla, jotka antavat energiaa, hillitsevät ruokahalua ja lisäävät rasvanpolttoa.

Minä uskon vitamiinien kaunistavaan voimaan – Silitän rypyt A:lla

A-vitamiini eli retinoli on yksi ihonhoidon tehokkaimpia raaka-aineita. Sen teho on todistettu tieteellisesti ja tunnustettu jopa lääketieteessä. Retinoli sopii erityisen hyvin aikuiselle iholle, sillä se kiinteyttää, korjaa, silottaa ja uudistaa ihoa. Sen lisäksi se hillitsee talineritystä eli siitä on apua myös rasvaiselle iholle ja se nopeuttaa arpien paranemista eli on loistava apu esimerkiksi silloin, kun iholle on jäänyt jäljet jo taklatusta aknesta. Retinoli saattaa kuitenkin ärsyttää ja kuivattaa ihoa, eikä se tule toimeen auringon kanssa. Siksi A-vitamiinia sisältäviä tuotteita tulisi levittää iholle vain yöksi. Ja käyttää maltillisesti. Jos iho ei ole tottunut retinoliin, käyttö kannattaa aloittaa maltillisesti eli levittää iholle retinolia sisältävää seerumia tai voidetta aluksi vain pari kertaa viikossa ja lisätä käyttöä sitä mukaan, kun iho alkaa sietää sitä paremmin.

Ruoasta A-vitamiinia saa muun muassa keltaisista, punaisista ja vihreistä kasviksista sekä maksasta (jätän väliin), voista, kanamunan keltuaisesta ja rasvaisista maitotuotteista.

V10 Vitamin A Serumia voi muista retinolituotteista poiketen levittää myös silmänympärysiholle. Medik8 Retinol 3TR+ Intense on niin tehokas retinoliseerumi, että käytän sitä vain kolme kertaa viikossa, jotta ihoni ei kuivu tai ärsyynny.

Minä uskon vitamiinien kaunistavaan voimaan – Kasvatan tukkaa B:llä

Biotiini eli B7-vitamiini on hiustenkasvattajan ja hiustensa lähdöstä huolestuneen paras kaveri. Hiuksella on kolme kasvuvaihetta: Aktiivinen kasvuvaihe, joka naisilla kestää kolmesta seitsemään vuotta. Siirtymävaihe, joka kestää parista viikosta pariin kuukauteen. Ja 3–4 kuukautta kestävä lepovaihe, jossa hiukset siirtyvät lepotilaan ja hius irtoaa hiusjuuresta. Lisäravinteilla, erityisesti juuri biotiinilla, on mahdollista pidentää kasvuvaihetta (hiukset kasvavat pidemmäksi ja ovat aiempaa vahvempia) ja lyhentää lepovaihetta, jolloin uudet hiukset kasvavat nopeammin.

B6-vitamiinin puutos taas näkyy ihon rasvoittumisena, hilseilynä ja ennenaikaisena vanhenemisena. Hyviä B6-vitamiinin lähteitä ovat täysjyvävilja, liha ja pähkinät.

Minä uskon vitamiinien kaunistavaan voimaan – Kirkastan ihoani C:llä

C-vitamiini on todellinen ihonhoidon supersankari – etenkin näin talvikuukausina. Se kirkastaa ihon väriä ja taistelee velttoutta vastaan tukemalla ihon kimmosäikeiden eli kollageeni ja elastiinin muodostusta. Se myös vaalentaa pigmenttiläiskiä. C-vitamiini auttaa talirauhasia tuottamaan rasvaa. Ihon tuottama rasva ei ole vain huono asia, vaan se pehmentää ja suojaa ihoa, tekee hiuksista kiiltävät ja pitää hiuspohjan ja hiukset pehmeänä. Jos A-vitamiinia on parempi käyttää öisin, C-vitamiinia taas levitetään iholle aamulla. C-vitamiinia saa toki myös ruoasta ja aika helpostikin vielä. Hyviä C-vitamiinin lähteitä ovat mm. sitrushedelmät, tuoreet marjat (Olisipa jo kesä!) ja ruusukaali.

C-vitamiini on paras ihon heleyttäjä. Ole Henriksenin Banana Bright Eye Crème kirkastaa silmänalusia ja sopii loistavasti meikin alle. Medik8 Super C30+ Intense on tehokas C-vitamiiniseerumi, joka levitetään iholle aamulla.

Minä uskon vitamiinien kaunistavaan voimaan – Lisään D:tä kuppiin

Aurinko saa keho tuottamaan D-vitamiinia. Siksi näin talven synkkinä kuukausina D-vitamiinia on syytä popsia myös pillereinä. Sitä syödään ennen kaikkea luiden kunnon ja kehon vastustuskyvyn vuoksi, mutta se ehkäisee myös ihon kuivumista ja tehostaa ihon aineenvaihduntaa, joka näkyy esimerkiksi parempana ihonvärinä. D-vitamiinin puutos aiheuttaa myös hiustenlähtöä ja haurastuttaa hiuksia, joten sinä jälleen yksi loistava syy napata D-vitamiinikapseli aamukahvin seuraksi.

Auringolla on myös suotuisia vaikutuksia. Sen ansiosta kehomme alkaa tuottaa D-vitamiinia. Se ei tarkoita kuitenkaan sitä, että auringolta ei pitäisi suojautua.

Minä uskon vitamiinien kaunistavaan voimaan– Suojaan ihoani E:llä

E-vitamiini suojaa ihoa ja vähentää sen kuivuutta. Sitä saa muun muassa oliivi- ja rypsiöljystä, hasselpähkinöistä, avokadosta (NAM!) ja manteleista. E-vitamiinia on usein myös anti-age-voiteissa. Löydät sen ainesosaluettelosta (INCI-lista) nimellä tokoferoli.

Hyvä keino löytää juuri sopivan kypsä avokado puristelematta sitä rutuille on irrottaa sen kanta. Jos kanta ei ole ihan vihreä tai tumma, on avokado juuri sopivan kypsä syötäväksi.

Ja vähän vielä hivenaineita ja entsyymejä – Litteämpi vatsa magnesiumilla

Magnesium edistää energia-aineenvaihduntaa eli auttaa painonhallinnassa. Se tehostaa ruoansulatusta ja vatsan toimintaa. Jälkimmäisen vaikutuksen vuoksi syön magnesiumia joka ilta, ja hankala vatsani kiittää aamulla. Magnesiumilla on parantava vaikutus unenlaatuun. Toinen syy, miksi syön pari magnesium tablettia joka ilta. Magnesiumia saa kokojyväviljasta, vihreistä kasviksista ja lihasta. Minulla, kuten useimmilla muillakin ekotuskaa tuntevilla, lihan määrä lautasella vähenee koko ajan, ja myös siksi ainakin minun syömieni lisäravinteiden määrä kasvaa koko ajan.

Kuumentamattomissa tuorepuuroissa vitamiinit pysyvät tallessa. Minun suosikissani eli Smooth it Mango-Cashew -tuorepuurossa on antioksidanttisia, runsaasti mm. magnesiumia sisältäviä chian siemeniä ja mangoa.

Hillitsen hormonimyrskyjä sinkillä

Sinkki edistää solujen uudistumista, hormonitasapainoa ja tehostaa vitamiinien imeytymistä. Siksi sillä on tärkeä rooli esimerkiksi hiusten kasvussa. Hyviä sinkin lähteitä ovat esimerkiksi kananmuna, linssit, liha, kala, maitotuotteet ja täysjyvävilja. Jälleen yksi hyvä syy korvata vehnäpaahto ruisleivällä.

Ammennan energiaa (ja ehkäisen migreenejä) ubikinonista

Ubikinoni eli Q10 on vitamiinin kaltainen, rasvaliukoinen antioksidantti, jota meidän kehomme tuottaa itsekin. Mutta senkin tuotanto alkaa hiipua noin 25-vuotiaana. Ubikinonin puute tuntuu uupumuksena. Virta loppuu. Silloin ubikinonia kannattaa syödä lisäravinteiden muodossa. Siitä voi myös olla apua migreeneihin. Ja auttaa se ihoa ja hiuksia pysymään kauniimpina, koska se antaa iholle energiaa ja silottaa siten juonteita sekä lisää keratiinin tuotantoa eli vahvistaa hiuksia.

Toki näiden jo mainittujen lisäksi on pitkä lista muita iholle ja hiuksille hyviä vitamiineja ja hivenaineita. Luultavasti minunkin aamiaislautaselleni tulee vuosien myötä vielä lisää kapseleita ja pillereitä.

Lue myös:

Näyttääkö peilikuva harmaalta? Näillä keinoilla kirkastat myös talvi-ihon

Stoppi hiustenlähdölle ja vauhtia hiustenkasvuun

Lue myös

X