Sopivasti ihana

Unettomuus – ja 6 keinoa piilottaa väsymyksen merkit

Teksti: Riikka Väänänen

Olen viimeisten kuukausien aikana valvonut enemmän kuin silloin, kun lapset olivat vielä pieniä. Herään joka yö noin puoli kolmelta tai kolmelta ja nousen viimeistään viideltä. Unettomuus alkaa näkyä – tai ainakin tuntua.

Unettomuus on siitä pirullista, että se muuttuu helposti kierteeksi. Se alkaa usein jostain murheesta tai huolesta, isosta tai pienestä ja paisuu aivan omiin sfääreihinsä. Olen aina ennen ollut hyvä nukkumaan. Minulle on ollut aivan sama, onko se oma tai vieras sänky, uni on tullut silti. Ja uni tulee edelleen, mutta heräilen. Toisinaan herään ihan vaan pirteänä, välillä henkeä haukkoen painajaiseen ja välillä omaan itkuuni. Jälkimmäinen on pahin. Ja se myös näkyy eniten seuraavana aamuna.

Olen lukenut unettomuudesta paljon, enkä oikeastaan ”riko” mitään ”hyvien unien sääntöjä”. Paitsi murehdin, mutta siihen auttaa vain aika. Toivottavasti. Minulla on kohtuullisen säännöllinen unirytmi, urheilen päivittäin, asuntoni on viileä, en tuijota puhelinta juuri ennen nukkumaan menoa, enkä syö mitään raskasta oikeastaan koskaan, mutta etenkään illalla. Enkä silti nuku. Pari viikkoa sitten otin avuksi melatoniinin. Tuon kyseisen valmisteen teho ei vain riitä normi annostuksena, joten syön sitä jatkuvasti yli suositusten. Siitä kun ei ole muuta haittaa kuin uneliaisuus ja se ei ole minulle haitta, päinvastoin. Tänään otan testiin eri valmisteen. Ehkä se tehoaa paremmin.

Sillä tähän on pakko saada ratkaisu. Turhamaisista syistä ja ihan sen vuoksi, että unettomuus alkaa vaikuttaa kaikkeen.

Mitä turhamaisuuteen tulee, toistaiseksi olen onnistunut edes jotenkuten peittämään väsymyksen merkit. Tässä parhaiksi kokemani vinkit edullisemmasta hintavimpaan (ja tehokkaimpaan):

1. Liikunta

Sori! Tylsää ehkä, mutta niin kovin totta. Kun liikutat kroppaasi, nesteet lähtevät kiertoon, väri palautuu kasvoille ja turvotus katoaa tai ainakin vähenee.

2. Punainen huulipuna

Olen ennenkin todennut tämän ja sanon sen taas: nopein keino huijata väsymys piiloon on kirkkaanpunainen huulipuna. Kukaan (tai aniharva) huomaa silmäpussit, kun huulet hehkuvat punaa. Tämä Lancômen L’Absolu Rouge 01 Bad Blood -sävy sopii kaikille.

3. Silmänaamiolaput

Viileät, jääkaapissa säilytetyt silmänaamiolaput vievät turvotuksen pois muutamassa minuutissa. Usein jääkaapissani ei ole valon lisäksi juuri muuta, mutta näitä on aina.

4. Silmänympäryshoito

Silloin kun valvomista tai stressiä on takana useita viikkoja, suosittelen lämpimästi silmänympäryshoitoa. Sen lisäksi, että kosmetologi käyttää hoidossaan kotihoitotuotteita järeämpiä aineita, hän myös hieroo ohutta ja herkkää silmänympärystä oikealla tekniikalla (ei venytä tai paina liikaa ja liikuttaa nesteitä oikeaan suntaan), jolloin turvotus katoaa ja ihon omat toiminnot muutenkin aktivoituvat. Viimeksi kokeilin amerikkalaisen Repêchage-sarjan (nimi muuten tarkoittaa toista mahdollisuutta ja sitä todella tarvitaan – monessakin mielessä) Opti- Firm -silmähoitoa. Sarjan idea perustuu muun muassa siihen, että kaikki hoidot ovat nk. yksittäispakkauksissa eli se, mitä kasvoillesi levitetään, avataan juuri ennen hoitoa, jolloin se on tuoreimmillaan ja tehokkaimmillaan. Merilevään, Ginkgo Biloba- uutteeseen, peptideihin ja entsyymeihin perustuva hoito kirjaimellisesti avasi silmät. En sano, että näytät sen jälkeen ikuisesti nuorelta, mutta ainakin pari päivää ilmeesi on virkeämpi. Tämä on hoito, jossa käyn taatusti ennen tärkeitä juhlia tai tapaamista. Etenkin, jos on tullut valvottua.

5. Ripsienpidennykset

Sanokaa turhamaiseksi, jos haluatte, mutta ripsienpidennykset ovat yksi helpoin ja tehokkain tapa piilottaa väsymys. En ole koskaan oikein ymmärtänyt, miksi ne edes olisivat sen turhamaisemmat kuin ripsiväri. Samaa efektiähän niillä haetaan. Nämä eivät vain sotke ja näytät heti herätessäsi aavistuksen virkeämmältä. Minä suosin klassisia pidennyksiä, sillä ne näyttävät volyymiripsiä luonnollisemmilta ja ainakin minulla pysyvät volyymejä paremmin.

Mitä eroa on klassisilla ripsienpidennyksillä ja volyymiripsillä?

6. Plaxpot

Tästä kirjoitin postauksessani Pienemmät silmäpussit ja sileämpi silmänympärysiho Plaxpot-hoidolla. Mikään hoito ei ole ikinä tehnyt niin näkyvää muutosta mihinkään kohtaan kasvojani kuin tämä veretön, veitsetön, mutta toki jonkun verran kivulias hoito. Kivun väärti – ainakin näin turhamaiselle ihmiselle.

Lue myös:

Levottomuutta, unettomuutta, loputtomia päiviä ja ajatusten sekamelskaa

Lue myös

X