Ihmissuhteet

Näin selviät työpaikkariidoista vahingoittamatta uraasi – muista 5 asiaa

Kun työpaikalla leimahtaa, konflikteista kannattaa yrittää pysyä mahdollisimman kaukana. Osallistuminen työpaikkatappeluun vie voimat ja haittaa uraasi.

Teksti:
Anna Nummisto
Kuvat:
Istock

Työpaikkariidat syövät energiaa ja nakertavat työmotivaatiota. Jo siksikin niistä kannattaa pysytellä erossa.

Kun työpaikalla leimahtaa, konflikteista kannattaa yrittää pysyä mahdollisimman kaukana. Osallistuminen työpaikkatappeluun vie voimat ja haittaa uraasi.

Kiristyneet vaatimukset, irtisanomiset ja lisääntynyt työtaakka aiheuttavat stressiä ja väsymystä monilla työpaikoilla. Tunnelman kiristyessä leimahtavat usein myös konfliktit. Kahakoissa ei kannata olla mukana, sillä ethän halua pomosi luulevan sinun olevan porukan pahin räyhähenki. Hankalan työtekijän maine ei auta sinua etenemään urapolullasi.

1. Pysy diplomaattisena

Konflikti työpaikalla saattaa muistuttaa vanhempien avioeroa. Yhtäkkiä harmonisen työilmapiirin rikkoo kahden sinulle tärkeän ihmisen eriävät mielipiteet, jotka jakavat koko työyhteisön kahteen leiriin.

Yleensä osapuolet haluavat muiden työntekijöiden valitsevan puolensa. Puolueettomana pysyminen saattaa olla hankalaa, mutta diplomatia on oman maineesi kannalta parasta. Aivan kuten avioerossakin, tässä riidassa ei ole voittajia. Valitsitpa kumman puolen tahansa, toinen osapuoli loukkaantuu. Korosta keskusteluissa, että ymmärrät kummankin osapuolen näkökannan, mutta haluat keskittyä omaan työpanokseesi.

2. Älä sorru valitukseen

Joskus työnantajan asettamat vaatimukset tai työn kuormittavuus lietsovat työntekijöiden keskuudessa kapinahenkeä. Harmiton purnaus kasvaa äkkiä isoksi mölyksi ja pian huomaat, etteivät kollegat puhu töissä enää mistään muusta kuin työpaikalla tapahtuvista vääryyksistä. Riippumatta siitä, onko valitus aiheellista tai ei, yritä pysyä positiivisena ja ennemmin pyrkiä korjaamaan epäkohtia kuin vain jauhamaan niistä.

Jatkuva negatiivisuus vaikuttaa ennen pitkää omaan työtehoosi, sillä sinun on vaikea motivoida itseäsi edes saapumaan työpaikalle. Ennemmin tai myöhemmin myös pomosi bongaa sammuneen liekkisi – ja saattaa miettiä, olisiko sinun parempi työskennellä jossain muualla.

3. Keskity työhön

Yritä sulkea työpaikan riidat oman tekemisesi ulkopuolelle. Pysy faktoissa ja muista, että kollegasi ovat vain ihmisiä, joiden kanssa teet samaa työtä. He eivät ole perhettäsi tai läheisiäsi, eikä heidän mielipiteillään ole niin suurta merkitystä. Riittää, että pystytte hoitamaan hommat sujuvasti – ystäviksi ei tarvitse ruveta.

Muista myös, että et voi valita, kenen kanssa työpaikalla aikasi vietät ja siksi sinun on sopeuduttava. Mitä neutraalimmin pystyt suhtautumaan kollegoihisi ja esimiehiisi, sitä helpompaa työskentely tulehtuneessakin ilmapiirissä on. Pidä omat tavoitteesi tiukasti mielessäsi ja kulje niitä kohti. Tämäkin vaihe elämässäsi on vain väliaikaista.

4. Kohtele kaikkia tasapuolisesti

Joskus työpaikalle saattaa muodostua klikkejä, joiden jäsenet kuvittelevat olevansa parempia tai arvokkaampia työntekijöitä kuin muut – ja kohtelevat toisia sen mukaisesti. Tällaiseen porukkaan mukaan lähteminen on nopein keino pilata oma hyvän työntekijän maine. Kohtele kaikkia työpaikalla tasapuolisesti ja ystävällisesti, tervehdi siivoojia ja kiitä aulavahtimestaria.

Ystävällinen ja reilu asenteesi parantaa työilmapiiriä ja urallaetenemismahdollisuuksia. Esimiehiksi ei yleensä valita sellaisia henkilöitä, joista kukaan ei pidä.

5. Pyri ongelmaratkaisuun

Sen sijaan, että tyytyisit vain valittamaan työpaikan epäkohdista, yritä keksiä niihin parannuksia. Positiivarina oleminen saattaa aluksi herättää närää työkavereissa, mutta kun he huomaavat positiivisen ilmapiirin vaikutukset, he seuraavat mukana.

Jos kaikista yrityksistä huolimatta hymysi ei tartu muihin kollegoihin, muistuta itseäsi siitä, kuka maksaa palkan tilillesi. Jos sinulla ei ole hyvää sanottavaa, kannattaa olla hiljaa – ja ehkä aloittaa uuden työpaikan etsintä.

Lähteet: Marie Claire, Fast Company

Lue myös:

Pitäisikö sinun vaihtaa työpaikkaa? Nämä 10 merkkiä paljastavat

Näin luot positiivista ilmapiiriä työpaikallesi – 8 käytännön vinkkiä

Onko sinulla huono esimies? Lue 6 syytä, miksi hirviöpomoa kannattaa arvostaa

Miten jaksaa työpaikkakiusaamista?

X