Yleinen

Aamiainen on kaiken A ja O

1.8.2012 Teksti: Anna.fi
Oletteko joskus huomanneet viettävänne iltaisin aikaa jääkaapilla? Saatatte syödä jotain pientä, mutta silti, vartin päästä tekee jo mieli lisää naposteltavaa. Mulle tämä tunne on hyvinkin tuttu, ja mietin aina mistä se on johtunut. J vinkkasi mulle aamiaisen tärkeydestä päivän energian saannista. Aamiaisella tulisi saada noin neljäsosa päivän energiantarpeesta, eli jos energiantarpeenne on 2000, tulisi aamiaisesta saada noin 500 kaloria.

Ihan loogistahan se on, että energiantarve on aamulla ja päivällä suurempi kuin illalla, jolloin ollaan valmistautumassa nukkumaan. Tämän vuoksi olen nykyisin syönyt kunnon aamiaisen ja ison lounaan, jonka jälkeen mulle ei olekaan tullut enää jatkuvasti häiritsevä nälkä.

Otetaan esimerkiksi eilinen..

Söin tällaisen aamiaisen

Kermarahkaa reilu 100 g, omena, nektariini, kevytmaitoon tehty latte ja kananmuna.

Lounaaksi vedin tällaisen satsin sushia..

Söin vielä illalla ja iltapäivällä paljon kasviksia ja yhden kermarahkan sekä palautusjuoman, mutta kerta kaikkiaan ei tullut sen kummemmin nälkä.

Eli, jos teitä vaivaa aina iltaisin hirveän nälkä, tarkkailkaa aamiaistottumuksianne. Syöttekö liian vähän tai liian energiatonta ruokaa? Mä söin ennen todella usein aamiaisella pelkän puuron tai maitorahkan ja nälkä oli parin tunnin päästä. Nyt kestän aamiaisella helposti nelisen tuntia ja lounaan jälkeen viisi tuntia. Mä syön siis yleensä sen raskaamman aterian lounaaksi ja kevyempää päivälliseksi. Hyvä muistisääntö on myös lisätä tarpeeksi kasviksia ja vihanneksia ruokavalioon, että aineenvaihdunta toimii. Hyvä ja terve olo on kaiken a ja o, joten pidetään itsemme terveinä, energisinä ja virkeinä! 🙂