Xenia's day

Aamupala – päivän tärkein ateria

Teksti: Xenia

P1290048
P1280039

Mä olen aina ollut niitä ihmisiä, jotka oikein hinkuu aamupalapöytään. Niitä jotka herää vatsa kurnien ja joille aamupala itsessään on ehdottomasti päivän tärkein ateria. En ole tainnut koskaan sitä skipata, enkä ajatellut jatkossakaan, musta tulee nimittäin ilman säännöllisiä aterioita sellainen monsteri ettei mitään rajaa. Jos verensokeri on liian alhaalla, pitää ensin saada ruokaa napaan, ettei ns. nälkäkiukku pääse valloilleen.

Aamupalalla pyrin aina syömään terveellisesti, onhan se kuitenkin koko päivän startti ja aineenvaihdunta lähee kivasti käyntiin. Aamiaista ennen juon yleensä melkein puoli litraa vettä, jo ihan senkin vuoksi että herätessä on lähes poikkeuksetta jano kun on yön tuhissut menemään.

Mun ehdoton suosikkiaamiaiseni tällä hetkellä on banskupannarit, joita olen tässä lähiaikoina hieman eri variaatolla syönyt. Sen sijaan että tekisin yhden paksun pannarin, teen kaksi ohuempaa ja kasaan väliin kreikkalaista luonnonjugua (oletteko maistaneet, tosi hyvää!!!), marjoja, granaattiomenan siemeniä ja luomu maapähkinävoita. Ah! Tällä muuten kyllä lähtee nälkä ja jopa minä jaksan helposti yli puoleen päivään. Liian kevyen aamiaisen kanssa kun nälkä iskee ainakin mulla ihan helposti jo siinä kymmenen ja yhdentoista välillä.

Itse pannukakkuihin tulee yksi banaani, kaksi kananmunaa, pieni kourallinen kaurahiutaleita ja sit Ceylon-kanelia. Kaikki vain sauvasekoittimella tasaiseksi massaksi. Paistan näitä kookosöljyssä keskilämmöllä (meillä maksimi on 14, ja käytän ensimmäiseen 7 ja toiseen 6 tasoa) molemmin puolin. Kun viimeinen banskulettu on käännetty jo kerran, sivelen pinnalle maapähkinävoin joka sulaa ihanasti. Kyllä kelpaa!

P1310061

Jos meillä ei ole kaikkia tykötarpeita pannukakkuihin, tai muuten vain aikaa tai jaksamista niitä tehdä, teen yleensä smoothien ja siihen kylkeen jotain näkkäriä/leipää. Tällä kertaa esim näkkäriä, avokadoa ja tomaattia sekä smoothien, johon meni banaania, mangoa, mansikoita ja kreikkalaista luonnonjugurttia.

Maha pysyy tästäkin kombosta tyytyväisenä pitkään ja mikä parasta, samalla kertaa saa molemmissa annoksissa niin vitamiineja, hiilareita ja kuituja ja proteiinia (pannarissa kananmunat, kreikkajugussa 6 g protskua/100g).

Yritän nimittäin entistä enemmän pitää kunnon tasapainon ruokailuissa ja syödä mahdollisimman monipuolisesti vauvan ja myös itseni takia.

Aina ei kuitenkaan terveellinen ruokakaan auta: flunssalta ei ole vältytty eikä munkaan olot tästä ole viikossa parantuneet, päinvastoin, luulen että poskiontelot ne siellä taas kiukuttelee mitä tästä pakottavasta kasvosärystä on päätteleminen. Siispä kirjoittelen teille tätä sängystä, ajattelin että olisi osittaista lepäämistä ainakin hetken aikaa kun en viime yönä vaihteeksi saanut nukuttua ollenkaan.

Sellaisia aamiaisia on kuulunut mun aamuihin lähiaikoina, suosittelen kokeilemaan, voin vaikka vannoa ettette pety!

Lue myös

X