ruoka

Aamupala – päivän tärkein ateria

31.1.2017 Teksti: Xenia

P1290048
P1280039

Mä olen aina ollut niitä ihmisiä, jotka oikein hinkuu aamupalapöytään. Niitä jotka herää vatsa kurnien ja joille aamupala itsessään on ehdottomasti päivän tärkein ateria. En ole tainnut koskaan sitä skipata, enkä ajatellut jatkossakaan, musta tulee nimittäin ilman säännöllisiä aterioita sellainen monsteri ettei mitään rajaa. Jos verensokeri on liian alhaalla, pitää ensin saada ruokaa napaan, ettei ns. nälkäkiukku pääse valloilleen.

Aamupalalla pyrin aina syömään terveellisesti, onhan se kuitenkin koko päivän startti ja aineenvaihdunta lähee kivasti käyntiin. Aamiaista ennen juon yleensä melkein puoli litraa vettä, jo ihan senkin vuoksi että herätessä on lähes poikkeuksetta jano kun on yön tuhissut menemään.

Mun ehdoton suosikkiaamiaiseni tällä hetkellä on banskupannarit, joita olen tässä lähiaikoina hieman eri variaatolla syönyt. Sen sijaan että tekisin yhden paksun pannarin, teen kaksi ohuempaa ja kasaan väliin kreikkalaista luonnonjugua (oletteko maistaneet, tosi hyvää!!!), marjoja, granaattiomenan siemeniä ja luomu maapähkinävoita. Ah! Tällä muuten kyllä lähtee nälkä ja jopa minä jaksan helposti yli puoleen päivään. Liian kevyen aamiaisen kanssa kun nälkä iskee ainakin mulla ihan helposti jo siinä kymmenen ja yhdentoista välillä.

Itse pannukakkuihin tulee yksi banaani, kaksi kananmunaa, pieni kourallinen kaurahiutaleita ja sit Ceylon-kanelia. Kaikki vain sauvasekoittimella tasaiseksi massaksi. Paistan näitä kookosöljyssä keskilämmöllä (meillä maksimi on 14, ja käytän ensimmäiseen 7 ja toiseen 6 tasoa) molemmin puolin. Kun viimeinen banskulettu on käännetty jo kerran, sivelen pinnalle maapähkinävoin joka sulaa ihanasti. Kyllä kelpaa!

P1310061

Jos meillä ei ole kaikkia tykötarpeita pannukakkuihin, tai muuten vain aikaa tai jaksamista niitä tehdä, teen yleensä smoothien ja siihen kylkeen jotain näkkäriä/leipää. Tällä kertaa esim näkkäriä, avokadoa ja tomaattia sekä smoothien, johon meni banaania, mangoa, mansikoita ja kreikkalaista luonnonjugurttia.

Maha pysyy tästäkin kombosta tyytyväisenä pitkään ja mikä parasta, samalla kertaa saa molemmissa annoksissa niin vitamiineja, hiilareita ja kuituja ja proteiinia (pannarissa kananmunat, kreikkajugussa 6 g protskua/100g).

Yritän nimittäin entistä enemmän pitää kunnon tasapainon ruokailuissa ja syödä mahdollisimman monipuolisesti vauvan ja myös itseni takia.

Aina ei kuitenkaan terveellinen ruokakaan auta: flunssalta ei ole vältytty eikä munkaan olot tästä ole viikossa parantuneet, päinvastoin, luulen että poskiontelot ne siellä taas kiukuttelee mitä tästä pakottavasta kasvosärystä on päätteleminen. Siispä kirjoittelen teille tätä sängystä, ajattelin että olisi osittaista lepäämistä ainakin hetken aikaa kun en viime yönä vaihteeksi saanut nukuttua ollenkaan.

Sellaisia aamiaisia on kuulunut mun aamuihin lähiaikoina, suosittelen kokeilemaan, voin vaikka vannoa ettette pety!

Kommentit (25)

Meillä ei ole vohvelipannua, mutta joku päivä sellainen pitää hankkia lasta silmälläpitäen ;D

Näyttääpä tosi hyvältä. 🙂 Mulla taas ei oo normaalisti ikinä aamulla nälkä ja oon tosi aamu-uninen. Aina syön silti jotain. Nyt raskaana ollessa on ollu tosi kivaa kun on ollut oikeesti nälkä aamusin :D. Silti en jaksa yleensä väsätä smoothieita tai pannareita ees vapaapäivinä. Muuten tykkään tehdä ruokaa ja käyttää siihen aikaa. Täällä kans flunssa päällä nyt :/. Paranemisia sulle!

KAsvanut aamu ja mun kohdalla etenkin yönälkä on ollut niitä ensimmäisiä raskausoireita. Me ihmiset ollaan niin erilaisia! 🙂 Paranemisia sinnekin ja ihanaa raskausaikaa!<3

Oi banaaniletut on yksi minun suosikki”herkuista”! Pitääkin tehdä joku päivä 🙂 Näin raskaana ollessa yllättävä himo on tullut ruisleipään, jonka päällä on avokadoa ja tomaattia. Vesi herahtaa kielelle pelkästä ajatuksesta 😉

Paahdettu ruisleipä, voita, avokadoa, tomsua ja vähän suolaa ja pippuria <3 <3

Pannarihässäkkä näyttää ihan hirmu hyvältä!

Se on!! 😛

Aamiainen on aarre. Ihania komboja. Onneksi otin iltapalaa ennen kuin rupesin lukemaan. Olen banaanilettujen suhteen täysin amatööri, tein ensimmäiset viime viikonloppuna. Jossain ohjeessa neuvottiin, että kauran sijaan kannattaa lisätä mantelijauhoja, niin pysyvät paremmin kasassa. Sinun ovat niin kauniita, että tämä ei liene ongelma. Usein ohjeissa oli myös kanelia mausteena.
Smoothieni koostuu usein marjoista (joskus jäisinä), tuoretta ananasta, tuoretta inkivääriä tulee aina, teelusikallinen hunajaa, kuorittu sitruuna, manteleita, pari parapähkinää, kourallinen persiljaa, ja kookosvettä. Joskus rahkaa, joskus ei. Kannattaa kokeilla.
Inkivääri tehoaa lähes kaikkeen 🙂 eli kannattaa testata. Pikaista paranemista.

Niin on, aamiaista tässä paraikaa syön ja nautin joka suupalasta! 🙂 Smoothiesi kuulostaa taivaalliselta, pitää pistää kokeiluun! 🙂

Raskaana ollessa taudit tarttuu herkemmin johtuen muuttuneesta fysiologiasta.. ja hormonit turvottaa limakalvoja. Nihkeää ja mä ainakin olen ollut raskausaikoina tosi paljon kipeänä 🙁 pikaista toipumista sinne ja vitsit mitä aamiaisherkkuja!! Jaksaispa itsekin panostaa ja joskus vääntää vaikka pannukakut aamulla!

Näin mäkin tämän päättelin. Muutenkin on nenä ollut tukossa koko ajan ja nyt niin pahasti ettei mitään järkeä. Toisaalta ihan ymmärrettävää, eikös tämä vastustuskyvyn aleneminen johdu ihan siitäkin ettei elimistö hylkisi alkiota/sikiötä? Kiitos tuhannesti, tähän päivään herättiin huomattavasti paremmilla fiiliksillä eikä se kauhea paineen tunne ja särky kasvoissa ole enää kokoaikaista! 🙂 Heh, voipi olla ettei kohta täälläkään enää paljon pannukakkuja paistella, hyvä jos kerkiää jotain syömään! 😀

Ihania aamupaloja!

Tuosta poskiontelutulehduksesta, oletko kokeillut sarvikuonoa eli nenäkannua? Sinne laitetaan lämmintä vettä ja puhdasta suolaa, sitten huuhdellaan molemmat sieraimet. On aluksi vähän oppimista tekniikassa, mutta kun sen oppii, niin ei tunnu missään. Niitä saa apteekeista ainakin. Itse sain jatkuvat poskiontelotulehdukset loppumaan ja auttaa myös kesällä heinänuhaan. Ja tietty on luonnonmukainen keino, jos/kun ei halua mitään lääkeaineita sisältäviä suihkeita käyttää, suosittelen!

Siis just vähän aikaa sit ostin tässä flunssan aikana. Mikä pelastus!!!!!!! <3

Oletko muuten kahvi-ihmisiä? Tuntuu, että monelle kahvi on se tärkein aamupala, hah.

Kyllä mä yhden kahvikupin päivässä juon ja yleensä juurikin aamulla! 😀

tosi herkullisia, teen näitä itsekin! Tosin kookosöljy on kaikkein pahinta rasvaa, vaikka toisin ihmiset luulevat 🙂

En nyt pahimmasta puhuisi kun tieteellistä näyttöä ei kovinkaan paljon ole ja kansainväliset tutkimuksetkin juuta ja jaata. sanoisin että mikä vain rasva on liiallisessa määrin huonoa, mutta ainakin mun vatsalle tämä sopii huomattavasti paremmin kuin esim voi. 🙂

Tieteellistä näyttöä kookosöljyn terveysvaikutuksista on itse asiassa runsaasti, ja kookosöljy on todettu ravitsemuksellisesti huonoimmaksi kasviöljyksi. Jotta saisi esimerkiksi suositellun määrän omega-6- sekä omega-3-rasvahappoja, pitäisi kookosöljyä normaalikulutuksella saada litra päivässä, kun taas rypsiöljystä saman määrän saa kahdella ruokalusikallisella päivässä. Myöskään vitamiineja kookosöljyssä ei juurikaan ole verrattuna esim. rypsiöljyyn.

Olen lukenut lukuisia artikkeleja myös siitä, miten esimerkiksi kookosösljyä kuluttavat kansat ovat terveimpiä ja miten se ei kuitenkaan sisällä samanlaisia tyydyttyneitä rasvoja kuten esim lihatuotteissa. Toki jos katsotaan pelkkää koostumusta, siinä ei ole samalla tavalla omega 6 ja 3:sta, mutta en minä tähän viitannutkaan!:) Kohtuus kaikessa, siihenpä se taitaa tämänkin terveysvaikutusten kanssa perustua. 🙂

Saako kysyä minkä merkkistä/nimistä kreikkajugua suosit? 🙂

Valion A+ kreikkalainen luonnonjugurtti sellaisessa litran tönikässä. Tosi hyvää! 🙂

Hei huippuherkullisen näköinen pannari! 😛 Mutta pakko kysyä, käytätkö iha tuoretta mangoa…? Onko mangolle jotain niksiä, josta näkee sen kypsyyden? Ihan niinku avokaadoissa, irrotan sen pienen nupin ja jos sieltä paistaa vihreetä, on avocadokin hyvä ja väri tieytsi kertoo jotain sekä pehmeys… Yks mun lemppari herkuista: persimon, on ollut kadoksissa kauppojen hyllyiltä jonkin aikaan. Oon ajatellu notta sekin toimis varmaan hyvänä lisänä smoothieen!

Ihanaa loppuviikkoa! <3

En ku yleensä smoothieen sitä pakasteversiota! 🙂 Persimon on nam, myös salaateissa esim suolasemman juuston kaverina! 😛

Mulla melkolailla sama ohje banaanipannareihin, paitsi että teen aina vohveleita tuosta taikinasta. Tulee hyvä koostumus ja monesti teen ihan kun käy yllättäviä vieraita niin nuita ja kaikille kelpaa 🙂 ja vohvelit on tosi vaivattomat tehdä! Mun ohjeessa tulee 1x banaani, 2x munat, muutama reilu rkl kaurajauhoa ja loraus öljyä 🙂

Meillä ei ole vohvelipannua, mutta joku päivä sellainen pitää hankkia lasta silmälläpitäen ;D

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *