Mainos: Polar
Mainos Xenia's day

Aktiivisuuden ja unen seuranta ranteessa

Teksti: Xenia

Kaupallinen yhteistyö Polar

Mulla on ollut aktiivisuusranneke aikoinaan, mutta sen mentyä rikki jäin vähän sellaiseen välitilaan kun en ollut heti varma mitä hankkia tilalle. Halusin vaihteeksi nimittäin sellaisen kellon, jossa olisi näyttö ja muutamat minulle tärkeä ominaisuudet kuten unen seuranta ja yleinen aktiivisuudenseuranta. Polarin fitnesskellot on tuttuja sikäli kun perheenjäsenilläni niitä on, joten olin hyvin iloinen saadessani mahdollisuuden kokeilla uutta Polar Unite fitnesskelloa yhteistyön merkeissä. Käyttökokemusta on nyt jo jonkun verran, joten tältä pesee ajatuksia kellosta ja sen ominaisuuksista.

Ensinnäkin kellon ulkomuodosta. Polar Unite on simppeli ja omaan silmääni koonsa puolesta juuri sopivan kokoinen. Se ei huuda ranteessa ja se sopii hyvin siistimpäänkin asuun. Lisäksi kello on hyvin kevyt ja rannekkeita voi vaihtaa mielensä mukaan, rannekkeita löytyy niin silikonisena, tekstiilisenä sekä nahkaisena. Minulla on rannekkeista klassiset musta ja valkoinen. Iloa on minulle tuonut myös se, että kelloa ei tarvitse ottaa pois suihkussa. Se on vesitiivis 30 metriin saakka ja kestää siis myös uimisen. Tämä on mielestäni hyvä ominaisuus ihan käytännön kannalta. Usein nimittäin unohdan laittaa kellon takaisin ranteeseen jos sellaisen otan pois ennen suihkua.

_DSC6277

Uneen liittyen kellossa on kaksikin kiinnostavaa ominaisuutta – Nightly recharge palautumisen seuranta ja Sleep plus stages -unen seuranta. Nightly recharge palautumisen seuranta kertoo sen, miten kehosi palautuu stressistä ja treenistä yön aikana. Siinä yhdistetään automaattisesti mitatut uni ja autonomisen hermoston (ANS) tiedot, jotka saadaan sykkeestä neljän ensimmäisen unitunnin aikana. ANS tila kertoo, miten hyvin autonominen hermostosi rauhoittuu yön aikana. Stressin vaikutus kehoon näkyy autonomisen hermoston toiminnassa. Vaativan päivän jälkeen kestää tavallista kauemmin hiljentää vauhtia ja rentoutua mikä puolestaan heijastuu ANS tilaan. Mulla onkin tämä arvo ollut selkeästi huonompi mm niiden öiden jälkeen jolloin olen tehnyt töitä illasta tai ns käynyt päivän jäljiltä vähän ylikierroksilla. Tavoitteena onkin nyt rauhoittua hyvissä ajoin ja saada arvoksi vähintään ok tai mieluummin hyvä!:) Kuten kuvasta näkyy, tämä arvo on ollut välillä heikko. Liittynee pieneen mieheen, joka tykkää herätellä mua välillä hyvinkin runsaasti. Pikkuvauva-aika!<3

_DSC6153

Sleep plus stages unenseuranta seuraa unen määrää, eheyttä ja uudistavuutta. Eheydellä viitataan unen keskeytysten määrään, kestoon ja ajoittumiseen, uudistumisella tarkastellaan nimenomaan REM-unta ja syvää unta, jotka ovat unen ns. uudistavia vaiheita. Olin aika yllättynyt kun huomasin hyvin nopeasti sen, että vaikka mun unimäärät on tarpeeksi suuret, unen eheys ja uudistavuus ovat keskitasoa tai sen alla. Tämä liittynee myös siihen, että unisyklit keskeytyvät välillä pojan toimesta. Aivan todella mielenkiintoista mielestäni.  Se saa ainakin minut vain tavoittelemaan entistä parempia unia! Siihen auttaa rentoutumisharjoitukset ja esimerkiksi lukeminen illasta ennen nukkumaanmenoa. Puhelin kannattaa myös yrittää unohtaa pariksi viimeiseksi tunniksi. Olen huomannut puhelimen pläräämisen pistävän itseäni helposti hieman ylikierroksille.

_DSC6341

Päivittäinen aktiivisuuden seuranta on mulle unenseurannan lisäksi se tärkein ominaisuus. Mun mielestä on todella kiinnostavaa seurata miten paljon liikun ja miten saavutan tavoitteet. Tässä voi valita omat tavoitteet pitkälti sen mukaan miten yleensä liikkuu. Näitä ovat taso 1, taso 2 ja taso 3. Käytännössä pyrin aina kuitenkin ottamaan sen vähintään 10.000 askelta päivässä, joka yleensä täyttyy ilman sen kummempaa yrittämistä. Mä puuhailen kotona niin paljon ja jos käyn kävelyllä on tuo lukema helposti 20.000. Aika hauska huomata, että ihan hyötyliikunnallakin pääsee todella pitkälle.

_DSC6298

Sykkeen seuranta ja treeniominaisuus ovat mielestäni hyviä sikälikin, että näkee omat maksimi ja minimisykkeet sekä esimerkiksi sen, miten alas oma leposyke laskee öisin. Korkeammat leposykkeet on minulla ollut väsyneenä, stressaantuneena ja kovien treenien jälkeen vielä parinkin tunnin kuluttua. Huiman mielenkiintoista seurata näitä tasoja ja omaa sydämen toimintaa. Lisäksi yhdistämällä kellon matkapuhelimen GPS:ään pystyt seuraamaan nopeutta ja reittiä esimerkiksi kävelyllä. Eli saat ajankohtaista tietoa samassa paketissa niin sykkeestä, nopeudesta ja esimerkiksi kulutetuista kaloreista, jotka lasketaan oman pituuden, painon, sykkeiden sekä aktiivisuustasojen mukaan.

_DSC6315

Kello yhdistyy Polar Flow applikaatioon, josta voi seurata edellä mainittuja arvoja päivä-, viikko- ja kuukausikäyrissä. Lisäksi applikaatioon on kerätty runsaasti tietoa eri ominaisuuksiin liittyen. Olen niitä yrittänyt hieman opiskella, mutta opittavaa on vielä. Sen kuitenkin tiedän, että tämä kello tulee pysymään ranteessani. Minulle fitnesskellon paras puoli on se, että se omalta osaltaan motivoi 1.liikkumaan ja  2. nukkumaan paremmin. Kokonaisvaltainen hyvinvointi vaatii joinain päivinä yhtä ja toisena toista. Tästä syystä voinkin suositella kelloa kaikille, joita kiinnostaa seurata omaa terveydentilaansa ja saada ehkä välillä potkua takapuoleen. Hauskana ominaisuutena onkin applikaation vinkit siihen, miten saavuttaa päivän aktiivisuustavoite. Tätä kirjoittaessa minulla on 61% päivän aktiivisuudesta tavoitettu ja saavutan 100% 11 naruhyppelyllä 32 minuutin kevyellä uinnilla tai noin 2h:n hitaalla kävelyllä tai tiskaamisella.

_DSC6518

Onko teillä fitnesskelloa? Jos on, niin mikä ominaisuus on eniten teidän mieleenne?

 

Lue myös

X