terveys

Eroon silmätipoista

8.11.2019 Teksti: Xenia

Kaupallinen yhteistyö: Terranova

Silmien hyvinvointi on ehdottomasti sellainen asia, jonka tärkeyden ymmärtää vasta kun sen menettää. Taustaani avatakseni minulle on tehty laserleikkaus vuonna 2012, jonka jälkeen silmäni olivat tyypilliseen tapaan hetken aikaa kuivuuteen taipuvaiset. Tuo kuitenkin helpotti todella nopeasti ja sen jälkeen olen saanut elää yleisesti ottaen aika seesteistä elämää mitä silmiin tulee. Kunnes sit tammikuussa sain silmätulehduksen ja siitä alkoi kierre, joka ei ottanut loppuakseen.

Silmäni olivat todella kuivat ja ärtyneet. Kävin lääkärissä ja sain lähetteen silmäpolille, jossa tehtiin mielestäni lähes kidutukseen verrattava testi silmän kuivuuteen liittyen. Tuolloin kuulin, että oma kyynelnesteeni haihtuu parissa sekunissa kun sen kuuluisi pysyä silmän pinnalla vähintään 10 sekuntia. Tämä ilmeni kovana räpyttelynä, valonarkuutena ja järkyttävänä silmätippojen käyttämisenä. En edes valehtele jos kerron kuluttaneeni vähintään 100€ kuukaudessa pelkkiin silmätippoihin. Kokeilin vaikka mitä apteekissa suositeltiin, mutta mikään ei auttanut. Olin jo hankkimassa ilmankostutinta kotiimme ja ties mitä, kunnes mieheni yhtenä päivänä tokaisi, että voisitkohan olla riippuvainen silmätipoista.

PA310528

Myönnän, että suutuin tuosta. Lääkärit olivat suositelleet silmätippojen käyttöä koko ajan ja mä ajattelin sen olevan vain hyväksi silmilleni. Ajattelin etteivät silmäni pärjää ilman. Mutta toki siinä vaiheessa kun tippoja laitetaan vartin välein on asiaan tultava joku muutos.

Päätin siis lopettaa yhdestä kertaa. Valikoin vielä jonkun sellaisen päivän kun oli mahdollisimman paljon tekemistä, etten kiinnittäisi silmiin niin suuresti huomiota. Samaan aikaan päätin lisätä silmän hyvinvointiin liittyviä ravintoaineita ruokavaliooni. Syön kyllä yleisestikin paljon hyviä rasvoja, mutta nyt lisäsin niitä vielä Omegan muodossa. Sen lisäksi sain yhteistyökumppaniltani Terranovalta käyttöön silmien hyvinvointiin tarkoitetun Luteiinin sekä ihon ja silmän kosteustasapainoa ylläpitävän hyalyronihapon. Näiden kolmen lisäksi C-vitamiini on erittäin tärkeä vitamiini silmien hyvinvointiin ja ihan kaikkeen muuhunkin, joten sitä olen napsinut myös jo pidemmän aikaa. Mielestäni on todella mielenkiintoista tietää siitä, miten mikäkin tuote vaikuttaa, joten avasin teille erikseen näitä käyttämiäni tuotteita ja myös sitä, miten niiden käyttöön suhtaudutaan raskausaikana!

PA310546

Luteiini

Luteiini on yksi karotenoidien luokkaan kuuluva rasvaliukoinen yhdiste, jota keho ei pysty tuottamaan itse. Luteiini on elintärkeää silmän verkkokalvon hyvinvoinnille, sekä makulalle, joka on siis verkkokalvolla sijaitseva tarkan näön alue. Luteiini auttaa tukemaan makulaa haitallisilta valon ja UV-säteilyn aiheuttamilta vaurioilta, jonka lisäksi se suodattaa sinistä valoa pois silmästä, mikä voi auttaa vähentämään mm näyttöpäätteeltä, tableteista ja puhelimesta tulevia haittavaikutuksia silmälle. Jos vietät runsaasti aikaa sinistä valoa aiheuttavien laitteiden edessä, saatat tarvita tavallista runsaammin ravinteita tukemaan silmiesi terveyttä. Ei liene epäselvää, että minä kuulun nimenomaan tähän joukoon ja mietinkin, aiheutinko itse itselleni huomaamattani tuon silmien huonovointisuuden, josta se silmätippakierre alkoikin? Luteiinia voi syödä huoletta myös raskausaikana.

Hyaluronihappo

Hyalyronihappoa löytyy luontaisesti ihmisistä, eniten silmistä ja nivelistä. Se on merkittävä vettä sitova molekyyli kehon sidekudoksissa ja voi auttaa muun muassa kuivasilmäisyyten sekä auttaa nivelkipuja. Lisäksi Hyalyronihappo on merkittävä myös ihonhoidossa, sen kosteuttavien ja anti-ageing ominaisuuksien vuoksi. Hyalyronihappo on ns.harmaata aluetta raskauden suhteen, eli sitä ei ole tutkittu paljon. Niinpä olen itse jättänyt sen nyt raskausaikana nauttimatta ja jatkan sit taas ensi vuonna kun vauva on syntynyt.

C-vitamiini

C-vitamiini on kaikille tuttu ja elintärkeä vitamiini, jota tituleerataan yhdeksi tärkeimmistä elämää ylläpitävistä vitamiineista. Se edistää immuunijärjestelmää ja elimistön normaalia toimintaa ja osallistuu tärkeänä osana myös silmien hyvinvointiin. On tutkittu, että C-vitamiini voi hidastaa kaihin kehitystä, mutta sen lisäksi se toimii tärkeänä tekijänä estämässä valon aiheuttamia vaurioita silmässä. C-vitamiinille on lisääntynyt tarve sairailla, raskaana olevilla ja imettävillä äideillä.

kansikuva2

Miten lisäravinteita sitten kannattaa syödä? Mä uskon siihen, että kaikkea ei kannata ottaa samaan aikaan aamusta, vaan itse olen jakanut sen omien tarpeitteni mukaa pitkin päivää. Aamusta otan foolihappoa ja d-vitamiinia, minulle tärkeä raudan kanssa (josta tulee muute juttua myöhemmin) otan c-vitamiinia ja luteiinia otan sit vielä erikseen illasta. Mulle on muodostunut jo aika selkeät rutiinit näiden suhteen ja hyvin harvoin unohdan mitään ottaa. Meidän perheessä vitamiinit tosin majailee tuossa keittiön pöydällä, joten se saattaa auttaa asiaa! 🙂

Jos teillä on näihin liittyen mitään kysymyksiä niin vastailen mielelläni!

Te saatte Terranovan normaalihintaiset tuotteet Ruohonjuuren nettikaupasta 20%:n alennuksella koodilla Xenia 24.11 asti! 🙂

Ihanaa alkavaa viikonloppua!<3

Lue myös

Suosittelemme