
Extempore reissu lasten kanssa
Tervehdys täältä ruudun ääreltä. Tässähän menikin kaksi viikkoa ilman reaaliaikaista kirjoittelua, mutta toisaalta, pieni loma tekee kyllä itse kullekin aina välillä hyvää. Viimeiset kaksi viikkoa ovat olleet huikeita. Ensin Kuusamossa upeita maisemia ihaillen patikoidessa lasten kanssa ja ilman lapsia ja sen jälkeen täydellinen extemporeloma Rodoksella.
Me lähdettiin nimittäin ajamaan Lapista kohti etelää toissalauantaina täysin siinä aikeissa, että puuhasteltaisiin loman toinen viikko talon parissa. Noh, tunti ajomatkaa takana ja sanoin ääneen miehelleni, että olisipa kiva lähteä jonnekin lämpimään huomenna. Siitä ei mennykään kuin noin puoli tuntia kun olin löytänyt hyvät ja edulliset äkkilähtölennot ja erikseen hotellin siihen päälle. Antoi muuten mukavasti motivaatiota ajaa tuo reilu 8 h kun tiesi että seuraavana aamuna otettaisiin nokka kohti hiekkarantoja.

Kotiin saavuttiin lauantai-illasta yhdeksän maissa ja siitä sit lasten nukkumaanmenon kautta laukkujen purkuun ja uudelleenpakkaukseen, nukkumaan ja aikaisen herätyksen kautta lentokentälle. Lapsille emme olleet kertoneet mitään lomasta että saisivat nukuttua tuon yönsä ja etenkin tyttö taisi olla aika innoissaan kun päästiin lentokentälle. Lentokoneessa olo aiheutti pojalle melkoisia ahaa elämyksiä. Hän muun muassa istui siiven kohdalla ja sanoi laskusiivekkeiden esiin tullessa, että ”lentokone on rikki”. 😀 Lisäksi hän ihaili turvakortin ”liukumäkeä” ja halusi ”avata ikkunan”. Lasten jutut on kyllä ihan huikeita.


Oltiin tosiaan varattu äkkilähtölennot JetTime yhtiölle. Mutta sanotaanko näin, että kyllä mä silti mieluummin lennän Finskillä, jossa palvelu on mielestäni aina ollut huomattavasti parempaa. Etenkin eilen takaisin tullessa suoraan sanottuna ahdisti kun jo boordattuamme meille kerrotaan että koneeseen tehdään jotain huoltotoimenpidettä ja istumme siinä täysin ilmastoimattomassa koneessa Rodoksen lämmössä. Meinasin mennä paniikkiin kun tuntui, että ei happi riitä. Vähän huono pelisilmä mun mielestä. Lisäksi mun täytyy sanoa, että nuo käytössä olleet koneet eivät olleet mitenkään kovinkaan siistejä. Rodokselle päin lentäessä kummankaan vessan hana ei toiminut ja pojan tehtyä asiat jouduimme pesemään käsiä käsihuuhteella. Toki lento noin muuten meni ihan ok:sti vaikkakin kumpaankin suuntaan lähtö oli myöhässä. Sanotaanko näin, että jos sunnuntaille olisi ollut Finskin lennot, olisin maksanut niistä mieluusti hieman enemmänkin. Harvoin mulla on mitään huonoa sanottavaa, mutta ei jotenkin jäänyt hyvä maku. Toisaalta kerran ennen lennettiin heidän koneillaan Splittiin ja silloin meni kaikki tosi hyvin. Ehkä oli vain huono tuuri tällä kertaa.


Perille päästyämme saimme laukut tosi nopeasti ja otimme taksin hotellille eli Eden Roc Resort- hotelliin Khaliteaan. Tuo hotelli sijaitsi noin 5 minuutin ajomatkan päässä Rodoksen upeasta vanhasta kaupungista ja oli All Inclusive Resort. Meillä ei ollut hotellia valitsessa juuri muita kriteereitä kuin että se olisi lapsiystävällinen ja rannalla ja tämä olikin viime tingassa varattuna vieläpä hyvin kohtuuhintainen ja myös todella helppo vaihtoehto lapsia silmällä pitäen. Tämä koko viikko mentiinkin pitkälti lasten ehdoilla ja käytännössä uitiin koko päivä, joka sopi mulle paremmin kuin hyvin. Hotellin hintaan kuului siis kaikki ruuat ja juomat ja onneksi myös muutama muu ravintola kuin buffet, joka ei ole koskaan ollut mun suosikkejani. Toki niissä on paljon ruokaa, mutta jotenkin niistä tulee aina mieleen hieman kouluruokala kaiken melun vuoksi. Niinpä päädyimmekin syömään hotellin pienemmissä ravintoloissa kaikki ruuat ja tässä onkin nyt se vaikein vaihe pojan kanssa, jonka kärsivällisyys on luokkaa nolla. Joka ilta kuitenkin selvittiin eri puuhakirjojen, ipadien ja rusinoiden kanssa ja joka kerta sanottiin, että istutaan kunnes me ollaan saatu syötyä. Hyvin meni ja sanoisinkin, että jos tytöstä on katsominen, meillä on parin vuoden päästä jo pojankin suhteen todella helppoa. Olen aina ollut sitä mieltä, että lapset ei opi muuten kuin tekemällä ja ravintolassa syöminen on sama juttu. Toki jos lapsi vetää raivarit siirrytään häntä rauhoittelemaan muualle, mutta you got the point! 🙂
Meillä oli hotellissa sellainen pieni bungalow, jossa oli yksi iso huone, jossa oli ”olohuone” ja makkaritila. Lapsilla sängyt oli olkkarissa ja meillä siinä makuuhuoneen puolella. Lisäksi huoneessa oli oma terassi jossa istuskeltiin katselemassa tähtiä aina iltaisin. Musta on ehkä tullut vähän avaruusseonnut, sillä multa löytyy vaikka mitä tähtiappeja ja luen eri planeettojen ja tähtien etäisyyksistä aina lisääntyvällä mielenkiinnolla. Ihminen on niin pieni!
Meidän päivät kuluivatkin aika saman kaavan mukaisesti. Herätys kahdeksan maissa, hidas aamiainen, sit uimista, lounasta, pojan päikkäreitä ja sit taas uimista kunnes lähdettiin suihkuun ja laittautumaan illallista varten. Kaikin puolin aivan ihana loma, joka latasi akut kaikin puolin. Hotellista jäi kuitenkin muutama juttu häiritsemään.
Ensinnäkin koimme asiakaspalvelun kohtuullisen töykeänä hyvin monessa paikkaa hotellia, mikä oli sit taas Rodoksen kaupungissa aivan toisin päin. Tuon lisäksi koin siivouksen tason todella heikkona ja minä, joka en yleensä paljon mieti pöpöjä olin hieman kauhuissani siellä aina välillä. Se on ehkä vähän nurinkurista, että ulkohuussi on mulle täysin ok, mutta sisävessalta kaipaisin sit tiettyä siisteystasoa. Ymmärrättekö mitä ajan takaa? Lisäksi voisin vaikka väittää, että ainakin meidän huoneessa oli joku kosteusvahinko, sillä sellainen kosteuden haju oli aika kova. Toisaalta tämä ei taidai olla missään muualla maailmassa yhtä suuressa huomiossa kuin meillä Suomessa. Kolmas juttu mikä häiritsi oli hotellin uima-altaan siistinä pito. Sitä ei nimittäin selkeästi oltu pesty ainakaan hetkeen, joka mielestäni olisi aika tärkeä tekijä ja nykyaikana aika helppoakin kun niitä imureita voi pistää pyörimään vaikka yön aikana.
Hotellin plussa ja miinukset siis seuraavat:
+ Hyvä valikoima erilaisia ravintoloita
+ Paljon pooleja ja aika kivasti sijoitettuja bungaloweja
+ hyvä ranta (pientä kiveä, mutta ei tarvitse uimakenkiä)
+ hyvä sijainti
+ Lapset otettu hyvin huomioon (lasten ja vauvojen klubit ja lasten iltadiscot, joista koimme vain viimeksi mainitun)
– Asiakaspalvelu paikoitellen jopa epäystävällistä (mietin onko kulttuuriero vai onko vain niin kuumat olosuhteet?)
– Siisteys ei kaikilta puolin yltänyt sille tasolle, mitä voisi 4 tähden hotellilta toivoa.
All in all. Hinta-laatusuhteeltaan oli oikein ok. Meillä oli kivaa ja hotellissa oli paljon hyviä puolia. Etenkin lasten kanssa matkustaessa siis kelpo vaihtoehto!
Rodoksen vanha kaupunki yllätti todella positiivisesti. Todella kaunis paikka ja ihania pieniä katuja! Muutaman pienen jutun ostin tuliaiseksi ja tyttökin sai hieman mekkotäydennystä. Hän oli kieltämättä suloinen näissä mekoissaan, joita katoi ylpeänä.3
Nyt onkin hyvä palata kunnolla arkeen. Olen ollut lasten kanssa 24/7 nyt 6 viikkoa eli ehti jo hieman kaivatakin sitä, että saa keskittyä ihan rauhassa.
Mitäs teille kuuluu?
Kommentit
Meillä vastaavaa kokemusta Finskiltä viime toukokuulta.. vessassa vain kosteuspyyhkeitä ja lämmintä kahvia ei saanut kun jotkut laitteet oli rikki. 🙁
Toissakesältä amsterdamin kentällä 3h kuumassa koneessa huoltotöiden takia. (Ams ei saanut laittaa konetta käyntii kun n.15min ennnen koneen lähtöä)
Eli ei se Finnairkaan aina ole parasta A-ryhmää.
Kommentit
Hei,
Minkä merkkinen on valkoinen mekkosi?
Olen koko kesän etsinyt jotain tuon tyylistä, mutta en ole löytänyt…
Se on hennesin!:)
Hei!
Me lennettiin JetTimella ekaa kertaa juuri kolme viikkoa sitten. Olimme todella tyytyväisiä palveluun ja tilaamamme ateriat olivat myös lentokoneruoaksi hyviä, leipä oli tuoretta ja kahvia sai pari kuppia. Henkilökunta oli oikein ystävällistä ja lentokapteeni hauskuutti tarinoillaan pitkin lentoa. Vessat oli siistit. Olimme Kreetan Agios Nikolaoksessa ja aivan mahtava paikka. Ihmiset olivat ystävällisiä ja hotellihuone siivottiin joka päivä. Aivan mahtava paikka ja hotellin parvekkeelta näkyi Välimeri, olimme ihan rannalla. Sinne haluisin uudestaan, niin kiva paikka oli. 🙂 Kulttuurierojakin toki saattaa olla eri paikoissa, mutta yleensä Kreikassa on todella ystävällisiä. 🙂
Mukavaa viikkoa! 🙂
Kreikassa tosiaan ollaan yleensä ystävällisiä. Tällainen kokemus mullakin on ollut kun olen ennen matkannut Corfulla/Lefkaksella/Skiathoksella. Ja oli täälläkin Rodoksen kaupungissa, mutta ehkä se oli vain meidän resortissa osa porukkaa. Kyllä sielläkin oli osa ystävällisiä, mutta moni epäystävällinen ja töykeä jäi mieleen mikä on aika harvinaista! 🙂 Ihanalta kuulostaa teidän loma, kiva että oli ikimuistoista!<3
Ekaa kertaa varmaan ikinä kenenkään blogiin kommentoin, mutta pakko sanoa tosta että noi huoltotoimenpiteet ei ole yhtiön ”vika”, ne on useimmiten rutiini juttuja ja niitä tulee jatkuvasti jokaisen yhtiön koneille. Ilmaan lähdetään kun ne on korjattu, ja tietyissä tilanteissa ei konetta voi käynnistää ennen kun korjaus on tehty, ja näin ollen myöskään ilmastointi ei toimi. Inhottavaa, mutta sitä se on myös miehistölle koneessa, mutta on myös tärkeää että miehistö infoaa asiakkaita meneillään olevasta huolto toimenpiteestä.
Näin Finnairin lentoemona vaan halusin sanoa että kyllä meilläkin kaikennäköistä sattuu ja tapahtuu lennoilla! 🙂
Juu en mä tuosta huoltotoimenpiteestä itsessään vaan siitä, että miksi boardata lentokone jo valmiiksi jos tiedetään että tullaan istumaan kuumassa koneessa. Ensin oli nimittäin lento jo myöhässä, mutta päätettiinkin boardata samassa ajoin kun alkuperäisen lentoonlähtöajan kanssa. Tässä mä en näe mitään järkeä. 🙂
Tästäkään ei ole vastuussa lentoyhtiö vaan lentokentällä toimiva organisaatio, joka hoitaa lentojen lähdöt. Tiedän lähinnä sen takia että mieheni veli tekee juuri tätä työkseen 😀 Hän siis organisoi monien eri lentoyhtiöiden boardaukset, ruuat yms. Koska lentoja lähtee peräkkäin jatkuvasti, ja jokainen minuutti joka seistään maksaa todella paljon (tuhansia euroja), pitää matkustajat saada koneeseen niin aikaisin kuin mahdollista – se että boardattaisiin vasta kun lentokone on 99.9% valmis niin maksaisi ihan järkyttävästi. Aikataulut on tosiaan myös erittäin tiukat, mikä tarkoittaa että boardausta ei voida välttämättä jättää myöhäisemmäksi vaikka tiedettäisiinkin lähdön tapahtuvan vähän myöhässä, koska se voi sekoittaa taas jonkun muun lentoyhtiön lähdöt. Mutta tosiaan, nämä hoitaa lentokentillä töissä olevat heput, jotka tekee siis töitä useiden eri lentoyhtiöiden kanssa ja koordinoi koko lähtöjutun 🙂
Kävi sit varmasti vaan todella huono tsägä kun ei ole muille lennoilla koskaan moisesti käynyt vaikka korjauksia on tullut moneen otteeseen maailmalla matkatessa ja aika paljon tullut matkailtua. Se ei kuitenkaan mun mielestäni ole ok, että lennon vessojen hanat ei toimi ja asiakaspalvelu on tökeröä. Kuten sanottu, hyvin voi olla, että kävi vain huono tuuri, mutta sanotaanko näin, että mieluusti maksan ensi kerralla mahdollisuuksien mukaan (jos lentoja on) hieman enemmän ja lennän sellaisella lentoyhtiöllä, joka saa olon turvalliseksi ja muutenkin tervetulleeksi. 🙂
Meillä vastaavaa kokemusta Finskiltä viime toukokuulta.. vessassa vain kosteuspyyhkeitä ja lämmintä kahvia ei saanut kun jotkut laitteet oli rikki. 🙁
Toissakesältä amsterdamin kentällä 3h kuumassa koneessa huoltotöiden takia. (Ams ei saanut laittaa konetta käyntii kun n.15min ennnen koneen lähtöä)
Eli ei se Finnairkaan aina ole parasta A-ryhmää.
Kuulostaapa hauskalta tuollainen äkkilähtö!:) Me ollaan aina just ne, jotka ostaa lentoliput monta kuukautta etukäteen ja varaa hotellin ilmaisella peruutuksella 😀 Pitäisi ehkä joskus uskaltaa, mutta loma-ajatkin vähän rajoittaa… Musta on myös kiva, kun on mitä odottaa <3
Kotimaanreissuja on sentään tehty ex-tempore, ja itse asiassa eilen kävin juuri Loviisassa ja ruukissa viettämässä kesäpäivää, ihana, ihana paikka!<3 Ajattelin laitella siitä vielä tällä viikolla lisää blogiini 😉
Toivottavasti teillä on ollut mahdollisimman onnistunut reissu ja nautitte!<3
Ida Kotona kaupungissa -blogista