ruoka

Herkullinen ja gluteeniton pizza

21.10.2016 Teksti: Xenia

Meille on muodostunut pieneksi perinteeksi pizzalauantai ja viime viikolla päätin kokeilla tällaista hieman terveellisempää pizzapohjaa, josta vatsa tykkää. Googlettelin hieman ja löysin monta pizzapohjareseptiä kvinoasta, ja tein lopuksi todella yksinkertaisen version tästä. Pizza oli kuitenkin todella maukas, ja mikä parasta, siitä ei tullut yhtään mahanpuruja, mitä mulle nimittäin tulee helposti pizzerioiden pizzasta. Ja tämä on muuten myös gluteeniton, ja huomattavasti maukkaampi versio kun ne pizzerioiden versiot!

Tätä teen siis todennäköisesti tänäkin viikonloppuna, mutta ajattelin kokeilla täytteiden osalta tomaattikastike, mozzarella, kirsikkatomaatti, pesto, basilika -yhdistelmää. Ahh, tulee ihan nälkä jo ajatuksesta, vaikka vasta just söin aamupalaa.

PA150148

Pohja

  • 4 dl keitettyä kvinoaa (n.1.5dl keitttämätöntä)
  • 2 kananmunaa
  • ripaus suolaa ja pippuria
  • Psyllium-jauhetta

Päälliset

  • tomaattikastike (tomaattimurska, tomaattipyre, valkosipulin kynsi ja oreganoa ja basilikaa)
  • haluamaansa juustoraastetta
  • parmankinkkua
  • miniluumutomaatteja
  • rucolaa

Keitä kvinoaa noin 15-20 minuuttia. Sekoita jäähtynyt kvinoa kanamunien kanssa sekaisin, lisää mausteet ja pikkuhiljaa psylliumjauhetta, jotta taikinaan tulisi hieman sitkoa. Levitä uunipellille ja paista pohjaa 200 asteessa 15 minuuttia. Tee sillä välin tomaattikastike valmiiksi (tai käytä tomaattipyreetä, jos haluat päästä helpolla). Kasaa pizzapohjan päälle tomaattikastike, juusto, parmankinkku ja kirsikkatomaatit, tässä järjestyksesssä. Paista vielä  10 minuuttia 200 asteessa. Kun pizza on valmis, lisäile päälle rucolaa ja nauti!

Herkullista viikonlopun alkua teille kaikille!

 

Kommentit (20)

Mä ihan vaan ripottelin sekaan, eilen laitoin vaan yhden teelusikallisen ja toimi hyvin! 🙂

Näyttää todella hyvältä! Ehkä pitää itsekin testata 🙂 mutta mitä on psyllium-jauhe? Millä sitä voi korvata?

Psylliumista syntyy veden kanssa sellainen sitkeä lima, jolla saadaan aikaan gluteenittomissa vehnäleipä- yms. taikinoissa sitko. Koska tuossa pohjassa on jo kananmunaa, voisi pohja ehkä toimia jopa ilman psylliumia – meillä tuon sijasta on käytetty taikinoissa banaania, kananmunaa ja keitettyä perunaa. Eivät ihan yhtä tehokkaita, mutta toisaalta psylliumin makuun tottumattomalle ehkä asteen verran helpompi vaihtoehto. Aina se ei maistu läpi, mutta pullataikina lensi kaaressa roskiin, kun lapsen kanssa kokeiltiin :D. Annostus tosin saattoi mennä hieman reippaamman puolelle.

Loistoidis käyttää kvinoaa pohjassa, täytyypä kokeilla! Vehnäpohjaisen pitsan jälkeen vatsa on kuin kiviä täynnä, gluteenittomat toimivat jostakin syystä niin paljon paremmin.

Kiitoksia vinkeistä! 🙂 Ja siis jeps, pakko keksiä muita vaihtoehtoja koska pizzalauantai on todellakin niin mahtava juttu, mutta ei jaksaisi olla aina sen jälkeen ihan maha kipeänä! 😀

Se on kuitulisä, jota voi laittaa smoothieen yms ja sitä käytetään myös gluteenittomassa leivonnassa tuomaan sitkoa taikinaan. Oletan että sen voisi korvata myös tavallisilla jauhoilla, en ole kokeillut! 🙂

Heippa!
Näyttää herkulliselta! Pakko ite kokeilla myös koska omakaan vatsa ei kestä pizzerioiden pizzoja… elikkä minkäs näkönen tää psyllium-jauhe paketti näyttää? Mistä voi hankkia?

Heippa 🙂 Pakko kommentoida, että itse ostin psylliumia ihan vain sieltä mauste hyllystä citymarketista. Purkki oli samanlainen maustepurkki kuin esim leivinjauheella tai vainilijasokerilla.

Ja joissain paikoissa löytyy vain gluteenittomien tuotteiden hyllystä. Oletko muuten tietoinen Xenia että kotipizza tekee gluteenitonta pizzaa myös. Tosi hyvää on ja sopii myös minun ärtyneen suolen oireyhtymälle. ?

Mä maistoin sitä, mutta jotenkin mun maha ei siitä tykännyt, jotenkin niin ”valkoista” se pohja. Mutta kokeilemallahan sen oman sopivan löytää! 🙂

Joo, ja kaikkihan ei sovi välttämättä kaikille. ??

Kiitos tästä! 🙂

Millainen suutuntuma pohjaan tuli? Oliko se pizzamainen? Vaihtoehto pohjiin on vaikea saada sellasta oikeaa pizzafiilistä!

Jos siis tarkoitat tavanomaista pizzapohjaa niin ei. Mutta oikein hyvä kuitenkin ja vatsavaivojen välttämiseksi erinomainen vaihtoehto. 🙂

Meillä tehdään gluteenitonta pizzapohjaa riisijauhoista. Teen itse asiassa pohjan vanhaa teeleipä-reseptiä muunnellen ?Siihen tulee jauhojen lisäksi vain kaurajuomaa, öljyä ja suolaa. Tosin usein heitän taikinaan vielä kaurahiutaleita ja chiansiemeniä. Tulee tosi herkullista! Suosittelen riisijauhoa muutenkin gluteenittomaan leivontaan ?

Pidän mielessä, kiitos vinkistä! 🙂

Itse teen ns. vyötärönmetsästäjän pizzapohjan (löytyy tuolla nimellä googlesta) ja myös ihan sen takia,että mun vatsa ei kestä kauheasti vehnää. Oon todennut tuon toimivaksi1 🙂

Pitää googletella! 🙂

Tuo vyötärönmetsästäjän pizzapohja on tosi hyvä, samoin kukkakaalipohja. En vaan millään uskonut että se voisi olla hyvää, mutta niin vaan oli!

Kuinka paljon psyllium jauhetta laitetaan?

Mä ihan vaan ripottelin sekaan, eilen laitoin vaan yhden teelusikallisen ja toimi hyvin! 🙂

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi