Xenia's day

Hyvää oloa & asiaa ihon kunnosta

Teksti: Xenia

Sivusinkin tuossa viime postauksessa sitä, että olen yrittänyt ainakin osittain siirtyä ruokavalion puolella siihen mulle sopivaan vaihtoehtoon, joka näemmä oli ja on se, että yritän syödä mahdollisimman suurilta osin niin, että verensokerini pysyisi tasaisena. Sokerihiiri sisälläni huutaa hoosiannaa, mutta fakta on se, että PCOs kanssa verensokerin vaihtelut tosiaan vaikuttaa ehkä tavanomaista enemmän ja omalla kohdalla se näkyy entistä sekavampina hormoneina ja siinä, että mielialanvaihtelut ovat aivan järkyttäviä. Yhtenä hetkenä hyvällä tuulella, seuraavana huonolla. Siinä ei ole oikesti mitään järkeä, etenkään kun tiedän mitä yleensä olen.

Noh, perusruokavalioni on aina ollut terveellinen, mutta sisältänyt yllättävän paljon sokeria sit kuitenkin. Aamupalalla olen syönyt paljon marjoja, mysliä, jne, lounaaksi vetänyt paljon porkkanaa ja smoothieen menee banaania, mangoa ja muita juttuja, jotka kuitenkin sisältävät sokeria (vaikkakin luonnollista sellaista). Sit illallisella olen vetänyt lähes poikkeuksetta perunaa ja iltapala ollut samanlainen kuin aamupalakin. Näennäisesti siis ruokavalioni on kyllä ollut ihan ok, mutta se ei vaan sovi minulle.

lounas

Sen sijaan mun hyvän olon vuoksi on lisättävä proteiinia ja karsittava ns. nopeat hiilarit ihan minimiin. Toisin sanoen perunan sijaan bataattia, keitetyn porkkanan sijaan kukkakaalia, parsakaalia ja esim parsaa. Hedelmät ja marjat pyrin pitämään yhtenä annoksena per päivä ja välttelemään valkoisia viljoja ja syömään sen sijaan tuorepuuroa, joka on tehty esim chiaan, kauraan ja kookoshiutaleisiin.

office

Herkkuna sit joko tummaa suklaata tai itsetehtyjä suklaapalloja kohtuudella (mantelivoita, kauraryynejä ja esim taateleita/hunajaa). Yleensä olen lisännyt perunaa/pastaa yms juurikin pysyäkseni kylläisenä, mutta sen sijaan olen lisännyt entisestään hyviä rasvoja. Jokaiselle aterialle kuuluukin avokadoa, pähkinöitä tai siemeniä. Ja voi vitsit, että olon voinnissa huomaa saman tien. Ensinnäkin se omalla kohdalle aina osuva iltaturvotus on poissa. Energiat pysyy paremmin ylhäällä koko päivän eikä mielialavaihtelut ole läheskään samassa mittakaavassa. Toimii mulla.

ihon kunto

Ja vielä tästä ruokavaliosta puhuttaessa, että tämä ei ole mulle mikään dietti eli painoa en halua tiputtaa, päinvastoin toivoisin saavani hieman lisää lihasta pitämään ryhtiä yllä ja jaksamista korkealla.

Onkos siellä muita joille toimii tällainen ruokavalio kaikkein parhaiten. Huomaatteko te eron saman tien jos olette olleet esim lomalla? 🙂

Ja niin. Voi muuten olla, että tää ruokavalio on vaikuttanut myös siihen, että iho puhdistuu oikein olan takaa. Ollut kyllä hermo aika kireällä kun niiden perus tukkeumien lisäksi naamariin on puhjennut yhtäkkiä samaan aikaan tyyliin 10 kipeää näppyä. Olenkin yrittänyt olla mahdollisimman paljon meikittä ja juonut entistä enemmän vettä ja nyt näkyy valoa tunnelin päässä. Eli nämä näpyt ovat parantumassa eikä toistaiseksi ole uusia näkyvissä. Toivotaan, että pysytään nyt tällä tiellä.

Mun hyvän olon resepti on siis seuraava.

  • ravitsevaa ruokaa tarpeeksi, sokerit minimiin.
  • liikuntaa sopivasti
  • mahdollisimman paljon meikittä ja luonnonkosmetiikkaa jos meikkiä
  • tarpeeksi vettä ja unta
  • perheen ja ystävien kanssa yhdessäoloa
  • rentoutumista esimerkiksi kirjan parissa

Näillä pääsee tosi pitkälle!!!!

ps. Jestas, että eilen ja tänään on kutittanut silmiä. Aika helpolla olen tänä vuonna päässyt allergiaoireiden suhteen, mutta nyt ei kyllä kestä yhtään. 😀

Lue myös

X