terveys

Hyvinvointi on kaiken A ja O

21.11.2018 Teksti: Xenia

Olen elämässäni käynyt läpi monenlaisia vaiheita. Joskus ei muuta tehty kuin laihdutettu mahdollisimman vähärasvaisella ruokavaliolla, sen jälkeen siirryttiin todella proteiinipitoiseen, mutta mahdollisimman vähähiilariseen ruokavalioon ja nyt sit puolestaan syödään siten kuin hyvältä tuntuu. Tämä on tietenkin täysin yksilökohtaista ja esimerkiksi eri ruoka-aineallergiat vaikuttavat suuresti, mutta kirjoitanpa tässä nyt omia ajatuksiani ruokavaliosta ja hyvinvoinnista ylipäänsä.

Ensinnäkin sanon ihan aluksi sen, että mun makuuni moni asia on viety nykypäivänä ihan liian pitkälle. En näe sitä, mitenkä fyysinen saatikka henkinen hyvinvointini olisi yhtään paremmalla tolalla jos rutistaisin itsestäni kaikki mehut joka päivä sykkeet katossa ja söisin sen ohella vain ja ainoastaan ns puhdasta ruokaa. Omalla kohdalla se ei tuo sellaista tasapainoa, jota ainakin minä haen takaa, mutta toki ymmärrän senkin että meitä on moneen lähtöön!

Minä nautin lyhyistä liikuntarupeamista. Joinain viikkoina teen lihaskuntoa yhden kerran 10 minuuttia, seuraavalla viikolla puolestaan useamman kerran, mutta se mikä tässä on pointtina on se, että liikun silloin kun hyvältä tuntuu, en silloin kun mun ”pitää liikkua”. Tässä muuten yksi syy siihen, miksen niin suuresti välittänyt Kayla Itsineksen treeneistä. Siellä ei ole mitään lyhyitä ja vähän kevyempiä treenejä valikoimassa ja lisäksi se, että jos ei pysty/ehdi/jaksa/kiinnosta tehdä kolmatta treeniä viikossa, olet kuin epäonnistunut. EI!

IMG_0331

Liikkua kannattaa aina, mutta sillä tavoin että se on mukavaa ja nautinnollista. Ja tämä kaikki pätee myös ruokaan. Sen ei pidä olla yksi suuri pakkomielle, josta ei voi joustaa suuntaan eikä toiseen. Ruoka on yksi elämän nautinnoista, mutta samalla se voi myös antaa kehollesi kaiken mitä se tarvitsee. En tosissani käsitä nyt miten olen joskus pärjännyt suurin piirtein pelkällä sokerilla, sillä nyt voisin aivan todella huonosti jos en söisi kunnolla. Toisaalta ehkä siihen ei kiinnitä huomiota kun ei ole muusta kokemusta?

Miltä mun ruokavalio nyt sitten näyttää? Aivan todella tavalliselta. En syö lihaa, syön kalaa ehkä kerran viikossa tai kahdessa, syön kananmunia, mutta vältän maitoa ellei nyt sit tee mieli jätskiä (Aino Suklaa!!!). Juustoista en myöskään luovu koskaan, ne ovat aivan liian hyviä!

IMG_0330

Eilen söin esimerkiksi:

  • Aamiaiseksi chia-kaurapuuron (1dl kaurahiutaleita, vajaa rkl chiaa, noin 2 d kauramaitoa ja kanelia ja yöksi tekeytymään. Päällä banaania, saksan- ja cashewpähkinöitä ja marjoja. Lapset syö samaa ja rakastaa tätä!)
  • Lounaaksi kaksi kauraleipää, pari luomukananmunaa kokkelina, puolikkaan avokadon ja paljon tomaattia.
  • välipalaksi lapsilta pihistetyn Ella’s Kitchenin kasvissoseen, jossa on lehtikaalia, herneitä ja porkkanaa. Super kätevä.
  • Illalliseksi kalakeittoa ja palan leipää
  • iltapalaksi greippiä ja kourallisen pähkinöitä.

Yleisesti ottaen lisään lähes ateriaan kuin ateriaan hyviä rasvoja ja täytyy sanoa, että tällä ruokavaliolla voin todella hyvin!

Lounas mulla vaihtelee paljon. Pyrin kuitenkin siihen, että syön kunnolla ja usein se on joko edellisen illan jämiä tai sit kananmunia/avokadoa/kauraleipää/kasviksia /keittoa jne. Ruisleipä on ihanaa, mutta siitä mulle tulee maha kipeäksi, joten sitäkin pyrin välttämään.

Yleensä vedän välipalan joskus puoli kolmelta ja se saattaa olla kauramaitoon tehty latte ja esim sose, hedelmä, leipä hummuksella, kasviksia hummuksella, pieni kourallinen pähkinöitä jne. Sen voimin jaksan hyvin illalliseen enkä ole kiukkuinen. Jos jää välipala väliin, olen yleensä viidelta jo niin nälkäinen, etten ole hyvää seuraa kenellekään.

Illalliseksi syödään milloin mitäkin. Nyhtökaura on paljon käytössä. Sitä käytetään tortilloihin, kastikkeisiin ja salaatteihin. Tofu sopii puolestaan tosi hyvin esim kasvisten ja täysjyväcucusin seuraksi (yllä). Etenkin jos cuscusin keittää kasvisliemikuutioon (ilman natriumglukamaattia, kandee tsekkaa nämä muuten kaupassa!) on se todella hyvän makuista! 😉

Lisäksi käytetään murukaurajauhista, joka sopii hyvin bolognesekastikkeeseen ja linssejä, josta voi mun mielestä tehdä mitä vain. Ne sopivat erityisen hyvin tomaattisten kastikkeiden pohjaksi tumman pastan kaverina! 🙂

Ruuan kuin ruuan kanssa meillä on aina paljon kasviksia ja pyrin siihen, että puolet lautasesta on kasviksilla täytetty. Toki tätä ei aina tule tehtyä, mutta se on sitä tasapainoa. Jos yksi ateria on epäterveellisempi, seuraava voi olla terveellisempi ja niin edespäin. Olen jo kauan sitten todennut, että mulle ei sovi totaalikieltäytyminen mistään ruoka-aineesta, sillä silloin haluan sitä vain entistä enemmän. Siispä syön ihan hyvällä omalla tunnolla myös herkkuja ja kyllä mä melkein väitän, että vähintään 3-4 iltana viikossa syön jotain pientä hyvää. Viikonloppuisin ehkä vähän enemmän ja viikolla sit ehkä pari palaa tummaa suklaata ja silloin tällöin sitä jätskiä, jota isäni tuo aina mukanaan!:D

Yleisesti ottaen se suhtautuminen ruokaan pitäisi olla mutkatonta – ruuasta saa ja pitääkin nauttia. Toisaalta olen ehkä niin tottunut terveellisten ruokia makuun, että mulle terveellinen ei ole yhtä kuin pahanmakuinen. Mutta kyllä se pizzakin maistuu ihan itse kullekin! 🙂

 

 

 

Kommentit (7)

Näyttää ja kuulostaa hyvältä sun ruokavalio 😊 Itselläni oli ennen tammikuun matkaa tavoitteena saada kropasta kiinteämpi, en vaan osaa syödä ja liikkua oikein ja sopivassa suhteessa. Olen hoikka mut ylimäärästä silti.
Nää hyvinvointiin liittyvät postaukset on just siks kiinnostavia niin saa jotain vinkkiä ☺

Totaalikieltäytyminen ei oo munkaan juttu enkä asiakkaillenikaan sitä suosittele kun useimmille tulee vaan vielä suurempi himo kun kieltäytyy. Tasapaino on se juttu ja kakkua saa syödä. 🙂

Jos jotain itseltään kieltää, sitä haluaa vaan entistä enemmän! 😀

Hei!
Näyttääpä herkulliselta tuo ruoka! 🙂 Oletteko kauankin olleet ilman punaista lihaa? Onko tähän joku eettinen syy, vai koitko, että punainen liha ei sopinut sinulle? 🙂 Syökö lapsenne punaista lihaa? 🙂 Itsekin kyllä huomannut ajoittain, että punainen liha tekee olon jotenkin ”tunkkaiseksi” ja turvonneeksi. Itsellä tosin on reumatekijä, mikä saattaa jo vaikuttaa. 🙂 Itse tulee usein tehtyä jotain nopeaa ja helppoa töihin evääksi. Täältä on kiva saada uusia ideoita ruoanlaittoon. 🙂
Mukavaa keskiviikkoa! 🙂

Kolme vai neljä kuukautta nyt! Ja siis nimenomaan tunkkainen ja raskas olo tulee punaisesta lihasta etenkin. Olo on tuhat kertaa kevyempi tällä tavoin! <3 ja toki se lämmittää mieltä, että siinä samalla tekee hyvän teon ilmaston hyväksi! 🙂 lapset syövät kyllä lihaa, saavat sit päättää myöhemmin. Isäni tekee heille välillä lasagnea/makaronilaatikkoa ja sitten toki päiväkodissa syövät mitä siellä tarjotaan <3

Jee, mahtavalta näyttää ja kuulostaa. Niin allekirjoitan! Kauramuru on tosi hyvää. Toivoisin tästä lisää reseptejä ja variaatioita, sillä tämä oli meillä hitti-tuote lihan korvikkeena. Samoin linssireseptit kehiin. Kiitos aivan ihanasta blogista! Oot niin kaunis ja piristät tämän mamman elämää jutuillasi ja kauniilla kodilla. Ihanaa tulevaa joulua!

Vaikuttaa kyllä tosi hyvältä tuo sun ruokavalio. Oletko lopettanut myös vaalean lihan syönnin? Itsekin olen vähentänyt lihansyöntiä aika paljon ja olen miettinyt että lopetan kokonaan. Sitten pitäisi varmaan melkein koko ajan tankata rautaa, sillä kasvisruuasta rauta ei imeydy yhtä hyvin. Mulla on ollut vuosia raudanpuutetta ja välillä tullut vedettyä rautakuureja ja nyt kun n. 3v sitten vähensin lihansyöntiä niin että söin sitä lähinnä työpäivän aikana lounaalla, kotiin en enää ostanut, rauta on ollut alhaalla ja olo aika kurja 🙁 Nyt puolen vuoden rautakuuri takana ja ihan kuin eri ihminen! Itse välttelen myös liiallista sokerin ja nopeiden hiilareiden syöntiä, kun tulee just väsynyt olo, juon mantelimaitoa (nam) ja syön jogurttia, jäätelöä ja juustoista jonkin verran, kahdesta viimeisestä olisi kyllä vaikea luopua! 🙂 Ja samaa mieltä, kohtuus kaikessa on tärkeä, yritän kyllä herkutella jollain terveellisimmillä herkuilla niin pysyy ihokin paremmassa kunnossa. Itsekin muutama vuosi sitten piiskasin itseäni salilla ja olin aika väsynyt, kyllähän se kuormittava liikunta lisää kehon stressitilaa eikä ole hyväksy, mieluummin kevyempi ja fiiliksen mukaan, joskus on kyllä edelleen pakotettava itsensä liikkumaan, muuten tuppaa jäämään mulla kokonaan pois 😀 Jälkeenpäin tulee kuitenkin aina niin hyvä fiilis! Ja venyttely/jooga on kans ihan parasta!

Näyttää ja kuulostaa hyvältä sun ruokavalio 😊 Itselläni oli ennen tammikuun matkaa tavoitteena saada kropasta kiinteämpi, en vaan osaa syödä ja liikkua oikein ja sopivassa suhteessa. Olen hoikka mut ylimäärästä silti.
Nää hyvinvointiin liittyvät postaukset on just siks kiinnostavia niin saa jotain vinkkiä ☺

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *