terveys

Hyvinvointi on kaiken A ja O

21.11.2018 Teksti: Xenia

Olen elämässäni käynyt läpi monenlaisia vaiheita. Joskus ei muuta tehty kuin laihdutettu mahdollisimman vähärasvaisella ruokavaliolla, sen jälkeen siirryttiin todella proteiinipitoiseen, mutta mahdollisimman vähähiilariseen ruokavalioon ja nyt sit puolestaan syödään siten kuin hyvältä tuntuu. Tämä on tietenkin täysin yksilökohtaista ja esimerkiksi eri ruoka-aineallergiat vaikuttavat suuresti, mutta kirjoitanpa tässä nyt omia ajatuksiani ruokavaliosta ja hyvinvoinnista ylipäänsä.

Ensinnäkin sanon ihan aluksi sen, että mun makuuni moni asia on viety nykypäivänä ihan liian pitkälle. En näe sitä, mitenkä fyysinen saatikka henkinen hyvinvointini olisi yhtään paremmalla tolalla jos rutistaisin itsestäni kaikki mehut joka päivä sykkeet katossa ja söisin sen ohella vain ja ainoastaan ns puhdasta ruokaa. Omalla kohdalla se ei tuo sellaista tasapainoa, jota ainakin minä haen takaa, mutta toki ymmärrän senkin että meitä on moneen lähtöön!

Minä nautin lyhyistä liikuntarupeamista. Joinain viikkoina teen lihaskuntoa yhden kerran 10 minuuttia, seuraavalla viikolla puolestaan useamman kerran, mutta se mikä tässä on pointtina on se, että liikun silloin kun hyvältä tuntuu, en silloin kun mun ”pitää liikkua”. Tässä muuten yksi syy siihen, miksen niin suuresti välittänyt Kayla Itsineksen treeneistä. Siellä ei ole mitään lyhyitä ja vähän kevyempiä treenejä valikoimassa ja lisäksi se, että jos ei pysty/ehdi/jaksa/kiinnosta tehdä kolmatta treeniä viikossa, olet kuin epäonnistunut. EI!

IMG_0331

Liikkua kannattaa aina, mutta sillä tavoin että se on mukavaa ja nautinnollista. Ja tämä kaikki pätee myös ruokaan. Sen ei pidä olla yksi suuri pakkomielle, josta ei voi joustaa suuntaan eikä toiseen. Ruoka on yksi elämän nautinnoista, mutta samalla se voi myös antaa kehollesi kaiken mitä se tarvitsee. En tosissani käsitä nyt miten olen joskus pärjännyt suurin piirtein pelkällä sokerilla, sillä nyt voisin aivan todella huonosti jos en söisi kunnolla. Toisaalta ehkä siihen ei kiinnitä huomiota kun ei ole muusta kokemusta?

Miltä mun ruokavalio nyt sitten näyttää? Aivan todella tavalliselta. En syö lihaa, syön kalaa ehkä kerran viikossa tai kahdessa, syön kananmunia, mutta vältän maitoa ellei nyt sit tee mieli jätskiä (Aino Suklaa!!!). Juustoista en myöskään luovu koskaan, ne ovat aivan liian hyviä!

IMG_0330

Eilen söin esimerkiksi:

  • Aamiaiseksi chia-kaurapuuron (1dl kaurahiutaleita, vajaa rkl chiaa, noin 2 d kauramaitoa ja kanelia ja yöksi tekeytymään. Päällä banaania, saksan- ja cashewpähkinöitä ja marjoja. Lapset syö samaa ja rakastaa tätä!)
  • Lounaaksi kaksi kauraleipää, pari luomukananmunaa kokkelina, puolikkaan avokadon ja paljon tomaattia.
  • välipalaksi lapsilta pihistetyn Ella’s Kitchenin kasvissoseen, jossa on lehtikaalia, herneitä ja porkkanaa. Super kätevä.
  • Illalliseksi kalakeittoa ja palan leipää
  • iltapalaksi greippiä ja kourallisen pähkinöitä.

Yleisesti ottaen lisään lähes ateriaan kuin ateriaan hyviä rasvoja ja täytyy sanoa, että tällä ruokavaliolla voin todella hyvin!

Lounas mulla vaihtelee paljon. Pyrin kuitenkin siihen, että syön kunnolla ja usein se on joko edellisen illan jämiä tai sit kananmunia/avokadoa/kauraleipää/kasviksia /keittoa jne. Ruisleipä on ihanaa, mutta siitä mulle tulee maha kipeäksi, joten sitäkin pyrin välttämään.

Yleensä vedän välipalan joskus puoli kolmelta ja se saattaa olla kauramaitoon tehty latte ja esim sose, hedelmä, leipä hummuksella, kasviksia hummuksella, pieni kourallinen pähkinöitä jne. Sen voimin jaksan hyvin illalliseen enkä ole kiukkuinen. Jos jää välipala väliin, olen yleensä viidelta jo niin nälkäinen, etten ole hyvää seuraa kenellekään.

Illalliseksi syödään milloin mitäkin. Nyhtökaura on paljon käytössä. Sitä käytetään tortilloihin, kastikkeisiin ja salaatteihin. Tofu sopii puolestaan tosi hyvin esim kasvisten ja täysjyväcucusin seuraksi (yllä). Etenkin jos cuscusin keittää kasvisliemikuutioon (ilman natriumglukamaattia, kandee tsekkaa nämä muuten kaupassa!) on se todella hyvän makuista! 😉

Lisäksi käytetään murukaurajauhista, joka sopii hyvin bolognesekastikkeeseen ja linssejä, josta voi mun mielestä tehdä mitä vain. Ne sopivat erityisen hyvin tomaattisten kastikkeiden pohjaksi tumman pastan kaverina! 🙂

Ruuan kuin ruuan kanssa meillä on aina paljon kasviksia ja pyrin siihen, että puolet lautasesta on kasviksilla täytetty. Toki tätä ei aina tule tehtyä, mutta se on sitä tasapainoa. Jos yksi ateria on epäterveellisempi, seuraava voi olla terveellisempi ja niin edespäin. Olen jo kauan sitten todennut, että mulle ei sovi totaalikieltäytyminen mistään ruoka-aineesta, sillä silloin haluan sitä vain entistä enemmän. Siispä syön ihan hyvällä omalla tunnolla myös herkkuja ja kyllä mä melkein väitän, että vähintään 3-4 iltana viikossa syön jotain pientä hyvää. Viikonloppuisin ehkä vähän enemmän ja viikolla sit ehkä pari palaa tummaa suklaata ja silloin tällöin sitä jätskiä, jota isäni tuo aina mukanaan!:D

Yleisesti ottaen se suhtautuminen ruokaan pitäisi olla mutkatonta – ruuasta saa ja pitääkin nauttia. Toisaalta olen ehkä niin tottunut terveellisten ruokia makuun, että mulle terveellinen ei ole yhtä kuin pahanmakuinen. Mutta kyllä se pizzakin maistuu ihan itse kullekin! 🙂