Yleinen

”Imetysdieetti”

26.7.2017 Teksti: Xenia

P7200086P7200081

Vastasyntynyt on siinä mielessä vielä ”keskeneräinen”, että lähes vauvalla kuin vauvalla on vatsavaivoja, oli kyse sit jokapäiväisestä itkusta tai kovasta ähinästä, puhinasta ja örinästä, jota ainakin meidän lapset ovat kumpikin harrastaneet vastasyntyneenä. Välillä pitää tarkistaa että kehdossa on vielä ihminen, eikä pieni dinosaurus, jolta vauva mun korviini välillä kuulostaa.  Muistan että tyttö reagoi aika vahvasti tiettyihin ruoka-aineisiin ja viimeistään siinä vaiheessa kun olin syönyt suklaata huomasin seuraavana yönä, että ei meidän pienen pojan vatsa kestä sitä ainakaan vielä. Siinä oltiin nimittäin valveilla koko yö, joka ei tosiaan ole minkään herkun arvoista.

Lisäksi vauva reagoi aika voimakkaasti kaikkeen mikä mulle aiheuttaa helposti mahanpuruja. Mansikat, omena ja maito nyt ihan ensimmäisenä. Niinpä siis olen tietyllä tavalla ”imetysdietillä”, eli syön hieman vähemmän maustettuja ruokia ja olen siinä samalla vähentänyt myös maitotuotteiden käyttöä. Outoa muuten, että raskaana ollessa kaikki maitotuotteet meni helposti, mutta nyt raskauden jälkeen ne aiheuttaa taas huonoa oloa. Noh, mikään ongelma mulle ei ole käyttää kahvimaidon sijasta mantelimaitoa tai kreikkalaisen jugurtin sijaan esim soijajugurttia tai kaurajugurttia.

Lisäksi syön tällä hetkellä paljon enemmän hiilareita kuin normaaliarjessa kaipailen. Illallisen yhteydessä aina joko riisiä/couscousia/perunaa jne ja lounaan yhteydessä yleensä vähintään pari palaa leipää jos ruoassa ei muuten mitään kunnon hiilaria ole. Imettäminen kuluttaa energiaa aika paljon ja aika paljon liikkuvana ihmisenä kaipailen hiilaria siis nyt kaksinverroin.

Olen myös pyrkinyt syömään mahdollisimman monipuolisesti, puhtaasti ja terveellisesti ja se nyt on ollut aika helppoakin kun vauvan vatsa ei kestänyt mun syömiä Remix karkkeja. Se nyt tosin on itsellekin vaan hyväksi olla ilman karkkia hetken aikaa, se kun vaan väsyttää entisestään, mikä ei tietenkään näin vauva-arjen keskellä ole kovinkaan tarkoituksenmukaista.

Esimerkkipäiväni saattaisi olla seuraava (kuten tuona päivänä kun tein tuota yllä näkyvää ruokaa)

  • Aamiainen: mustikoita, granaattiomenan siemeniä, soijajugurttia, mysliä, jossa pähkinöitä mutta ei esim lisättyä sokeria. Kuppi kahvia mantelimaidolla (sopivasti imettämisen jälkeen niin ei pahin kofeiinipiikki mene maidon mukana lapselle)
  • Lounas: Tonnikalaa, oliiviöljyssä paistettuja herkkusieniä, kesäkurpitsaa ja lisäksi vielä 100% kauraleipää kalkkunalla ja kurkulla.
  • Välipala: Smoothie jossa yksi banaani, mantelimaitoa, pieni taateli ja mantelivoita
  • Illallinen: Kana-herkkusienikastike kaurakermaan tehtynä ja täysjyväcouscousia. Keitettyjä porkkanoita.
  • Iltapala: kuin aamiainen tai vaihtoehtoisesti pari leipää ja hedelmä. Mukillinen kofeiinitonta teetä jossa vähän hunajaa ja mantelimaitoa kyytipoikana.

Ja pakko sanoa, että vitsit miten energinen fiilis on ollut taas kun sokeri on jäänyt vähän pakostakin pois. Se on muuten hassua, että väsyneissä elämäntilanteissa sitä kääntyy sokerin puoleen kaikkein eniten ja sit se aiheuttaa enemmän väsymystä ja kierteen, jossa on aina vaan pakko saada lisää. Itseasiassa tässä kun yöunet on todella katkonaisia ja hyvin usein myös todella lyhyitä on mielestäni ehkä vieläkin tärkeämpi kiinnittää huomiota siihen että antaa kropalleen hyvää polttoainetta. Mikään ei muuten ole tehokkaampi motivoija ruokavaliossa kuin se, että saisi nukkua ja että vauvalla olisi hyvä olo! Kyllä sitä ähinää on edelleen vaikka olin ilman kahviakin jo hetken, mutta jos yhtään on vauvoja tunteminen, parissa kuukaudessa suolisto kypsyy sen verran että nämä ajat ovat muisto vain.

Pian se olisikin vaunu- ja tytön kohdalla pyörälenkin vuoro ja sit pitäisi käydä hakemassa vauvalle joku vaate viikonloppuna vietettäviin häihin. Illalla meillä onkin isolla porukalla kokoontuminen hääparin luona pre wedding bbq:n merkeissä, kivaa! <3

Mukavaa keskiviikkoa teille kaikille!

Alla uusimmat alekoodit:

Lue myös

Suosittelemme