Xenia's day

Kiinteiden aloitus

Teksti: Xenia

Täällä on nyt pojalla viisi kuukautta mittarissa ja vajaan kuukauden ollaan maisteltu soseita ja nyt syödään jo ihan annoksia. Ruokaa hän rakastaa yli kaiken. Sanotaanko näin, että se olen tällä hetkellä vielä minä, joka määrittelee kuinka paljon hän saisi syödä. Äidinmaito kun on se pääasiallinen ravinto vielä kuukauden verran, joten olen yleensä pistänyt stopin vaikka pojalle maistuisi enemmänkin.. Joka tapauksessa. Tällä hetkellä sanoisin, että ruokaa menee noin puolisen desiä kerrallaan viisi kertaa päivässä. Aamupala klo 8, lounas klo 11, välipala päikkäreiltä herättyään (14-15, jos menee myöhäisemmäksi niin suoraan ruoka), ruoka klo 17 ja iltapala klo 19. Näissä väleissä luonnollisestikin maitoa, jota sit tankataan vielä yöllä ja aikaisin aamulla.

Nyt kun kuukausi on menty pelkällä kasvislinjalla tuli neuvolassa puheeksi myös se mitä proteiinilähteitä antaa lapselle. Juttu on nimittäin niin, että me emme kokkaa kotona lihaa. Kaksi isompaa lasta syövät päiväkodissa/eskarissa myös lihaa, mutta kotona he saavat lihaa lähinnä jos isäni on tehnyt makaronilaatikkoa tai lasagnea. Kananmunia ja juustoja he syövät kyllä, mutta en siis itse kokkaa punaista lihaa tai kanaa. Nyt mulla on kuitenkin vauvan ruokavalion suhteen tuhat ja yksi kysymystä mielessäni ja suoraan sanottuna en nyt yhtään osaa päättää mitä tehdä pojan kanssa. Sehän on selvää, että teen joka tapauksessa valinnan hänen puolestaan. Joko hänelle syötän lihaa tai sit en. Se, miksi päätös on niin kovin vaikea liittyykin enemmän vitamiineihin eli etenkin B12 vitamiiniin ja jodiin. Rautaa ja sinkkiä saadaan tosi hyvin ihan kasviruokavaliostakin, joten ne eivät niinkään huoleta. Vitamiinit on ok niin kauan kun hän saa minulta maitoa ja minä huolehdin vitamiineista, mutta jostain luin myös sen, että olisi hyvä varmistaa vauvan b12 vitaminiintarve kun hän alkaa saamaan lisäruokaa. En kuitenkaan löytänyt googlettamalla tästä lisää tietoa saatikka vauvalle sopivaa b12 vitamiinilisää. Tai ainakaan sellaista valmistetta missä erikseen mainitaan sen sopivuus vauvalle.

Minä en itse ole syönyt lihaa tai maitotuotteita sitten helmikuun, joten tuntuisi hassulta tarjota pojalle lihaa vain siksi, että siitä saa b12 vitamiinia. Proteiinia saa monesta muustakin lähteestä ja rasvan laatu on vegaaniruokavaliossa yleensä helpommin kohdillaan kun sen lähteenä ovat mm. avokadot, pähkinät yms. Eli lähinnä kiinnostakin se b12 ja jodi vauvan kohdalla.

Jos siis imetys onnistuisi vuoden ikään asti, voisin hyvin vain tarjota pojalle vastaavia ruokia kuin mekin syömme, mutta toki vauvalle sopivaksi tehtynä. Ja sitten kun hän on vanhempi voi hän tehdä päätöksen itse haluaako syödä lihaa. Toisaalta mietin sitä, pitäisikö tutustuttaa hänen suolistoaan myös lihalle jo nyt ihan varmuudeksi ja sit hän voi päättää myöhemmin toisin. Äh, miten vaikeeta. Sen voin sanoa, että vauvan ruokailu on mulle ehkä se kaikkein haastavin osuus koko vauvavuodessa. Itse kun elän terveellisesti haluaisin toki taata hänelle mahdollisimman hyvän ruokavalion, mutta tämähän on ihan ydinfysiikkaa välillä. 😀

Onko siellä ketään joka olisi kasvattanut lapsensa vegaaniruokavaliolla? Mulla on itseasiassa tässä edessä lapsiperheen vegaaniruokakirja, mutta erityisesti kiinnostaisi kuulla siitä, miten olette toimineen alle vuoden ikäisten kohdalla?

Lue myös

X