Yleinen 12.3.2011

Kotiliikunta

Teksti: Anna.fi

Lukeudun usein niihin ihmisiin, jotka eivät jaksa lähteä salille, ihan jo siitä syystä, että tekisin siellä samat asiat kuin kotonakin. Yleensä käyn 3-5 kertaa viikossa lenkillä, ja näitä seuraavia näyttämiäni liikkeitä teen ehkäpä 3-4 kertaa viikossa. Eniten käyttämäni väline on paksu jumppakuminauha, jossa on myös kahvat. Olen hankkinut tämän Casall merkkisen kuminauhan stadiumista , ja niitä on siellä eri versioina (naisille, junioreille, miehille jne).

Seuraava liike tehoaa reisiin (etu-ja takareisiin), sekä pakaroihin. Näitä teen kummallakin jalalla 3 x 30 toistoa.

En oikeasti hymyile jumpatessa, mutta J pelleili.. 🙂 Seuraavaksi vuorossa hartiat. Noita teen 3 x 20 toistoa.

Seuraavaksi ojentajat. näitä teen 3 x 25 per käsi.

Tuossa toinen kahva on lattialla ja seison toisella jalalla kuminauhan päällä sellaisessa kohdassa, että tuntuu tarpeeksi ojentajassa.  Seuraavaksi yläselkä. noita teen 3 x 20 toistoa. 🙂

Kuminauha on siitä hyvä, että vastusta voi muokata juuri esimerkiksi noin kun näette kuvassa, eli olen jättänyt kuminauhaa tuohon jalkojen väliin, jotta vastus olisi kovempi.. Sitten hauikset. 🙂 Niitä teen molemmilla puolilla 3 x 20 toistoa.

Lopuksi enää kyljet. Näitä tulee tehtyä molemmilla puolilla päivästä riippuen 3 x 20-25.

Jumppakuminauhan lisäksi käytössä ovat seuraavat välineet, vatsalihaspyörä ja jalkapainot.

Nilkkapainot on hyvä vatsalihasten tekoon silleen, että pitää kiinni, esim tuolin jaloista yms, ja laskee jalkoja maan tasoon, ja nostaa ne taas 90 asteen kulmaan. Variaationa tästä me teemme usein niin, että minä makaan lattialla ja pidän kiinni J:n jaloista ja sit J heittelee mun jalkoja maata kohti.. 🙂 Vatsalihasrulla on puolestaan loistava väline koko keskivartalon treeniin. Tätä varten on hyvä olla paikka jossa saa laitettua polvet pehmeemmälle  (minä teen maton reunassa) ja silleen, että rulla on paljaalla lattialla.. Kysykää ihmeessä jos jäi jokin kaivertamaan tai unohdin mainita jotain. 🙂