Xenia's day

Kropan tilannetta ja tavotteita

Teksti: Anna.fi

Päätinpä nyt kirjoitella hieman kropan tilanteesta ja treenillisistä tavoitteistani tänne bloginkin puolelle, ne kun kumminkin näin synnytyksen jälkeen ovat ”pinnalla”. Heti alkuun haluan sanoa, että tämä ei ole mikään ”miten laihduttaa” postaus vaan halusin vain listailla omia fiiliksiä ja mietteitä mitä kehoon tulee näin 5 viikkoa synnytyksen jälkeen. No, ensinnäkin. Mun on sanottava, että olen hyvin positiivisesti yllättynyt siitä, miten hyvin olen palautunut. Vaikka minäkin sain hieman ”osumaa” synnytyksessä, niin silti uskalsin lähteä liikkeelle hyvinkin pian sen jälkeen. Toki minulla oli kipuja, mutta uskon, että tuo liikkeessä pysyminen auttoi omalta osaltani siihen, että paraneminen ja palautuminen lähti hyvinkin nopeasti liikkeelle. Toki, jokainen toimii omaa kroppaansa kuunnellen ja monen osalta ei ole mahdollista lähteä liikkeelle saman tien, mutta jos sellainen on, uskon sen auttavan paljon! 🙂 No, painoahan mulle kertyi raskausaikana se hieman reilu 13 kiloa ja aika lailla rehellisesti voin sanoa, että varsinkin alussa sitä ruokaa kului tosi, tosi paljon. En edes tiedä miten voi olla niin nälkäinen, että pitää kaksi kertaa yössä käydä jääkaapilla hakemassa jotain pientä ja luulenkin, että ne ”ylimääräiset” kilot jotka on vielä jäljellä on ihan puhtaasti tuolta raskauden alkuajoilta lähtöisin. Loppuvaiheessa kun ei enää ruokaa mahdu niin kroppa kai sitten kertoo alussa, että nyt syöt, pitäähän sitä energiaa kuitenkin olla imetystäkin varten jemmassa! Nyt, reilu kuukausi myöhemmin kävin vaa’alla ja painoa on jäljellä enää 3 kiloa; eli niin se vaan tippuu ihan itsestään imettäessä ja normaalisti liikkuessa. Mä kun en ole laskenut kaloreita tai muitakaan kun en halua että paino tippuu liian nopeasti, se kun saattaisi varantaa maidon tulon ja sitä en halua riskeerata missään tapauksessa. Muutenkin on sanottava, että tuo 3 kiloa ei häiritse mua lainkaan. Pikemminkin se treenimotivaatio syntyy mulle siitä hyvästä olosta ja kiinteämmästä kropasta mitä mä aina olen treeneilläni haikaillut. Mä en siis seuraa painoa niinkään, vaan sitä miten vaatteet istuu päällä ja miltä se peilikuva näyttää. Mulla itselläni on paras olo siis mulle hyvässä painossa, joka on tuossa 6 kympin hujakoilla, mutta tärkeämpää omalta osalta on se, mistä se paino koostuu. Mä oon aina ollut urheilullinen ja kerännyt ns. lihasta aika ”helposti” ja sille tielle olen sit jäänytkin. Mun on turha haikailla pikkuruisten reisien ja minikäsivarsien perään kun en ole kropan malliltani sellainen. Tärkeintä onkin etsiä sitä hyvää oloa ja hyvää fiilistä oman kropan ehdoilla eikä vertailla itseään muihin, se kun on loputon tie eikä sitä kautta ole koskaan tyytyväinen. Been there done that. P1010230 Mun osalta vatsan palautumisessa oli ehdottomasti hyötyä siitä, että rakastan vatsalihasten tekoa ja niitä on tullut ennen raskautta tehtyä aivan tuhottoman paljon. Raskauden aikana en uskaltanut niitä ihan rehellisesti sanottuna tehdä lainkaan. Aluksi siksi, että mulla oli eteisistukka ja sitten myöhemmin ihan vain siksi, ettei sitä suositella. Toki jos pysyy liikkeessä tulee sitä käytettyä myös keskivartaloa eli kaipa nekin on jotain stimulaatiota saaneet. 😀 P1010232 Miten mun keho on sit muuttunut. No, vatsa on muuten ihan lättänä, mutta luonnollisesti löysempi kuin ennen. Lisäksi mulle on tuohon kylkiin tullut ehdottomasti jotain mistä ottaa kiinni. Tämä tietenkin ehtii vielä muuttua kun aikaa on kulunut sen verran vähän, että lihaksetkin hakee vielä omaa paikkaansa. No, sitten on sanottava, että kyllä tuo lantio on leventynyt ja siinä samalla peppu lätistynyt. Juuri siis niin päin kun mitä kukaan ei halua! 😀 Mä kun tykkään itselläni hieman muodokkaammasta pepusta niin voitte uskoa että haluan päästä taas tekemään kunnon kyykkyjä kunnon painojen kanssa. Mua aina naurattaa kun puhutaan pepun pienentämisestä jne kun mulla se toive on täysin päinvastainen omalla kohdallani. 🙂 Lantio on ehkä palautunut pikkasen, mutta saa nähdä palautuuko kokonaan vaiko ei, eipä tuolla niin väliä. 🙂 P1010243 Raskaus on kyllä yksi mieltä, mutta myös kehoa mullistava asia. Niin monen monta juttua on täysin sellaisia, joille ei voi yhtään mitään, että on vain parempi olla ressaamatta. Toki on hyvä pysyä terveenä, sehän on selvä, mutta pakko sanoa, että järkytyin siitä kun luin uudesta ilmiöstä joka on vallalla raskaana olevien naisten keskuudessa. Siinä on kyse siitä, että nainen yrittää laihduttaa (tässä oli kyseessä normaalipainoiset naiset) raskauden aikana niin, ettei sitä painoa tulisi juuri lainkaan ja sitten raskauden jälkeen ollaan paljon entistä hoikemmassa kunnossa. Mun on pakko sanoa, että tämä on aika kauheeta, ruokaa kun pitäisi saada riittävästi ja monipuolisesti ei vain itsensä vaan etenkin lapsen kehityksen kannalta. Itse raskaushan jo kerää sen about 10 kiloa, tai näin voisin ainakin kuvitella kun sen verran tuntuu kuitenkin saman tien lähtevän pois ilman sen kummempia kommervenkkejä. Mun mielestä pitäisi siis mieluummin sit syödä vaikka vähän liikaa (toki terveellistä ja monipuolista ruokaa, jos vain suinkin mahdollista), kuin ei ollenkaan, sitä omaa kehoa kun ehtii kyllä sit muokata myöhemmin lapsen syntymän jälkeen eikä lapsen kehitystä tulisi vaarantaa tämän yhteiskunnan asettamien paineiden vuoksi, varsinkaan jos kyse on parista kilosta. No, mitä mä sit toivoisin. Ihan rehellisesti sanottuna mulla ei ole mitään kummepia toiveita treenin suhteen. Ehkä kaikkein eniten mä odotan sitä jäätävää endorfiinien määrää jonka mä saan kunnon hikiliikunnasta ja sitten taas pinnallisemmalta puolelta toivon kiinteytystä ja lihasmassaa varsinkin tonne pakaraosastolle. Painoa en aio sen kummemmin seurata, niinkun en ole tähänkään asti vaan se muokkaantuu sit treenien puitteissa omaan uomaansa. Nyt mulla alkaa olemaan jo sen verran hyvä fiilis kaikin puolin, että uskaltaisin aloittaa kotitreenit vastuskuminauhojen ja jumppapallon kera. Jos teillä on siis hyviä vinkkejä jostain kotikunto-ohjelmista niin vinkkailkaahan mulle, mä kun haluisin jonkun kivan ohjelman joka sopisi tähän mun tarpeeseen just nyt. Joskus kuukauden päästä kenties uskaltaa sit salille tekemään jo vähän rankempaakin treeniä jota ei kotona saa tehtyä, mutta siihen asti riittää tää kotona heiluskelu (jos vain aikaa on, se kun tuntuu olevan välillä kortilla:D). Nyt siis kohti omaa parasta kuntoa ja hyvää fiilistä kivalla liikunnalla, onko ketään joka on siellä aloittamassa samoja juttuja just nyt? 🙂

Lue myös

X