vaatetus

Maanantai aamu

31.10.2016 Teksti: Xenia

PA280519PA280541

Jotain hyvää näissä kellojen edes takas venkslaamisessakin on. Eipä nimittäin tunnu ollenkaan pahalta herätä kuudelta maanantai aamuna. Toinen juttu onkin sit keväällä..

Suunnittelen tässä viikkoa ja huomasin, että taas on tullut jätettyä muutama koulujuttu viime tinkaan. Toisaalta pieni kiire ainakin omalta osaltani antaa aimoannoksen motivaatiota, eri asia sit kun mennään niin överiksi että ihminen lamaantuu. Sellaista ei kuitenkaan ole omalla kohdalla näkyvissä, onneksi!

Eilinen oli ihan mahtava päivä. Mitään sen kummempaa ei tapahtunut, mutta poltettiin takkaa koko päivän ja fiilis oli todella rentoutunut ja täällä niin kotoisa fiilis. Ajateltiin nyt ilmojen viiletessä ottaa oikein urakalla hyötykäyttöön varaava takkamme, se kun vähentää lämmityskuluja ja tuota puuta on rakennusvaiheelta vaikka kuinka paljon. Eilisen jäljiltä lämpötila alakerrassa on noussut jo asteen ja mä vaan tyytyväisenä nyökkäilen kun tiedän sen näkyvän positiivisesti sähkölaskussa!:)

Sähkölaskusta tulikin mieleen, että meidän energiankulutus on ollut tässä talossa ihan huippuluokkaa. Alunperinhän halusimme maalämpöpumpun, mutta pohjavesialueen vuoksi emme saaneet siihen lupaan. Päädyimme sit toiseen vaihtoehtoon eli ilma-vesilämpöpumppuun eli meillä on ulkona pumppu ja lattian alla puolestaan vesikiertoinen lattialämmitys. Pumppu toimii muistaakseni johonkin 20 pakkasasteeseen asti ja sen jälkeen mennään sähkölämmityksen puolelle (joka on huomattavasti kalliimpaa). Jännitti vähän etukäteen meidän lämmityskulut, mutta maaliskuun lasku ei ollut juuri mitään vaikka kylmiä päiviä olikin ja jouduttiin lämmittämään koko talo asumislämpöön rakennusprojektin jäljiltä. Viimeiseen pariin kappaleeseen viitaten. Siitä tietää et on aikuinen kun sähkölaskun pienentäminen on sydämen asia ja eri lämmitysvaihtoehdoista jaksaa jauhaa roppakaupalla.

Viikonloppu oli ja meni ja tällä vauhdilla seuraava lienee jo ihan muutaman silmänräpäyksen päässä.  Ensi viikonloppuna meillä onkin hauskaa ohjelmaa sillä pidetään rapukekkerit. Mun äiti miesystävineen ravustavat aina kesäisin ja keittävät ravut valmiiksi kaikille pakkaseen. Niistä ovat päässeet nauttimaan koko perhe ja nyt lauantaina sit viimeisen kerran! Ahh, ravut jonkun herkullisen leivän päällä majoneesin, sitruunan ja tillin kera, taivas!

Tuon ruokataivaan voimalla ajattelin siis tällä viikolla olla super tehokas ja tehdä yhden esseen loppuun ja saattaa seuraavan hyvään vauhtiin. Kun nämä on poissa alta, pääsee taas gradun pariin, mut pakko tehdä näitä vikoja pakollisia kun niitä ei tarjota ympäri vuoden.

Ainiin muuten. Nyt on sokeritonta takana reilu kuukausi ja voi morjes että on hyvä fiilis. Mähän sanoin että olen kehon tasapainon löytääkseni yrittänyt syödä glykeemisen indeksin mukaan (eli niin että verensokeri pysyy mahd. tasaisena koko ajan) ja siihen kuluu juurikin lisätyn sokerin ja muiden sokeriksi aineenvaihdunnassa muuttuvien ruokien välttäminen. Nyt voin kuitenkin sanoa että ensimmäistä kertaa elämässä mulla ei ole mitään järjettömiä sokerihimoja. Aina ennen sokerilakossa olen kuitenkin syönyt kaikkea muuta verensokeria nostattavaa, ja keho on saanut aina sen sokeripiikkinsä jostain muusta kuin karkista. Selittää siis varmaan sitä, että ennen olen himoinnut karkkia ihan yhtä lailla kuukauden tauon jälkeen. Tämä taitaa siis sopia mulle! Ihokin on muuten huomattavasti paremmassa kunnossa, eli jos teillä on hormonien kanssa ongelmia, pientä näppyä kasvoilla ja muutenkin vähän sellainen kärttyisä olo, suosittelen kokeilemaan sokeritonta vaikka sen kuukauden! Syötte sen sijaan paljon hyviä rasvoja ja kasviksia, proteiinia ja esim kaurapuuroa, kvinoaa, bataattia jne. Aamupalana kaurapuuro on aivan paras ja sen lisäksi syön vielä joitain kasviksia ja yleensä ainakin yhden kananmunan. Tarpeeksi energiaa ja nälkä pysyykin poissa pitkään (eli siis kahteentoista asti, mä olen aina ollut se jolla on nälkä jo kymmeneltä, viimeistään:D)

Nyt tuli kyllä sellainen liirumlaarum postaus, että on varmaan parempi lopettaa. Tämän myötä toivottelen teille mitä parasta viikon alkua! Kuvituksena tasan vuoden takainen asu, joka kaikessa yksinkertaisuudessaan miellyttää silmääni edelleen!

Kommentit (30)

En oo nyt syönyt ehkä 6 viikkoon, eikä edes tee tiukkaa, enpä uskonut koskaan sanovani näin! 🙂 Siis lähinnä ihan normaalisti voi syödä, mutta lounaalla/illallisella valkoisen pastan/valkoisen riisin/perunan tilalle mieluummin täysjyväpastaa, tummaa riisiä tai esim bataattia, kvinoaa jne! 🙂 Lihat menee ja paljon kasviksia ja hyviä rasvoja! 🙂

Nämä tämän kaltaiset tekstit on parhaita, näitä lisää!

Kiitos Nelli, näitä tulee!<3

Tuli tässä yhtäkkiä mieleen että olisi kiva kuulla joku kerta, miten Max labbiksenne voi, ja muutenkin koko hankintaprosessísta, pentuajasta ja tämän hetkisestä Maxin luonteesta. Itseäni kiinnostaisi kuulla, olen itse hankkimassa koiraa nimittäin! 🙂

hassua, että just otin pari kuvaa Maxista ennen kuin tulin tänne vastailemaan! 🙂 Mitä rotua olet miettinyt?:)

Shetlanninlammaskoira on suunnitteilla☺️ Perheelläni on ollut labbis, kultsi ja nyt tällä hertkellä vesikoira, nekin ihania rotuja? Mutta tosiaan kaikki koiratekstit on tervetulleita myös! Kivaa maanantai-illan jatkoa!

Oletko käyttänyt jotain taulukko tms arvioidaksesi GI. Niitä löytyy netistä paljonkin mutta onko joku ollut hyödyllisempi kun toiset?
Tää sokeri on mulle paha, juuri niin kuin mainitsit pääsen siitä voitolle vain kun karsin sen ” kokonaan”.

Kiva postaus, kiitos ?

Olen googletellut jonkun verran ja sit ihan järjellä. Esim hedelmiä vain noin 2 päivässä ja mieluummin sellaisia, jotka ei ole kauhean makeita. Eli esim omena hyvä, banskua käytän yleensä puolikas kerrallaan esim smoothiessa ja banskupannarissa. Proteiinit on aina jees ja kaikki kasvikset ja marjat tosi hyviä. Peruna on paha ja sama juttu valkoisen pastan ja riisin ja leivän kanssa. Ja tietysti kaikki missä on lisättyä sokeria eli karkit/pullat yms. Mä herkuttelen tällä hetkellä tummalla suklaalla 86-90% eikä enää maistu kitkerältä, niin nopeasti siihen tottuu. 🙂

Kiinnostais saada vinkkiä mitkä on niitä ruokia jotka verensokeria pitää tasaisena.
Nimimerkillä: TAAS viime viikolla useampana päivänä karkkia ahminut. 😀

kaikki kasvikset, hyvät rasvat (avokado, pähkinät, siemenet, kookosöljy, lohi muutama mainitakseni), pavut, linssit, kvinoa, tumma pasta/riisi, puuro, smoothiet jossa kasviksia/marjoja/yksi hedelmä. Tässä vaan muutama, mutta suosittelen ehdottomasti tutustumaan lisään jos on taipumusta sokerihiireyteen niinkuin mulla! 🙂

Olis kiva joskus nähdä sun ”päivän ruoat lautasella” 🙂
Itsekkin yritän syömään terveellisesti, mutta joka päivä silti tulee valitettvasti herkuteltua, ja haluaisin yrittää edes vähentää sokerinkulutustani. Miten se onkaan niin vaikeeta.

Mä tiedän täsmälleen mitä ajat takaa. Jotenkin sitä kummasti tulee napsittua yksi keksi siellä, toinen täällä ja vähän jotain herkkua palkintona illalla. Meidän kehot on niin erilaisia että toki joillekin esim peruna ei ole ongelma, mutta mulle se aiheuttaa nimenomaan sen äkkinäisen täyden olon ja sit kauhean väsymyksen sen jälkeen. Se taitaakin olla se pahin noista muka terveellisistä jutuista! Mut siis suosittelen ehdottomasti tutustumaan, mikään diettihän tämä ei ole, vaan ihan loogisesti sellainen ruokavalio, jossa energia jakaantuu tasaisesti koko päivään eikä tule niitä väsyneitä hetkiä ja niitä huippuja vuoronperään! 🙂

Itselleni maanantaiaamu, samoin kuin koko maanantai, on lähes kirosana. Ihana lukea näin kivoja sävyjä tuon otsikon alta.

Tiistai aamu tosiaan on parempi, oon samaa mieltä. Tämä maanantai jotenkin tuntui kuitenkin erityisen kivalta, ehkä siksi kun heräsi niin hyvissä ajoin ilman mitään kellonsoittoa! Parempaa tiistaita siis sinne! 🙂

Hei, mulla on juurikin tuollaista hormonaalista näppyä paljon, ja olen yrittänyt kaikkeni saadakseni pois. Yritin tutkia tuota glykeemisen indeksin mukaista ruokavaliota, mutta nyt olen ihan pihalla… En ymmärrä noista GI ja GK:sta mitään 😀 Osaatko antaa sellaista helppoa runkoa, josta pääsisin alkuun.. esim että oletko itse syönyt vain alle 70 GI ryhmän tuotteita vai miten olet nuo luokitellut… Iso kiitos 🙂

http://www.the-gi-diet.org/lowgifoods/

Tuossa on esim yksi lista. Eli ideana siis syödä koko ajan mahdollisimman matalan glykeemisen indeksin mukaan ja välttää noita korkeita glykeemisen indeksin ruokia! 🙂 Glykeemisellä indeksillä tarkoitetaan siis sitä miten ihmisen verensokeri nousee ruokailun jälkeen. Jos korkea indeksi, tulee piikki ja sen jälkeen ryminällä alas (väsymys ja herkkujen himo mun kohdalla), jos pysyy tasaisena, on olo kylläinen, energinen ja virkeä. 🙂

Hmm, kiitos paljon. Tosiaan esimerkkiruoki kyllä kaipailen lisää, eli laita niitä jatkossakin tulemaan 🙂 tuo viimeviikon sosekeitto oli aivan taivaallista 🙂 Käytätkö muuten itse maitotuotteita ollenkaan nyt? Nehän on ilmeisesti aika vähä glykeemisiä, mutta silti ilmeisesti aika tulehdusta aiheuttavia? Itse välttelen maitotuotteita, mutta ai että kun se on vaikeeta..

Juu näitä tulee lisää, aivan ehdottomasti! 🙂 En kauheasti, juustoja syön kyllä (feta, vuohis, mozzarella) ehkä kerran parissa päivässä, mutta noin muuten olen pyrkinyt välttelemään koska omalla kohdalla maito on se pahin turvottaja valkoisen viljan lisäksi. Ei mikään hyvä olo sen jälkeen. 🙂

Lämmityksestä: kuulostaa aina vähän pahalta kun sanon ettei otettu maalämpöä. Meillä on suorasähkö ja puulämmitys (takka) ja lämmönjakona ilmakiertoinen lattialämmitys. Lisäksi piippukeräin ja aurinkokeräimet lämmittämässä osan käyttövettä. Energiankulutus todella pientä koska passiivitalo (päästiin passiiviluokitukseen meidän rakenteen kanssa – jee!! ??).. Ihmiset aina kysyy että teillä on varmaan maalämpö ja järkyttyy kun sanotaan että suorasähkö. Mut sitten kun käytännössä näyttää miten häviävän pientä on meidän energiankulutus niin ääni muuttuu kellossa – talo on niin tiivis että ulkopuolista energiaa tarvii vähän. Helmeä!! Ja ihan tosiaankin voisin itsekin keskustella jostain lämmitysmuodoista vaikka ja kuinka, haha, sitä se talon rakentaminen teettää ?

Ja onhan sitä toki mietittävä sitäkin mikä on taloudellista. Jos teillä on jo nyt passiivitalo niin joku parinkymmenen tonnin maalämpö on ehkä vähän jos ei turha niin liikaa kuitenkin! 🙂 Heh, kyllä on tosiaan muuttunut ääni kellossa kun energiamuodot saa niin fiilareihin. Milloin musta tulikin näin aikuinen. 😀

No sepä, maalämpö on aika turha tällaisessa talossa, jossa kulutus on tosi pientä… Esim kuluneen viikon aikana on mennyt 18-35 kWh per päivä, tuolla välillä pyörii vuorokausikohtainen kulutus vaikka jo yöpakkasia. Ja kerrosala jotain 220 neliötä. Vielä ei olla poltettu puita ollenkaan, ehkä sit talven myötä enemmän 🙂

Toi laukku on kyllä niin kaunis, mulla on vastaava mustana mutta toi tuo sävy tuo kyllä raikkautta asuun. Onko tuo vaaleampi sävy pysynyt kuitenkin hyvin puhtaana, oletko huomannut mitään tummumista tai jälkiä? Jos vaikka uskaltaisin joskus sijoittamaan muihinkin kuin mustiin laukkuihin 🙂

Samalla kysyisin, oliko jokin erityinen syy minkä takia aiempi kommenttini jätettiin julkaisematta (tietoturvapostauksen yhteydessä)? Jätin mielestäni ihan asiallista palautetta ja olisin toivonut siihen vastauksen.

Aurinkoista päivää!

Mulla ei itseasiassa tätä laukkua enää ole, mutta kun oli niin pysyi kyllä ihan priimana! 🙂 Nyt en osaa sanoa kommenttiisi viitaten yhtään mitään, onkohan mennyt vahingossa roskapostiin jota tyhjentelen koko ajan sen tarkemmin lukematta? En tuosta postauksesta ole muutamaa roskakommenttia lukuunottamatta mitään poistanut. 🙂

Hei! Olet varmaan kilpailuttanut sähkösopimuksenne? Ellet, niin siinä myös hyvä säästövinkki!

Joo tein tämän kun muutettiin, siinä tosiaan säästää pitkän pennin! 🙂

Täälläkin oltaisi kiinnostuttu kuulemaan Maxista, koska meilläkin on suunnitteilla labbiksen pennun hankinta 🙂

Minäpä kirjoitan! 🙂

Apua etkö syö ollenkaan karkkia? 😀 eiksun oo tehny ollenkaa mieli salmiakkia? Mun tekee vaik oon millä dieteillä ollu 😀
Olis ihan huikee joku ruokapäiväkirja tyyppinen postaus missä kerrot mitä yleensä syöt 🙂 jotenkin kauhian vaikee keksiä esim lounaita ja päivällisiä glykeemisen indeksin mukaan. Onks suositella jotain?

En oo nyt syönyt ehkä 6 viikkoon, eikä edes tee tiukkaa, enpä uskonut koskaan sanovani näin! 🙂 Siis lähinnä ihan normaalisti voi syödä, mutta lounaalla/illallisella valkoisen pastan/valkoisen riisin/perunan tilalle mieluummin täysjyväpastaa, tummaa riisiä tai esim bataattia, kvinoaa jne! 🙂 Lihat menee ja paljon kasviksia ja hyviä rasvoja! 🙂

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *