Xenia's day

Mindfulness

Teksti: Anna.fi

Kiitoksia ensinnäkin eräälle kommentoijalle mindufulness harjoitusten vinkkaamisesta joskus stressiä valitellessani. Löysin nimittäin nyt näiden pariin enkä voi liikaa korostaa kuinka innoissani tästä olen, minä nimittäin nukuin tämän harjoituksen jäljiltä kuin pieni vauva konsanaan, syvää unta, ja heräsin aamulla virkeänä ja pirteänä! Jos ihan rehellisiä ollaan, olin ajatellut että tuo on ihan huuhaata ja ettei mun melkoisen kaaoksen valtaamaan pääkoppaan toimi mikään, mutta väärässä olin, joten ajattelinpa siitä nyt täälläkin vinkata. Hommahan menee siis niin että tällä ei toki niitä stressinaiheita kadoteta, mutta opetetaan ensinnäkin sitä ajatusten poissulkemista, keskittymistä tähän hetkeen ja oppimaan niiden sisällä olevien tunteiden tunnistamista ja hyväksymistä. P1010661 Mindfulness harjoitusten tavoitteena on se, että samaan aikaan pystyy olemaan sekä rentona, että valppaana, tässä ja nyt. Vasta asiasta lukiessani tajusin sen, että mieli on aina, lähes poikkeuksetta jossain askareessa joka pitäisi tehdä tai sitten vielä pahempaa, asioissa joihin ei vielä voi vaikuttaa. Se nykyhetki ja ympärillä olevat jutut saa kuitenkin tämän vuoksi usein sen kakkosroolin vaikka tärkeetä olisi elää niin sanotusti hetkessä. Katsoa ympärilleen, hengittää syvään ja antaa niille muille päässä pyöriville asioille sen verran tilaa kuin mitä ne todellisuudessa tarvitsevat. Harjoituksilla voi vaikuttaa kiireisissä elämäntilanteissa siihen mitenkä asiat ottaa ja muutenkin vain pysähtyä aina välillä. Mä totesin että multa ainakin lähti sellainen ”jännitys” pois kropasta jo heti ensimmäisessä harjoituksessa ja sama oli miehen laita, me kun tehtiin niitä yhdessä sohvalla röhnöttäen. 😀 P1010718 Juttelin asiasta isäni kanssa joka on mulle näitä rentoutumistekniikoita tyrkyttänyt jo teini-iästä asti. Aina olen vain ne tunkenut jonnekin taka-alalle ollen muka ihan tarpeeksi ”läsnä”, mutta vasta nyt elämän ollessa melkoisen kiireistä olen nähnyt itsessäni sen jännityspuolen jota en ennen mitenkään muuten ole osannut hallita kuin antamalla ajan kulua. Kunpa olisinkin ymmärtänyt kokeilla näitä jo silloin yliopistoon pyrkiessäni, siinä olisi nimittäin voitu säästyä niiltä kauheilta sydämentykytyksiltä ja melkein paniikkikohtauksiin verrattavilta tiloilta, joita pahimpina päivinä koin. Parempi kuitenkin myöhään kun ei milloinkaan ja selvää on se, että nämä pienet pysähtymiset ovat tulleet jäädäkseen! 🙂 Suosittelen kurkkaamaan esimerkiksi tämän lyhyen ohjeen, tällä me lähdettiin liikkeelle. Sivuja löytyi googlettamalla tuhansia sekä suomeksi että englanniksi, joten esimerkkejä löytyy aivan varmasti. Puhelimeenkin löytyy jos jonkinmoista mindfulness-harjoitusta ja niitä etsiessäni latasin itselleni myös muita hyvänolon ohjelmia, kuten esimerkiksi venyttelyohjelman. Nuorempana tanssin balettia ja sen lopetettuani koin melkoisen vastareaktion venyttelyä kohtaan, ja suoraan sanottuna olen sitä vältellyt melkoisen tehokkaasti nämä vuodet. Välillä kuitenkin niskat tms niin jumissa että myös tuo lihashuolto on todella tärkeää sen pääkopan hoitamisen lisäksi! 🙂 Olen tehnyt näitä nyt alle viikon aina muutamia kertoja päivässä ja etenkin omaan temperamenttiini tämä toimii hyvin! 😀 Kun ottaa päähän, eikun vain hengittelemään ja tilanteen saa käännettyä taas positiviiseksi tai vähintään positiivisemmaksi! 🙂 En voi kuin suositella!

Lue myös

X