Xenia's day

Motivaatiosta kuntoiluun liittyen

Teksti: Xenia

IMG_1439

Ajattelin kirjoitella hieman mun omia kuntoilukuulumisia, kun tässä on nyt jotain tullut pitkästä aikaa tehtyä. Olen aina lukeutunut niihin ihmisiin, jotka rakastavat etenkin kävelyä, mutta nyt ihan rehellisyyden nimissä en ole kävellyt pitkään aikaan paitsi matkoja paikasta a paikkaan b. Tämä johtuu tosin ihan puhtaasti jo siitäkin, että poika nukkuu yhdet pitkät päikkärit ja kävelyillä tämä kaava menisi mönkään. Lisäksi sitä on tullut oltua ties missä, joten eipä ole vain tullut lähdettyä niin sanotusti lenkille.

Sen sijaan olen löytänyt muut treenimuodot ja nyt viimeisimpänä kahvakuulan ja jumppakuminauhat, joista viimeiset matkasivat jopa mun mukanani Enkkuihin ja Kroatiaan. Itseasiassa en ole koskaan kokenut sellaisia urheilubuusteja kuin tuolla Kroatian lämmössä, liekö sit nautitulla suklaamäärällä ollut vaikutuksensa asiaan, mutta tajusin sen, että ainakin omalla kohdallani kunnon ruokamäärä on ehdoton tekijä, jotta jaksaisin treenata. Silloin ennen lapsia, joskus 5 vuotta sitten yritin aina vaan vetää ruokamääriä alas, joka ainakin mun kohdallani yleensä kostautuu iltasyömisenä. Yhä edelleen huomaan sen, että mulle toimii parhaiten se, että syön tasaisesti pitkin päivää ja kunnon aamiaisen jokaikinen aamu.

Se mikä ero tässä nyt on entiseen on ehdottomasti se, että mua motivoi se hyvä olo ja voiman kasvu. Se kun tunnen kuinka lihakset hieman kehittyy ja kuinka esimerkiksi mua pitkään vaivanneet alaselkävaivat ovat tiessään. Olen välillä jopa onnistunut nukkumaan mahallani ilman sitä kauheaa alaselän kolotusta, vaiva joka alkoi ensimmäisen raskauden jälkeen.

Bonuksena siinä ohessa on tietenkin se mitä peili näyttää. En voi väittää etteikö tuo etenkin iltaisella normaalisti turpoava nykyisin hieman littanampi alavatsani miellytä enemmän ja tunnu jo miellyttävämmältä vaatteissakin.

Täällä siis jatketaan samalla linjalla. Jumppailuja noin 3 kertaa viikossa ja kenties sit helteiden loputtua myös jotain ryhmäliikuntaa. Samalla sit kuitenkin kunnon tankkausta, huomaan nimittäin itsessäni sen, että treenailujen jälkeen ja etenkin seuraavana päivänä olen älyttömän nälkäinen. Juuri äsken tuossa laitoin lapsille ruokaa ja päädyin syömään koko loppuannoksen makaronia. Oikeasti, miten voi tumma makaroni ripauksella voita ollakin niin hyvää ihan pelkiltään? Ai että, vesi ihan herahtaa kielelle.

Ruuasta puheen ollen, mulle iski kauhea himo kanavuohenjuustosalaattiin. Olen tänä kesänä vetänyt fetaa oikein kaksin käsin ja nyt taisi tuo kiintiö mennä täyteen. Kirjoitinkin jo tuohon ostoslistalle kanan, vuohenjuuston ja kuivatut viikunat. Ai että. Harmi kun meillä on vielä ruokaa ja pitää odottaa. Tänään ajattelin tehdä grillissä burgereita ja maissia salaatin kaverina. Ei yhtään halua käyttää uunia näillä helteillä!

Iltapäivästä me mennään pojan kanssa moikkaamaan ystäväni vastasyntynyttä isäni ja tämän naisystävän hakiessa esikoisen viettämään hauskaa iltapäivää ja alkuiltaa Linnanmäelle. Tyttö ei vielä sitä tiedä, mutta tulee varmasti olemaan innoissaan. Vaarilla ja mummuilla on meidän tytön sydämessä kyllä erityinen paikka, miten iloinen siitä olenkaan.

Mistä te muuten ammennatte inspiraatiota liikuntaan? Mä olen vaan tallentanut Instassa aina sopivan näköisiä jumppaohjeita, eli en tee mitään tiettyä ohjelmaa vaan milloin mitäkin, ehkä 20 minuuttia kerrallaan! 🙂

Ps. Eikö muuten ole kivat bikinit, löysin eilen Lindexin alesta! Kyseessä tämä yläosa ja tämä alaosa! 🙂

Lue myös

X