Xenia's day

Mun hyvinvointilupaukset vuodelle 2021

Teksti: Xenia

Uudenvuodenlupaukset on ehkä monen korvaan jo vähän kulunutkin fraasi, mutta mun mielestä vuoden lopussa ja uuden vuoden alussa on aina hyvä tehdä pientä tsekkausta siihen, mitä kenties voisi tehdä seuraavana vuonna vieläkin paremmin. Jos tuo vuodenvaihde toimii jonkinlaisena motivaattorina vaikkapa nyt sit kohti terveellisempiä elämäntapoja niin miksipäs ei. Mielestäni päämäärä pyhittää tässä kyllä kaiken.

Oma polkuni terveellisten elämäntapojen suhteen kantaa jo hyvin pitkälle ja niin kauan kuin muistan olen pyrkinyt siihen, että eläisin terveellisesti. Kymmenen vuotta sitten se tarkoitti veren maku suussa tehtyjä treenejä ja ei yhtään hiilareita. Nyt 32-vuotiaana puolestaan tasapainoista elämäntapaa, paljon hiilareita ja ei lainkaan lihaa. Kalaa söin jouluna muutaman kerran ja sitä syön nyt aina välillä jos mieli tekee. Liha- tai maitotuotteista pyrin kuitenkin pysymään erossa ja etenkin viimeisistä, jotka eivät vain millään tavoin vaikuta positiivisesti mun hyvinvointiin.

Mun hyvinvointiin liittyvät lupaukset ei oikeastaan kuulosta mitenkään erikoisilta, eivätkä muuta elämääni juuri mitenkään. Ehkäpä sen voisikin sanoa olevan henkisen hyvinvoinnin lupaus. Tänä vuonna pyrin nimittäin panostamaan entistä enemmän rauhoittumiseen ja oman kehon kuunteluun. Joskus se tarkoittaa kovaa treeniä, joskus kevyttä kävelyä ja joskus jotain siltä väliltä. Sen olen itsessäni huomannut, että etenkin rauta-arvojen ollessa heikot en juurikaan jaksa mitään rääkkiä. Mulla onkin ollut nyt pari kuukautta sellainen fiilis, että mua huimaa aika helposti, joka mulla on ollut hyvin tyypillinen oire kun raudat laskussa. Tähän komboon sykettä paljon nostattava treeni saa huonon olon muutamaksi tunniksi, eli se ei ole oman kropan hyvinvoinnin kannalta mitenkään järkevää. Nyt olenkin tehnyt tosi paljon joogaa ja barrea ja käynyt kävelyillä. Niistä tulee hyvä olo.

90F31E83-D3E2-4CCC-989E-6AA0B52C98B5

Kevään tullen haluaisin palata porrastreenien pariin ja jos saan infuusion (sitä selvitetään nyt) niin ehkä olo olisi sellainen taas, että muunkinlainen treeni kiinnostaisi.

Ruokapuolella mulla ei ole juurikaan lupauksia sillä tämä nykyinen ruokavalioni tuntuu juuri oikealta mulle. Jouluna tuli kyllä syötyä suklaata (ja ihan normisuklaatakin) aivan liikaa ja vuoden viimeiset päivät kuluivat tosi tahmaisessa olotilassa. Tein havainnon, että syötyäni kaikkea sokerista olivat leposykkeet välillä jopa 5-10 korkeammat ja nukuin tosi paljon huonommin. Väsyneenä puolestaan sokeri houkuttelee entisestään ja kierre on valmis.

Nyt yritän siis herkutella aavistuksen luonnollisemmin tavoin  (makeutuksena esim banaani/hunaja/vahterasiirappi/taatelit). Tunnen itseni sen verran hyvin, että en lähde kieltämään itseltäni kaikkea hyvää koska sit niitä tekee entistä enemmän mieli. Been there done that.

Ajattelin tehdä teille lisäksi koontipostauksen siitä, mistä etsin vinkkejä kun treenejä teen. Mulla ei ole tällä hetkellä mitään ohjelmaa jooga-appia lukuun ottamatta, vaan teen vaan päästä, mutta olen kyllä harkinnut parinkin eri ohjelman tilaamista. 🙂

Viime vuonna tein tosi paljon jumppia ja siitä varmaan saakin olla kiittäminen kun olen jaksanut vauvavuoden tosi hyvin. Raskauskin sujui tosi kivasti ja tein jumppaa vielä päivä ennen pojan syntymää. Nyt kyllä naurattaa katsoa tuota kuvaa reilun 8 kk:n takaa. Näytän ihan siltä kuin olisin nielaissut jalkapallon! 😀

Minkälaisia uudenvuodenlupauksia te teitte?

 

Lue myös

X