terveys

Ostoskseni luontaistuotekaupasta

13.10.2016 Teksti: Xenia

PA120104

Braggin omenaviinietikka. Tunnettu tuote, joka on ihmelääke vähän kaikkeen. Mulla meneillään elimistön puhdistamiskuuri, johon tämä sopii paremmin kuin hyvin. Juon tätä aamulla veteen sekoitettuna (ruokalusikallinen vesilasia kohti) ja iltapäivällä ennen päivällistä! Väärinkäsitysten välttämiseksi: Tämä ei ole mikään laihdutus-detox, vaan ideana syödä mahdollisimman puhdasta ja prosessoimatonta ruokaa ja välttää esim kahvia, sokerisia juttuja ja alkoholia jonkin aikaa.

Kikherneet hummukseen. Ai että, tulee ihan vesi kielelle ajatuksesta, mä rakastan hummusta!

Kookosmaito sopii kaikkeen! Smoothieen, ruuanlaittoon ja vaikka mihin. Mä aina välillä unohdan sen olemassaolon, mutta eilen bongasin taas kaupassa pyöriessä, joten pitihän sellainen ostaa mukaan.

Mantelivoi sopii hyvin banskupannareiden päälle tai ihan sellaisenaan. Minä ja meidän tytär tykätään kovasti erilaisista pähkinävoista ja mies puolestaan inhoaa jo pelkkää hajua. Tosi outoa!

Probiootit vatsan hyvinvoinnin ylläpitoon. Aina kun vatsaa alkaa korventaa, muistan taas kuinka tärkeitä nämäkin on. Yritän nyt päästä närästyksestä eroon ilman sitä ainaista vatsansuojalääkettä. Jännä muuten huomata, että pari pahempaa stressiviikkoa, niin on saman tien flunssassa ja vatsaa korventaa. Stressi on kaikkein pahin este terveyden tiellä, ainakin mun kohdallani.

Raakasuklaapähkinät on niin hyviä, eikä niissä ole juuri lainkaan sokeria. Muutama tällainen sopii hyvin, tumman raakasuklaan ja pähkinöiden glykeeminen indeksi kun on matala, eivätkä ne siten aiheuta sitä verensokerin piikkiä mikä esim karkista/pullasta tulee. Ideana siis pitää verensokeri tasaisena koko ajan.

Saksanpähkinät on niin hyviä ja sisältävät paljon hyviä rasvoja ja kuituja. Katsoin itseasiassa vähän aikaa sit yhden dokumentin (Fed up, suosittelen) ja siinä käytiin nimenomaan läpi sitä, että sillä tosiaan on väliä, mistä energiansa saa ja että kalori ei aina ole kalori. Dokumentissa esimerkkinä käytettiin virvoitusjuomaa ja kourallista manteleita. Kummassakin oli sama määrä energiaa, mutta virvoitusjuoman sisältämä sokeri imeytyy samantien vereen, joka aiheuttaa insuliinin nousun ja ylijäämä energiasta muutetaan maksassa varastoitavaksi rasvana. Samaan aikaan mantelit puolestaan kulkevat ruuansulatuskanavan läpi ja vapauttavat energiaa pidempään. Ei tule sokeripiikkiä, eikä siitä johtuvaa väsymystä, tukkoista oloa ja nälkää saman tien.

Kahvivieroitus sujuu muuten hyvin. Kolmas päivä ja tänään ei ole vielä ollut edes päänsärkyä. Eilinen ja tämä päivä myös todella hyvällä ja positiivisella fiiliksellä. Naamarissa on pari näppyä, mutta muuten olo on ihan jees, vatsalaukkukin oli vähemmän ärtynyt tänä aamuna kun vertaa eiliseen. Odotan niin mielenkiinnolla, miten tämä vaikuttaa pidemmällä tähtäimellä omaan terveyteen ja mielialaan. Mielenkiintoista on myös nähdä miten iho reagoi sekä sisäiseen puhdistautumiseen että ulkoisesti uusiin Yon-Kan tuotteisiin! Positiivisella fiiliksellä eteenpäin! <3

Kommentit (30)

Olen ollut ravintolassakin tämän aikana. Syönyt vaan sellaista ruokaa joka ei nosta verensokeria älyttömästi. 🙂

Hei Xenia! Ihanan inspiroivaa lukea tästä terveysprojektistasi sillä itselläni se olisi myös ajankohtainen. Olisiko mahdollista saada sinulta postaukseen vinkkejä mitä syöt esim. aamiaiseksi, lounaaksi jne?

Toki! Voisin tehdä vaikka jotain ruokapäiväkirjaa joku päivä ja ottaa kuvia samalla! 🙂 Mutta siis ihan mitä mieleen tulee. Puuroa siemenillä ja marjoilla, banskupannareita, smoothieta jne ja lounaaksi ihan mitä tahansa kunhan ei ole prosessoitua eikä saa aikaan sokeripiikkiä. Pahimmat siis karkki/pulla yms ja sit ruuista peruna/valkoinen pasta/valkoinen riisi/valkoinen leipä. Sen sijaan bataattia, parsakaalia, kukkakaalia, ruusukaalia, parsaa, pinaattia ja rucolaa, salaattiaineksia, kvinoaa jne!:) Mutta siis, tästä tulee varmasti lisää matkan varrella! tsemppiä sinnekin projektiin! 🙂

Kiitos paljon, tästäkin oli jo apua ja huomenna aamu alkaakin terveellisellä puurolla <3

Kiva lukea näitä hyvinvointijuttuja!
Mitä vitamiineja/lisäravinteita/tms sellasia käytät? Ja ootko huomannut vaikutuksia? Biotiinista taisit joskus mainita,sitä pitäis itsekin kokeilla! ?

Biotiinia kuuriluonteisesti ja sen lisäksi B, C ja D-vitamiinia sekä magnesiumia, sinkkiä ja omega 3:sta! 🙂

Hei Xenia! Oletko tutustunut FODMAP-ruokavalioon? Itse saan vatsaoireita pavuista, herneistä ja avokadosta, ja tuli mieleen olisiko sinullakin samantyyppistä. Avokado on herkkuai, mutta ei vaan voi enää syödä Kiva kuulla että joku muukin on löytänyt tuon omenaviinietikan, se on ihan loistava vatsan parantaja sitten kun on eliminoitu sopimattomat ruoka-aineet pois.

Mä luulen että mulla on se stressi mikä aiheuttaa, viime viikolla kun oli yksi tosi stressaava tilanne ja siinä meni muutama päivä ja kappas, olin kipeänä ja nyt vatsa oireilee. Mutta siis joka päivä menee parempaan päin näinkin! 🙂 Kiitos kuitenkin vinkistä, jonkun verran tullut tuostakin luettua! 🙂

Hei, närästykseen tuntuvat eri ihmisillä vaikuttavan eri asiat, mutta minulla ainakin pähkinät ovat ihan pahimpia närästyksen aiheuttajia. Kannattaa ehkä testata, vaikka onkin kurjaa olla ilman pähkinöitä.

Mulla närästys on yleensä ihan stressiperäistä, viime viikolla oli älytön stressi päällä muutaman päivän ja heti olin kipeänä ja vatsa tuli siinä perässä. Mutta siis toki olen melko ”neutraalisti” syönyt kun vatsaa korventaa ja parempaan päin joka päivä, tänä aamuna ei korventanut juuri lainkaan! 😀 On mullakin ilon aiheet! 😀

Mulla on vähän sama projekti meneillään – sokerista oon pysyny jo pari viikkoa ihan erossa. Makeen nälkään ja välipalaksi suosittelen raakaraakao/taateli/pähkinäpatukoita, nam!! Esim. Barebar-merkkisiä löytyy lähes jokaisesta marketista urheiluhyllyiltä, varsinkin kaakao & appelsiini maku on ihana. Ehkä paras maistamani on kuitenkin Nakd-merkin kaakao & minttu, lähes yhtä hyvää kuin minttusuklaa ♡

Mä taisin kurkata jonkun noista sisältöä ja mun mielestä niissä oli silti aika paljon sokeria? Vai oonko katsonut ihan väärin? Mä vedän välipalaks yleensä pähkinöitä, ei tartte montaa että jaksaa illalliseen asti! 🙂

Juu on niissä luontaisesti sokeria, mut se tulee ainoastaan niistä taateleista, hedelmistä ja marjoista mitä niissä käytetään 🙂 Toki merkkikohtaisia eroja löytyy, mut ne oikeat raakapatukat sisältää vaan pähkinöitä, raakakaakaota, ehkä kookosöljyä ja tyypillisesti just taatelia ja/tai rusinaa tuomassa makeutta. Mitään lisäiltyä tai keinotekoista ainesosaluettelossa ei ole ainakaan noissa mun suosimissa, joten noi on mulle ihan sallittu herkku. Tuoreet hedelmät kun ei ihan siihen pahimpaan karkkihimoon auta! 😀

Juu ei auta, tiedän erittäin hyvin! 😀 Mulla siis tässä hormonitasapainon etsintä niin siksi vedän sellasta sapuskaa joka ei nosta verensokeria lainkaan. Kaikki hyvä siis pannassa hetken aikaa, mutta toisaalta, yllättävän hyvin olen pärjännyt, ehkä just siksi kun ennen olen syönyt kaikkea muuta ”makeaa” karkinhimoon eli elimistö on silti saanut sokeria. Aika mielenkiintoisia juttuja! 🙂

En ole ennen kuullut hormonitasapainon etsinnästä (vähän googlettelin), mutta mistä päättelit, että sinulla tämä asia ei olisi balanssissa? Ja mistä sitten tiedät, kun se on balanssissa?

On se ihan selvää ettei ole balanssissa jos ongelmia kierrossa. Mulla estrogeeni/progesteronit epätasapainossa.

Moi,
Närästykseen auttaa ainakin itselläni ihan älyttömän hyvin pakuritee. Olen juonut sitä joka päivä siitä lähtien kun aloitin ja närästys on tipotiessään. Pakuriteessä on myös paljon muita hyviä vaikutuksia.

Kiitos vinkistä, mä silmäilinkin tuota viimeksi kaupassa käydessäni! 🙂

Täälläkin otettu tuo omenaviinietikka tavaksi, aamulla 1-2 rkl lämpimään veteen ja siihen puolikas puristettu sitruuna, parantaa vähän makua. 🙂

hei mä tein just näin tänä aamuna, ja siis mun mielestä tuo omenaviinietikka ei ole edes pahan makuista! 😀

Moikka! Halusin vain tulla kommentoimaan, että tykkään paljon blogistasi ja ihailen sitä miten sulla on ja on ollut paljon asioita elämässäsi ja ”hallitset” kaikkia osa-alueita: yrittäjyys, talon rakennus, häät, opiskelu ja perhe totta kai.bJa sen lisäksi pidät itsestäsi huolta, olet näyttävä. Uskomatonta! Itselle tosin tulee välillä saamaton olo (ei perhettä, ei taloa, ei häitä ja olen sinua pari vuotta vanhempi 🙂 ) , jos vertaa sinuun, mutta olet silti niin jalat maassa -tyyppi, että myös sellainen rosoinenkin perusarki näkyy tekteissäsi, kiva! Ja siitä tulee samaistuttavuutta paljon 🙂 Kiitos inspiroivista teksteistä ja mukavaa viikonloppua!!

Kiitoksia kauniista sanoista Tiina, mutta silti pakko sanoa että hallitsisinkin! Tässä on nimittäin viime aikoina ollut itse kullakin hankaluuksia saada kaikki jotenkin loogisesti päiviin mukaan ja siitä jos mistä syntyy tietyllä tavalla myös turhaa stressiä. Kunhan parhaamme teemme niin sen pitäisi riittää!<3 Mukavaa viikonloppua sinne!

Moi Xenia!

Oletko kokeillut Boris maitohappobakteerijuomaa? Suosittelen! Olen itse kokenut sen huipputuotteeksi (vaikka juoma onkin ällöttävää :D) ja monet tuttavat ovat kehuneet miten vatsa tuntuu erityisen rauhalliselta ja hyvältä.

”Boris juoma on valmistettu suomalaisessa yöttömän yön ympäristössä kasvaneista juureksista, marjoista ja villiyrteistä hapattamalla. Tuloksena täysin sokeroimaton sekä lisäaineeton juoma, jossa on n. 14 miljoonaa elävää ja kiinnittymiskykyistä maitohappobakteeria grammassa”

Mukavaa syksyä, toivottavasti vatsavaivat jättävät sinut rauhaan 🙂

Pitää tutustua, kiitos vinkistä! 🙂

Kahvi närästää, ihan takuulla. Siksi olin tosi hämmästynyt kun join Nespresson kahvia eikä tullut polttelua lainkaan. Juon kahvini aina maidon kera, mutta Nespresso maistuu niin hyvältä, ettei tarvitse litrakaupalla juoda. Teetä menee sitten ihan toisissa määrin, erityisesti vihreää. Oletko muuten koskaan testannut Kränkun teevalikoimaa? Tämä on Visbyssä, Gotlannissa sijaitseva teekauppa, joka myy ihania teelaatuja. Suosittelen.

Joo siis mä olen huomannut tämän saman, käsittääkseni espressossa ei ole yhtä paljon kafeiinia kuin normi suodatinkahvissa vaikka voisi kuvitella toisin päin. Sitten kun vatsa on ok niin palailen siis kevyesti juurikin Nespressoon enkä pannukahviin! 😀

Moikka Xenia! Itse olen kärsinyt myös närästyksestä ja herkästä vatsasta jo useamman vuoden ajan. Itselläni on toiminut parhaiten Silicum tonic-piihappovalmiste. Suojaa vatsalaukkua ja piihappo tekee hyvää myös hiuksille ja kynsille 🙂 http://kauppa.ruohonjuuri.fi/silicum-tonic-piihappogeeli/BIOMED-6417778040420/dp
Voin lämpimästi suositella! Käyttö aina unohtuu, kun vatsa hyvässä kunnossa. Oireiden tultua otan aina käyttöön takaisin ja se auttaa kyllä pian 🙂

Kiitos vinkistä, tästä pitää lukea lisää! 🙂

Kiva lukea, miten olet löytänyt itsellesi sopivan ruokavalion. 🙂 Olen itsekin pyrkinyt syömään puhdasta ja laadukasta ruokaa jo pidemmän aikaa ja eron olossa kyllä huomaa. Oletko bongannut Facebookista sellaisen ryhmän kuin Freetoxaajat? Siellä on tosi paljon juttua puhtaasta ruoasta ja elämäntavasta (osa toki jo vähän turhan hifistelyä tavan ihmiselle, mutta paljon hyödyllistä tietoa ja ihmisiä jakamassa omia kokemuksia hyvällä mielellä).

Kauanko ajattelit tätä ”kuuria” jatkaa? 🙂 Ja kun olet aika tiukille sen vetänyt, niin miten sosiaaliset tilanteet / kyläilyt hoidat? 🙂

Olen ollut ravintolassakin tämän aikana. Syönyt vaan sellaista ruokaa joka ei nosta verensokeria älyttömästi. 🙂

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *