ruoka

Päivän tärkein ateria

30.4.2019 Teksti: Xenia

Tästä on tainnut olla jonkin verran väittelyä suuntaan jos toiseenkin, mutta korostetaan nyt vielä, että minun mielestäni aamiainen on päivän tärkein ateria. Mielestäni on täysin loogista, että energiaa tarvitaan yön jälkeen siihen, että kroppa herää ja päivä lähtee käyntiin ja ainakin omalla kohdallani olen aina pyrkinyt siihen, että syön enemmän aamulla ja lounaalla kuin illalla.

Itseasiassa jos skippaan aamiaisen tai syön huonosti huomaan ravaavani jääkaapin ja sohvan väliä käytännössä katsoen koko illan. Minun mielestäni energiaa tarvitaan päivään eikä yötä vasten ja uskoisin, että hyvin moni kokee tämän samoin tavoin.

Olen aina syönyt aika terveellisesti, mutta sanotaanko, että viimeisen muutaman vuoden aikana olen ottanut aika erilaisen lähestymistavan ruokailuihin. Ruoka on kuitenkin nautinto eikä vain polttoainetta. Tässä onkin suuri ero siihen, miten söin joskus parikymppisenä kun päivän ruuat koostuivat käytännössä maitorahkasta ja ananaksesta.

En kaihda rasvoja, enkä oikeastaan hiilareitakaan. Viljoja ja maitotuotteita pyrin syömään kohtuullisesti sillä huomaan niiden olevan suurissa määrin minulle sopimattomia, mutta noin muuten syön kyllä lähes kaikkea. Ja lets face it. En voisi koskaan elää ilman juustoa, se on aivan liian hyvää skipattavaksi.

Aamiaiseni vaihtelee aika paljon, mutta kokosin tähän nyt omia suosikkejani, joista ensimmäinen näkyykin kuvassa:

  • Avokadotoast &
  • vihersmoothie (ohje löytyy täältä)

Toinen suosikkini on yön yli jääkaapissa tekeytynyt tuorepuuro, joka on itseasiassa lastenkin suosikki. Tästä tulee noin neljä lasten annosta tai vaihtoehtoisesti kaksi isoa lasten annosta ja yksi aikuisen annos:

  • 3 dl kaurahiutaleita
  • 3 rkl chian siemeniä
  • kanelia
  • n. 7 dl nestettä (minä käytän yleensä 50/50 kookosmaitoa tölkistä ja soijamaitoa)

Nauti esimerkiksi marjojen kanssa. Todella hyvää, nopeaa ja täyttävää! 🙂

Kolmas vaihtoehto on avokado-kananmunaleipä, eli ruokaisampi aamiainen, johon kuuluu myös paistettua kananmunaa, ja tomaattia. Jos mulla on oikein kova nälkä, loidin yleensä tämän mulle ja pojalle, joka on aamuisin varsinainen suursyömäri.

Neljäntenä vaan ei viimeisenä syön hyvin usein bataattileipiä esimerkiksi maapähkinävoin kanssa. Kylkeen vielä vihersmoothie niin pysyy kylläisenä pitkään. Bataattileipien ohjeen löysin Detoxinsta-tililtä ja täytyy sanoa, että näitä onkin tullut sen jälkeen tehtyä koko ajan. Ohje on hyvin yksinkertainen. Lämmitä uuni 200 asteeseen ja paista vajaan cm:n paksuisia bataattiviipaleita noin 20 minuuttia kunnes ne tuntuvat pehmeiltä. Säilö rasiaan ja lämmitä leivänpaahtimessa ennen syöntiä. Meidän poika on näihin todella ihastunut ja niin olen minäkin. Suosittelen kokeilemaan. Päälle voi heittää myös avokadoa, pestoa, you name it!

Minkälainen on teidän suosikkiaamiaisenne?

Ihanaa vappuaattoa kaikille!

Suosittelemme