Xenia's day

Raskausajan liikunta

Teksti: Xenia

Monesti sitä kuulee tätä lausahdusta, että raskaus ei ole sairaus, mutta yleensähän se tulee tietenkin sellaisen ihmisen suusta, joka on joko voinut todella hyvin raskausaikansa tai vaihtoehtoisesti ei ole koskaan raskaana ollutkaan. Osahan tästä on kyllä totta – ei raskaus sairaus olekaan, mutta välillä se kyllä siltä tuntuu – se on vain fakta.

Alkuraskauteen liittyy hyvin usein huonovointisuutta ja sellaista väsymystä, ettei sitä edes osaa selittää jälkikäteen. Mulla on tämän suhteen käynyt aina tuuri. Olen kokenut lähinnä mietoa pahoinvointia, mutta väsymys on löytänyt tiensä munkin luokse. Tämän alkuraskauden ajan jaksoin kuitenkin käydä lenkillä sellaiset 2-3 kertaa viikossa – mutta tästä on pitkälti kiittäminen joustavien työaikojeni. Kävin nimittäin lenkillä usein aamupäivästä tai iltapäivästä kun olin energisimmilläni ja sen ohessa nukuin joka päivä päiväunet.

Viime raskaudessa mulla oli kuitenkin eri stoori ja ensimmäisellä kolmanneksella en juurikaan liikkunut, sillä minulla oli verenvuotoja ja hematooma kohdussa. Myöhemmin raskausaikana jatkoin kyllä liikuntaa, mutta alun pelkojen vuoksi hyvin rauhallisesti himmaillen. Silloin koin myös 20 raskausviikon jälkeen aika paljon supisteluja, jotka nekin pakottivat himmailemaan. Toisin sanoen menin sen mukaan mikä tuntui hyvältä kokonaisuudessaan ja mitä lääkäri minua ohjeisti. Lisäksi raskausaikana tärkeänä tekijänä on kuunnella kehoaan. Joinain päivinä se kaipaa toisia enemmän lepoa ja silloin kannattaa ottaa rauhallisesti. Sekin on täysin normaalia, että väsyy nopeammin ja ainakin minulla on iltaa kohti jalat todella kipeänä. En siis jaksaisi tehdä juuri mitään enää illasta kun hädin tuskin jaksan seistä. 😀

C7E4305A-36E3-48B7-ABD2-26FB0A48DA3F

Mä olen ratkaissu tämän nyt toisella kolmanneksella sillä, että olen pyrkinyt tekemään treenejä heti aamusta. Mä koen nimittäin itse raskaana sen, että liikunta tuo hyvää oloa niin fyysisesti kuin henkisestikin ja auttaa minua jaksamaan arjessa sekä parantaa yöuniani, vähentää turvotuksen määrää, ryhtiä ja kolotuksia etenkin selässä jne. Itseasiassa olen tässä raskaudessa selvinnut hirveän hyvin ilman mitään selkäkipuja – liekö kyseessä onni vai se, että olen pyrkinyt vahvistamaan nimenomaan selkälihaksia – kaikki extrapaino kun tuppaa olemaan tässä edessä.

Lisäksi jokaikinen raskaudenaikana tehty liikuntasuoritus auttaa palautumisessa ja omalla kohdalla olen kokenut sen erittäin tärkeäksi, että liikunta pysyy rutiinina, joka on sit taas ollut lasten vauva-aikana henkireikä. Ei nyt toki saman tien synnytyksen jälkeen tehdä mitään raskasta, mutta vaunulenkeille olen kyllä lähtenyt aina heti ekan viikon aikana ja kevyesti aloitellut jumppaa sit kun on jälkitarkastus on takana. Synnytyksen jälkeen väsymys on usein ihan loogisestikin pahimmillaan ja se, että lähtee ulos ja tekee jotain itselleen on oikeasti henkiseltä kantilta todella tärkeää!

Lenkkeily eli kohdallani ripeät kävelyt ovat mielestäni parasta mahdollista liikuntaa, mutta etenkin sadekeleillä on kiva jäädä ihan kotiin tekemään muita jumppia. Voinkin suositella lämpimästi tutustumaan Tone it Up -appiin, joka on kohdallani ollut pelastus. Siellä on erikseen raskausajalle suunnatut treenit, joissa on otettu huomioon raskausajan haasteet. Ostinkin tuossa muutama kuukausi sitten käsipainot muiden liikuntavälineiden oheen ja niillä sekä jumppakuminauhalla on saanut tehtyä paljon erilaisia treenejä 1o minuutin pikatreeneistä 30 minuutin treeneihin. Kokeilin myös kahvakuulatreeniä, mutta omani on liian painava nyt raskausajalle (8kg) ja koin sen selkeästi heti treeniä tehdessäni ja vaihdoinkin lennosta toiseen treeniin.

Omat pääsääntöni raskauteen ovatkin:

  • Kokonaisvaltaisen olotilan mukaan liikkuminen
  • Pyrkimys aktiiviisuuten siinä määrin kun keho sen sallii
  • Terveellinen ja ravintorikas ruoka ja herkut päälle. Mä pyrin syömään viikot puhtaammin ja viikonloppuna sallin itselleni iltaherkkuja. 🙂

Tällä linjalla aionkin jatkaa niin kauan kun kroppa sen sallii – toivottavasti ihan loppuun saakka ja vauvan syntymän jälkeen, lääkärin sen sallittua, kokeilla niitä Tone It Up -appin synnytyksen jälkeen tarkoitettuja treenejä, joita voi tehdä myös vauvan kanssa.

Puhuinkin tuolla instagramin puolella siitä, että mä olen kokenut tämän appin paljon mielekkäämmäksi kuin Sweat appin, joka on omaan makuuni liian veren maku suussa-liikuntaa ja lisäksi aika yksitoikkoinen. Tässä on kuitenkin valinnanvaraa vaikka millä ja maksaako se nyt jonkun 12€ kuukaudessa, joka ei kyllä ole appin tarjoama sisältö huomioiden lainkaan paha! 🙂

 

Lue myös

X