Ruokavalio raskausaikana
Ruokavalio raskausaikana

IMG_0265

Kuva on nyt kyllä vähän harhaanjohtava, sillä vaikka paljon kasviksia ja hedelmiä syönkin, kyllä sinne lautaselle päätyy päivän aikana paljon muutakin. Painosta (tai sen noususta heh) voi päätellä, että tarpeeksi on tullut syötyä, mutta mitä kaikkea sinne lautaselle nyt lähiaikoina on päätynyt, tässä vähän esimerkkejä.

Aamiainen

Banaanipannari jugulla ja marjoilla tai paljon marjoja/hedelmiä mysliä ja jugua. Banaanipannareihin tulee yksi banaani, kaksi kananmunaa, vähän kanelia ja pieni kourallinen kauraryynejä. Sit tasaiseksi massaksi sauvasekoittimella ja pannulle keskilämmölle paistumaan. Ai että! Arjessa tulee kuitenkin syötyä huomattavasti useammin sekoitusta, johon tulee marjoja, hedelmiä, mysliä, pähkinöitä ja jugurttia. Tää on huomattavasti nopeampi arkiaamuina, kun aikaa ei ole samalla tavoin kun vkloppuna!

Lounas

Pyrin siihen, että jokaisella aterialla saan joko marjoja/hedelmiä tai reilusti kasviksia. Lounaalla syön hyvin usein paljon kasviksia, proteiinin lähteenä joko kananmunaa/raejuustoa/tonnikalaa tai muuta helppoa. Siihen päälle sit yleensä avokadoa tai vastaavaa jossa on reilusti hyviä rasvoja ja siten myös energiaa.

Välipala

Smoothie tai hedelmiä ja päälle lusikallinen maapähkinävoita. Smoothieen laitan milloin mitäkin. Yleensä aina jäistä banaania, mantelimaitoa, marjoja ja jos haluan hieman makeamman version, myös taatelia. Mulla kun ei tosiaan pidä nälkää tällä hetkellä mikään ruoka enempää kuin se 3-4 tuntia, joten lounaan ja illallisen välissä on pakko syödä jotain ellen halua asettaa perhettä nälkäkiukun uhriksi.

Illallinen

Kana ei maistu tällä hetkellä juuri lainkaan, jauheliha sitäkin enemmän. Hyvin usein tulee siis tehtyä Shepherds Pieta tai lihapullia. Hiilarina yleensä perunaa ja siihen kylkeen paljon höyrytettyjä kasviksia kuten kukkakaalia, parsakaalia ja porkkanaa. Jos olen syönyt lounasta ulkona, saatan haluta illalliseksi jotain enemmän kotilounaan kaltaista, mutta pääasiallisesti yhden aterian on päivän aikana oltava sellainen, joka on hieman raskaampi.

Iltapala

Jos illallinen on raskas, syön usein vain hedelmiä, jos kevyempi, syön jotain aamiaisen kaltaista. Jotain on kuitenkin syötävä, ellen halua herätä kauheaan nälkään neljältä aamulla..

Ja sitten ne extrat. Hups. Mä en ole koskaan ollut itsehillinnän suhteen mikään pro, enkä ainakaan nyt raskausaikana. Saatan päättää yhtenä päivänä, että tänään syödään pelkkää terveellistä, mutta jos eteeni ilmestyy suklaata, se on menoa se. Parempi onkin siis olla ostamatta herkkuja kaappiin, koska fakta on se, että ne ei siellä vanhene, ainakaan meidän taloudessa. Rehellisyyden nimissä en ole tainnut pystyä pitämään yhtään kokonaista viikkoa ilman jotain herkkua, vaan aina viimeistään torstaina ”on jo lähes viikonloppu”. Ajattelen sen kuitenkin niin, että kunhan ruokavalio on suurimmilta osin terveellinen, ei nämä pienet extrat niin haittaa, ihan samaten myös silloin jos en ole raskaana.

Tänään kävin tekemässä isot ostokset kaupassa ja päädyin siihen, etten osta mitään herkkua kotiin. Tytön juhlaherkut kun kesti pitkälle viikkoon joten pitää vähän yrittää pitää jotain balanssia tässä. Sen sijaan meillä on tulossa brunssia mihin ostin kaikkea ihanaa ja siihen päälle vielä illallinen sekä mamman poppoon että isän poppoon kanssa. Ei varmaan siis jää nälkä! Mun sääntö on kuitenkin se, että vaikka jonain päivänä söisin enemmänkin kaikkea ”huonoa”, syön silti paljon kasviksia vaikka välipaloina. Muuten tulee suoraan sanottuna huono olo eikä vatsa tykkää yhtään! Arjen balanssia siis.

Mielenkiintoista muuten nähdä nouseeko kana jälleen suosikkien joukkoon raskauden jälkeen. Tänään olisi vähän pakko kokata nimenomaan kanaa, kun menin sen jossain mielenhäiriössä ottamaan pakastimesta sulamaan, enkä tietenkään halua ruoan menevän hukkaan. Täytyy keksiä jotain hyvää, ehkä kanakastiketta ja perunamuusia. Oijoi, se kuulostaakin ihan hyvältä!

Mukavaa alkavaa pääsiäistä teille kaikille!

Tilaa Annan uutiskirje

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kommentit

Tuli mieleen alunperin mun miehen mulle suosittelema smoothie josta säkin saattaisit tykätä. Siihen tulee banaania, maitoa (mä käytän täysmaitoa jos korvaan tällä aterian), kourallinen kaurahiutaleita ja ruokalusikallinen maapähkinävoita. Voi luoja että tää voi olla hyvää!! 😀 harmi etten muistanut ostaa tänään kaupasta tykötarpeita tähän. En kyllä uudestaan lähde sinne jonottamaan 😀

Oon kans miettiny et mikä siinä kanassa on kun se on niin yleinen inhokki raskausaikana.. Itelle ei myöskään maistunu yhtään raskausaikana eikä ainakaan vielä (viikko myöhäsestä keskenmenosta) uppoo yhtään. Saas nähdä kuinka pitkä tauko tulee kanasta, jos tässä uudestaan raskaudutaan pian. Mutta kokonaisuudessaan raskaana ollessa on varmasti tärkeintä, että saa ruokavaliosta riittävästi niitä hyviä juttuja ja ravintoaineita, niinkuin olet ilmeisesti ajatellutkin. Herkuttelulla sit voi jonkin verran vaikuttaa painon nousuun. Joillekin tulee paljon turvotuksia jo alkuraskaudessa joille ei voi oikeen mitään. 🙂

Xenia

Pahoittelut sinne Iina, toivotaan, että teillä tärppää mahdollisimman nopeasti uudestaan!<3 Ja jeps, kokonaisuus ratkaisee tässäkin asiassa, mulle iski samantien sen 3 kiloa nestettä kun plussasin, on se vaan uskomatonta miten hormonit vaikuttaa!!

*oksu 🙂

Mäkään en sietänyt kanaa mun kolmannessa raskaudessa. Oksi tuli aina ihan jo hajusta 😬

Xenia

kana on tosi yleinen raskauden ajan inhokkijuttu. Mietittiin just yksi päivä ystävän kanssa mistäköhän tämä johtuu.. 😀

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *