Yleinen

Ruokavaliosta ja sen vaikutuksesta hyvinvointiin

27.5.2014 Teksti: Anna.fi

Moikkamoi, täällä palailtiin just jälkitarkastuksesta ja tytön lääkärintarkastuksesta ja käytiin samalla heittämässä tytön nimipaperit maistraattiin. Jotenkin aika hurjaa, että nyt se on sitten virallista. Että sen niminen hän tulee olemaan hyvin hyvin pitkään kunnes sitten kenties vaihtaa nimensä naimisiin joskus mennessään. Aika uskomatonta! No, nyt on tyttö melkeinpä 57cm pitkä ja painoa on yli 4.7 kiloa. On muuten hassua, että jotkut syntyykin tämän kokoisena, vaikka meidän tapauksessa kasvua on tullut ihan valtavasti tässä ensimmäisen 6,5 viikon aikana ja nyt ollaan ”vasta” tämän kokoisia. No, hyvältä näyttää kaikki. Kasvu on hienosti keskikäyrillä painon kanssa ja sama on pään ympäryksen kanssa. Kaikki muukin näyttää olevan hyvin ja tyttö oli tapansa mukaan hymyilevä ja rauhallinen tuon lääkärintarkastuksen aikana. Jostain kumman syystä pienet vauvat osaa olla todella vieraskoreita. Jotenkin ne itkut säästyy sit aina vanhempien iloksi kun muiden silmien alla ollaan aina todella hiljaa. Tosin on kyllä sanottava, että meidän tytär on kyllä ehdottomasti aika rauhallinen ja viihtyy ihan vain ympäristöään katsellen hyvinkin pitkiä aikoja ilman, että haluaisi syliin. Vatsavaivat on edelleen täällä ja niistä halusinkin kirjoittaa, ne kun ovat vaikuttaneet omaan ruokavaliooni aika lailla. Tosin, mulla on oikein hyvä olla tällä hetkellä eli siinä mielessä yritän ottaakin tuon positiivisena juttuna; tyttö ei kärsi ja minä voin hyvin! 🙂 P1010213 Tosiaan, ihan yleisesti ottaenhan kaikilla vauvoilla on jonkin sortin vatsavaivoja. Monet pärjää pelkällä röyhtäytyksellä ja toinen ääripää on sit koliikki joka kohtaa joitakin vauvoja. Meidän tytöllä on jotain siltä väliltä. Masu on usein aika turpea, mutta se näkyy enemmänkin kiemurteluna ja rauhattomuutena kuin itkuna. No, sekin on jo huomattavasti parempaan päin, joten hyvillä mielin ollaan hänen puolestaan. P1010234 Täysimetyksessä olevilla vauvoilla ne vatsavaivat johtuu yleensä nimeomaan siitä mitä se äiti syö. En koskaan tullut ajatelleeksikaan kuinka paljon sitä omaa ruokavaliota voikaan joutua tarkistamaan. Mihinkään suuriin muutoksiin en ole ryhtynyt, mutta on tässä kyllä aika rankalla kädellä karsittu tiettyjä yksittäisiä ruokia pois. Mä en syö tällä hetkellä parsakaalia, kukkakaalia, muita kaaleja, sipulia, valkosipulia, omenaa, paprikaa, sitrushedelmiä enkä tomaattia ja voitte kuvitella että välillä ottaa pikkasen aivoon kun S:llä on herkullisia höyrytettyjä kasviksia edessään ja minä puputan porkkanaa. 😀 No, hyvällä asialla ollaan joten menköön. Noiden juttujen lisäksi mä en syö ollenkaan tummaa leipää, enkä lisättyä sokeria. Multa jää siis väliin kaikki kakut, keksit ja jätskit sekä karkki, voi kurjuus sentään! 😀 Lisäksi hiilihapolliset juomat ja keinotekoiset makeutusaineet tuntuvat olevan liikaa neidin vatsalle ja sama juttu on kananmunan ja juuston laita, varsinkin jos annos on hiemankin isompi! Pienissä määrin olen välillä jotain näistä syönyt ja testailenkin pikkuhiljaa josko jotakin näistä voisi palauttaa takaisin ruokavalioon, mutta tosiaan, tuo lisätty sokeri ja makeutusaineethan on keholle ihan turhija juttuja ja luulenkin, että niiden poisjätöllä on ollut ehdottomasti suurin vaikutus kummankin fiilikseen! 🙂 P1010209 No, mitä mä sit syön. Mä ajattelin aluksi, että enhän mä voi syödä mitään, mutta eihän se niinkään ole. Mä syön muita hedelmiä kuten päärynää, banaania, melonia, persikkaa ja kiiviä ja sitten paljon erilaisia marjoja. Maitotuotteita en ole jättänyt pois lainkaan vaan vetelen niitä ihan mielin määrin, pääasiassa kuitenkin kevyt-kreikkajuguna ja maitona. Syön paljon avokadoja ja pähkinöitä koska energiantarpeeni on kuitenkin normaalia suurempi imetyksen johdosta ja hyvät rasvat on aina pop! Lihapuolelta syön kanaa ja vähärasvaista jauhelihaa ja sitten tietenkin kalaa. Iltaisella meillä on aina jotain kunnon kotiruokaa kuten lihaperunasoselaatikkoa, kanaa ja riisiä yms kasvisten kanssa. Mä syön siis todella täysipainoisesti kaikkea niin sanottua kunnon ruokaa mutta oon jättänyt ne ”ylimääräiset jutut pois. Hassua muuten miettiäkin, että joskus ennen en olisi koskenutkaan mihinkään perunajuttuihin, peruna ja hiilarit kun oli niin iso paha mun mielestäni. Nyt oon yrittänyt syödä tarpeeksi ettei paino tippuisi enempää kuin sen 0,5 kiloa viikossa kun muutenhan voisi maidontuotanto heikentyä.  Tuokin tavoite tuntuu tosin aika haastavalta tällä ruokavaliolla. Ennen oli niin helppo saada sitä energiaa suklaasta mutta nyt kun syö kunnon ruokaa niin sitähän saisi olla syömässä koko ajan. Tän päivän punnituksessa mulla oli nyt jäljellä lähtöpainoon hieman alle 2 kiloa eli on noi ”ylimääräiset” olleetkin ihan tarpeellisia kiloja imetystä ajatellen. Älkää siis oikeesti ottako ressiä niistä raskauden aikana, niillä kun on erittäin tärkeä tehtävä!<3 Nyt tuntuu muutenkin siltä, että oma kroppa alkaa pikkuhiljaa näyttämään siltä miltä mä muistin sen näyttävän vaikka kropan muodot onkin ehkä hieman erilaiset kuin ennen. Hyvä olo kaikin puolin! 🙂 Miksi muuten ruuasta puhuttaessa tulee aina kauhea nälkä? Kohta meen tekemään lounasta ja tänään listalle pääsee avokadoa, kurkkua ja porkkanaa, raejuustoa, parapähkinöitä ja sit sellainen seesaminäkkileipä kinkkuleikkeellä (sairaan hyvää!!). Mites siellä ruudun toisella puolen? Onko siellä teitä jotka on jättänyt sokerin väliin syystä tai toisesta ja huomaavat olonsa olevan parempi näin? Mun osalta tästä on nyt otettava kaikki irti kun on aivan erilainen motivaattori kyseessä, yleensä kun en sokerihiirenä haluakaan olla ilman niitä ”pieniä” herkkuhetkiä ”silloin tällöin”. 🙂

Lue myös

Suosittelemme