Yleinen 3.4.2012

Ruokia ja mietintää raudan puutteesta

Teksti: Anna.fi
Tein äsken niin makoista kanaa, että ei mitään rajaa. Parastahan tässä on se, että tämän ruuan tekeminen on helppoa kuin heinänteko, ja aikaakaan ei kulu paljoa. Löysin siis jääkaapista (kuten jokaisena muunakin vuoden päivänä) kanan rintafileitä, ja koska en kestä niitä enää yksinään (miten niin yliannostus), oli pakko keksiä joku kikka kolmonen tekemään tästä ruuasta maukasta. Kikaksi valikoitui fileen pyörittäminen kananmunassa, ja sen jälkeen parmesaanijauheessa…Sen jälkeen voin/öljyn kera pannulle (lämpötilat mulla ensin hetken aikaa 4/6, sitten 3:lla tai 2:lla, ettei juusto kärtsää. ) ja avot..

Vihreissä kasviksissa on ilmeisesti rautaa ihan kiitettävästi, joten keitin kokonaisen parsakaalin pelkästään itseäni varten. 😀 Yritän nyt testailla, josko raudan lisääminen (nyt aluksi näin ruokavalion avulla) auttaisi tähän väsymykseen, jota on ollut havaittavissa. Raudan lähteitä etsiskellessä silmään osui muun muassa seuraavia:

-vähärasvainen liha ja kala (huom!, vähärasvainen kana ja kala, raejuusto ja kananmunat eivät sisällä niin paljon rautaa kuin muut lihatuotteet, pyrkikäämme pitämään ravinto siis monipuolisena..)

-sisäelimet

-veriruuat

-kananmunat

-palkokasvit

-täysjyvä

-kuivatut hedelmät

-pähkinät

Pitää varmaan kiikuttaa kotiin jotain saarioisten maksalaatikkoa. Veriruokia en voi syödä, kiitos lapsuuden tarhanopettajan, joka pakotti minut niitä syömään mahataudissa ollessani. Tuli juuri mieleen, kuinka inhottavaa olikaan ala-asteella kun aina pakotettiin syömään jotain. Me keksittiin luokkakavereitten kanssa sitten litistää ne kumiperunat lautasten väliin, koska ei haluttu niitä syödä. Toinen inhotuksen aihe mulle oli raasteet; minkä ihmeen takia lantturaasteeseen piti änkeä rusinota? 😀

Joka tapauksessa, aamiaseksi tein tämän ohjeen siivittämänä tällaisen kokoonpanon..

Ja eilen illalla tein tällaisen meille puoliksi..

munakas tomaatilla ja mozzarellalla sekä basilikalla (joka on kieltämättä hieman näivettyneen näköistä).. Todella hyvää, suosittelen! 🙂

Saa muuten antaa vinkkejä, jos tulee mieleen jotain tuohon raudan saantiin liittyen. Luin äsken raudanpuutoksesta sen verran, että se aiheuttaa yleisimpinä oireina väsymystä (check), stressaantuneisuutta (check) ja keskittymiskyvyn herpaantumista (check, check, check:D), eli osuu aikalailla kohtiin tän mun fiilikseni kanssa.

Näillä näkymin, tänään kaupassa käydessä ostan vihdoin niitä naudan pihvejä, paistijauhelihaa, papuja, pähkinöitä ja kuivattuja hedelmiä ja lisäilen niitä ruokavaliooni. 🙂

Onko muilla samoja oireita havaittavissa?