ruoka

Supersmoothie

19.10.2016 Teksti: Xenia

PA140128

Olen ihan täysin hurahtanut smoothieiden maailmaan ja nyt on jo parina iltana tullut tehtyä smoothieta niin iso kannu, että siitä riittää myös aamupalalle. Etenkin arkiaamuisin kun meille tuppaa aina tulemaan kiire ja ehdin just viemään tytön päiväkotiin aamiaisajaksi. En kyllä tajua miten tämä on mahdollista, mä heräsin nimittäin tänään jo ennen kuutta, mutta sit päädyin tekemään töitä koneella ja kappas, kello olikin jo vartin vaille kahdeksan ja tyttö ei tietenkään halunnut nousta sängystä pois. Miksiköhän se nouseminen ei ole koskaan ongelma viikonloppuisin?

No, tulipahan nyt kaikille oikein juurta jaksain selitettyä sanan kiire merkitys meidän aamuissa, ja näihin hetkiin smoothie on loistava aamupala. Se täyttää vatsan ja eri ainesosilla kikkailemalla siitä saa myös aika energiapitoisen. Mä lisäilen lähes poikkeuksetta smoothieen avokadoa (yleensä puolikas tai vähän vajaa) ja teen hyvin usein smoothien esimerkiksi kookosmaitoon, jossa on aika paljon energiaa. Yleensä käytän sitä puolisen tölkkiä ja loput sit mantelimaitoa tai mitä tahansa nyt haluaakin. Kookosmaito tuo kivan maun smoothieen ja pitää kylläisenä pidempään! Toinen mun suosikkini smoothiessa on inkivääri, jota tulee raastettua mukaan lähes aina. Inkivääri ja kaneli sopivat mun mielestä todella hyvin yhteen ja lisänä heitän joukkoon myös Psylliumia ja Maca-jauhetta.

Bansku taitaa olla smoothiessa klassikko ja samaten erilaiset pakastemarjat, mulla tässä suomalaisia mansikoita, mustikoita ja puolukoita. Tällä sekoituksella aamu lähtee hyvin käyntiin ja mikä parasta, jos sen tekee jo illalla valmiiksi, aamulla ei tarvitse muuta kuin nauttia!

Kommentit (8)

mä arvasin kyllä, että taustalla on joku järkevä selitys! 🙂

Ite teen joka ilta iltapalaks kans smoothien! Kivan täyttävä, mut ei kuitenkaan turvottava.

Laitan siihen 2 avokadoo (miten pärjäät alle puolikkaalla??:D), 2 isoa banaania, turkkilaista jugurttia, loraus maitoo ja pari kolme ruokalusikallista chian siemeniä! Nälkä pysyy hyvin pois aamupuuroon saakka 🙂

Näin pikaisesti laskettuna Kata sun smoothiessa on n 500 kaloria avokadoista, 210 chian siemenistä, 260 kaloria banskuista, ja 100-200 jogurtista ja maidoista riippuen mitä käytät.

Eli ei ihme jos nälkä pysyy poissa kun iltapalassa on helposti yli 1000 kaloria…

Vaikka ei kaloreita laskiskaan niin 1000 kaloria iltapalalle (tai mille tahansa aterialle) on kyllä melkoisen paljon.

Mietinkin että kommentoiko joku tätä vai kommentoinko itse 😀 Jos kulutus on niin kova että pystyy pelkällä iltapalalla vetämään 1000 kaloria niin hyvä, itsehän pystyn sellaisesta vain haaveilemaan….

Joo mietinkin ton mun kommentin jälkeen, että olisin EHKÄ voinut mainita, että juoksen päivässä 1-2 tuntia, eli kestävyysjuoksijana mun on ihan turha verrata mun 5-7dl smoothien kaloreita vähemmän kuluttavan ihmisen kaloreihin. Sori! Taidan jättää postauksien kommentoinnin tähän kun ei oikein näköjään onnistu! 😀

mä arvasin kyllä, että taustalla on joku järkevä selitys! 🙂

Mitä on psylliumi ja macajauhe? 🙂 itse teen smoothien yleensä maustamattomaan jogurttiin, maitorahkaan tai turkkilaiseen jogurttiin. Voisi kyllä joskus kokeilla tuota kookosmaito-mantelimaito yhdistelmää. Osaatko sanoa onko kookosmaitojen valmistajissa eroja – onko jotkut esim makeampia kuin toiset? Minkä valmistajan maitoa käytät itse? 🙂

Kiitokset sulle postaustoiveen täyttämisestä! Kiva, että tunsit aiheen omaksesi ja jaoit vinkkejäsi meille.

<3

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *