Xenia's day

Tasapaino arjessa

Teksti: Anna.fi

Olen tässä muutaman viime viikon aikana kokenut sen mitenkä kiire muhun vaikuttaa ja todennut sen, mitenkä helposti sitä tulee tinkineeksi niitä stressinlievityskeinoista, kuten nyt vaikkapa siitä omasta ajasta ja ystävien tapaamisesta tai mistä tahansa ”ei pakollisesta”. Toisaalta nämä ovat juuri niitä asioita jotka purkavat stressiä ja siksi niille ajan löytäminen olisikin todella tärkeetä, mulle kun stressi vaikuttaa yöuniin ja lyhyet yöunet vaikuttavat seuraavan päivän vireystilaan ja toisaalta silloin tekee vielä vähemmän mieli tehdä mitään ylimääräistä. Kierre on valmis. Tällä viikolla olen kuitenkin ihan tarkoituksella kiinnittänyt huomiota siihen että järjestän myös hieman omaa aikaa itselleni ja jokaisen hetken jälkeen olen ollut kuin uusi ihminen. Kummasti sitä nimittäin saa ystävien kanssa kävelyllä muutakin ajateltavaa kuin ne vesi- ja sähköliittymät/taloudenhoito ja sen jälkeen jaksaa taas ihan eri tavalla keskittyä muuhun. kuva-2 Mun huono puoli on se, etten voi antaa periksi edes pienissä asioissa mitkä olen itseni kanssa sopinut. Otetaan nyt vaikka esimerkiksi se, että olen ajatellut tekeväni tänään tietyn määrän töitä, rakennusurakkaan liittyviä asioita ja tietyn määrän kotitöitä. Työt ja rakennusurakka menee etusijalle, luonnollisestikin siinä määrin kuin tyttö sen sallii ja kotityöt sen jälkeen, ja jos en niitä syystä tai toisesta ehdi tekemään, koen siitä huonoa omaatuntoa ja ärsytystä. Pitäisi oppia ymmärtämään se että ei sillä ole todellisuudessa mitään väliä peseekö ne pyykit tänään vai huomenna tai kerääntykö sitä koiran karvaa eteiseen yhden päivän verran enemmän.. 😀 kuva-3 Toinen perusjuttu mistä tulee stressin aikana tingittyä on terveellinen ruokavalio. Siis ihan oikeasti, koskaan en ole ollut sokerihimoisempi kuin lähiaikoina aina illan tullen ja mun jo valmiiksi säälittävä itsehillintä on huvennut täysin olemattomiin. Jos meillä on jotain hyvää kaapissa, se katoaa alta aikayksikön parempiin suihin, ja tämä luonnollisesti toistuu lähes päivittäin. Sokeri puolestaan vaikuttaa muhun siten että herään yleensä seuraavana päivänä äreänä ja haluan entistä enemmän mahdollisimman paljon kahvia ja illan tullen taas sokeria, kierre on siis tässäkin valmis. Stressitasojen ollessa normaalia korkeammalla tulisi entistä enemmän kiinnittää huomiota niihin elintapoihin ja siihen että arki pysyy jotakuinkin tasapainossa. Usein sitä vaan ei ole energiaa tehdä mitään ylimääräistä ja siitä lähtee helposti alamäki joka lisää stressiä vain entisestään. Hokasin tän oikeastaan ihan vasta tässä miettiessäni miksi olin heränyt pari aamua ihan persuksiin ammuttuna karhuna ja tajusin että varmaankin juuri se sokerin liikakulutus ja kova suorittamismoodi vaikuttavat mulla öihin siten etten oikein osaa rahoittua. Unetkin on olleet lähiaikoina oikeeta sekamelskaa ja siten siis suoraan yhteydessä siihen mitä pääkopassa päivisin pyörii. Nyt kuitenkin seuraavat pari kuukautta aion ihan tietoisesti keskittyä myös niihin asioihin joidenka tiedän auttavan jaksamisessa, ja tällä siis viittaan siihen että aikaa on välillä myös itselle ja että kroppa saa kaipaamaansa hyvää energiaa eikä sokeria koko ajan. Katsotaan miten vaikuttaa aamun mielialoihin, toivottavasti positiivisesti! 🙂 Oletteko te huomanneet muuten lipsuvanne noista hyvinvointiin liittyvistä asioista aina stressin iskiessä? Vai olenko ainut joka voisi vedellä sokeria mielin määrin aina kiireen yllättäessä?

Lue myös

X