Yleinen 27.3.2011

Terveellinen aamupala

Teksti: Anna.fi

Huomenta! Ostettiin eilen J:n kanssa kaupassa käydessämme erilaisia jugurtin ja salaattien lisukkeeksi käyviä raaka-aineita..

Eli auringonkukansiemeniä, pellavansiemenrouhetta ja vehnäleseitä. Kaksi ensimmäistä ovat hyvän rasvan ja proteiinin sekä kuidun lähteitä, eli sisältävät juuri niitä asioita, jotka pitävät kylläisenä hieman pitempään ja sen lisäksi ovat elimistölle tärkeitä. Vehnäleseet sisältävät runsaasti kuitua (49%) joka turpoaa vatsassa ja pitää kylläisenä pitempään. Tein tänä aamuna aamupalani hieman eilisaamusta poiketen, eli lisäsin vain 20g kauraryynejä (yleensä 30g) ja sen lisäksi laitoin 5g vehnälesettä (On todella kevyttä painoltaan), ja vähän sekä auringonkukansiemeniä, että pellavansiemenrouhetta. Tältä annokseni näytti. (Lisänä myös viljajugurttia, kanelia ja vähän hunajaa).

Nyt tuon syöneenä olo on kylläinen, mutta hyvällä tavalla, eli ei tule ähkyä. Olen nyt innostunut toden teolla siitä, että pyrin syömään elimistölleni tärkeitä asioita, ja lisätä juurikin esimerkiksi noita auringonkukansiemeniä salaatteihin jne. J teki äsken smoothien johon lisäili samoja asioita ja sekin maistui todella hyvältä. Kaikkein parasta on, että muiden terveysvaikutteisten ruokalajien tapaa, nuo eivät olleet kovinkaan kalliita vaan siemenet olivat noin 2 € / kilo ja vehnälesepaketti maksoi vähän alle euron. Nyt alan tuhoamaan kahvikuppostani ja sit hieman lukupuuhiin. Päivällä pitää jossain vaiheessa lähteä hakemaan kylppäriin uutta lamppua, kun se ei enää syttynyt eli palaillaan taas myöhemmin ihanat! <3