Yleinen 15.4.2011

Terveelliset elämäntavat

Teksti: Anna.fi

Lukeudun niihin, jotka uskovat fraasiin ”kohtuus kaikessa”. Tähän tukeutuen olen oikeastaan aina elänyt, niin liikunnan, ruokavalion kuin minkä tahansa muunkin kanssa. Mitä terveyteen tulee, olen aina ollut liikunnallinen ja pitänyt sillä saralla itsestäni huolta, mutta ruokavalioon olen alkanut kiinnittää huomiota vasta täysi-ikäisyyden kynnyksellä. Luvassa ei todellakaan ole minkään sortin laihdutus postaus, vaan pikemminkin hyvän olon postaus.
    Hyvä olo on mielestäni sellainen tavoite, johon kaikkien tulisi pyrkiä. Ei siis puhuta siitä perinteisestä ”pitäisi olla kaksi kiloa kevyempi ja sitten olen iloinen” hyvästä olosta, vaan siitä, kun kaikki on tasapainossa. Kun liikunta, ruoka ja elämän muut tärkeät osa-alueet ovat tasapainossa, on ihminen sitä myötä virkeämpi, elinvoimaisempi ja onnellisempi. Tähän tavoitteeseen tähtäävät tekijät voidaan tiivistää liikuntaan, ruokavalioon, sosiaalisiin tekijöihin…

Ensimmäisenä puhutaan liikunnasta.  Itse olen kausiliikkuja siinä mielessä, että välillä olen salilla viisi kertaa viikossa, ja sitten en käy siellä puoleen vuoteen vaan teen jotain muuta.  Mä olen aina kuulunut lenkkeilijöihin, sillä koen tällaisena melko rauhattomana ihmisenä rauhoittuvani kauniissa maisemissa liikkuessa. Mikään ei ole parempi paineen ja stressin purkamistapa kuin kunnon lenkki, ja sehän tekee hyvää myös sydämelle. Aerobinen liikunta on mielettömän tärkeää verisuonille, sydämelle ja mielelle, mutta myös esim luustolle, joka vahvistuu, ja näin voidaan välttyä esimerkiksi osteoporoosilta, joka on valitettavan yleinen varsinkin vanhemmilla naisilla. Aerobinen liikunta ei saisi kuitenkaan jäädä  ainoaksi liikuntamuodoksi, sillä myös lihaskunnon kehittäminen on elintärkeää niin ryhdin säilymisen, kuin nivelkipujen yms välttämisen kannalta. Lihaksisto pitää kehon kasassa, joten mikäli niitä harjoittaa, on muukin liikkuminen helpompaa. Itse olen viimeaikoina tehnyt lenkin lisäksi kotona lihasharjoittelua ja niitä löytyy kotiliikunta postauksesta maaliskuulta.
   Kuten aluksi mainitsinkin kohtuus kaikessa pätee minulla myös liikuntaan. Lenkillä pyrin käymään sen 3-5 kertaa viikossa, ja silloin noin tunnin vedän joko ripeää, lähes pikakävelyä, tai sitten puoliksi hölkkää, ja puolet kävelyä. Näin sen takia, että oikeaan polveeni alkaa sattumaan aika nopeasti, joten haluan välttää polvivaivoja niin pitkälle kuin mahdollista (suvussani on liian monta polvileikattua, mm isäni ja veljeni). Lihaskuntoa harjoitan noin 3-4 kertaa viikossa, ja usein eri päivinä, mutta yksi täysin liikuntavapaa päivä viikossa tekee hyvää. 🙂 Se siis liikunnasta.. Sitten päästäänkin lempiaiheeni eli ruokavalion pariin.. 😀 Mitkä sitten koen tärkeiksi ruokavaliossani.. Tässäpä näitä juttuja kuvien kertomana..

Hedelmät. Näitä syön yleensä muutaman päivässä..Omenat on lemppareita, kiivit tulee hyvänä kakkosena..

Porkkanat ynnä muut kasvikset. Olette varmaan huomannut, että tykkään salaatista, se ei siis yllätys sinänsä, mutta elintärkeitä ovat nimenomaan kasvikset ja vihannekset, kun sisältävät kaikkia vitamiineja ja kuitua..

En juo maitoa, mutta olen maitorahkan suurkuluttaja. Tällaisia menee pari päivässä. 🙂 Ovat hyviä proteiinin lähteitä. Ihmisenhän tulisi saada noin 0,8-1,5 g proteiinia/painokilo/päivä (1 g on varmaan aika  hyvä, jos ei erityisemmin painoja nostele), ja yksi tuollainen sisältää yli 20 g proteiinia..

En niinkään pidä perunasta, pastasta tai riisistä, mutta otan usein aterian lisukkeeksi yhden terveellisen leipäviipaleen tai omatekoista leipää mieluiten. Ne olen leiponut mahdollisimman kuitupitoisiksi ja terveellisiksi, ja jotenkin ajatus lisäaineettomista leivistä viehättää muutenkin.. 🙂

Kala. Hyvää rasvaa sisältävää kalaa tulisi saada kolme kertaa viikossa. Tämän lisäksi hyviä rasvoja on muunmuassa pähkinöissä, siemenissä ja avokadossa. Jos ette saa tarpeeksi hyviä rasvoja, kannattaa harkita omega 3 tablettien syömistä, sillä rasva on elimistön voiteluaine, ja todellakaan sitä ei saa unohtaa.

Marjat. Kaikki tietää mun himon näihin! Marjoja menee varmaankin 200 g päivässä, ja mikäs siinä, kun ne ovat täynnä c-vitamiinia ja antioksidantteja, joka auttaa pitämään pöpöt kurissa. 🙂

Mutta.. Eihän elämää sovi tietenkään ottaa liian vakavasti. Jokaisella on ja pitääkin olla omat paheensa, eikös?.. Tässäpä mun paheita..

Kunnon fetajuusto..nam!

Vuohenjuusto, tuplanam! 😀

Pätkis minibites ja lakrisal (Nyt tuli herkkunälkä):D

fazerin lontoonraesuklaa ja turkinpippurit. (kuola valuu)

Kaikki jugurtilla päällystetyt kuivatut hedelmät.. (Huoh).. ja…

…Jäätelö, jota menee kesällä litratolkulla. Siinäpä siis mun paheita. Herkut on mun heikkous! En ole perso suolaiselle ja rasvaiselle, vaan karkille ja jätskille. Nyt kuitenkin pyrin rajoittamaan suklaan syömistä kertaan per viikko (Tai kahteen jos on oikein tärkeä hetki saada suklaata), mikä on mun mielestä melko hyvä tavoite. Kyllähän sitä pitää nauttia elämästä, kunhan sen tekee kohtuudella. Itsellä ei ainakaan ole hyvä olo jos on tullut mässättyä kokonainen viikonloppu ihan mitä sattuu..
   Näiden tekijöiden lisäksi haluan korostaa vielä, että se, että on kaikki hyvin sosiaalisessa elämässä; ystäviä, jotka tukevat; tavoitteita, joiden eteen tehdä työtä, ja tietenkin pieniä palkintoja hyvin tehdystä työstä, auttavat pitämään nuo kaksi edellä mainitsemaani hyvällä tolalla. Nyt kun on ollut itsellä kauhea stressi muuttojuttujen ynnä muiden vuoksi, olen huomannut sortuvani enemmän herkutteluun kun olen sen kokenut auttavan stressissä. No voi se hetken auttaa, mutta kyllä se on parempi vaikka jutella kaverin kanssa ja mennä lenkille rauhoittuu ja selvittää ajatuksia, sillä on niistä herkuista kuitenkin enemmän nautintoa kun on muuten kaikki hyvin.. Muistakaa myös nukkua tarpeeksi ja juoda vettä, eikös! <3 Mitäs mietteitä teille tuli mieleen? Tuleeko mieleen lisättäviä juttuja? Kivaa viikonlopun alkua kaikille! <3