ruoka

Terveellistä

13.6.2016 Teksti: Xenia

Eilisen jälkeen on hyvä palata ruotuun. Tuli hieman herkuteltua suklaamuffinseilla, vieläkin tulee vesi kielelle niitä ajatellessa. Hyvänä puolena sanottakoon, että fiilis on kyllä huomattavasti parempi sen jälkeen kun viikonloppuna on ollut yksi herkkupäivä eikä niin että herkkupäivä on alkanut torstai-iltana ja jatkunut sunnuntai-iltaan. Kröhöm, tätä nimittäin tapahtuu ”aina välillä”.

Joka tapauksessa. Tässä muutama tämän hetken suursuosikkini, kaneli-omena kombokin päässyt taas pitkästä aikaa oikein kunnolla käyttöön. En voi kuin suositella!

IMG_4964

Ensimmäinen ruoka on puuro, johon on lisätty ”erikoisuutena” protskujauhetta. Lopputulos oli ihanan pehmeä ja jopa jälkiruokamainen vaikka itsessään siihen ei mitään epäterveellistä tullutkaan. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan.

Tarvitset:

  • 1 dl kaurahiutaleita
  • 2,5 dl mantelimaitoa (tai tavallista maitoa/soijamaitoa)
  • 1 dl vettä
  • 1 mitallinen protskujauhetta (mulla 30g Leaderin whey proteiinia vaniljan makuisena)

Sit kaikki vaan sekaisin ja liedelle kiehumaan hiljakseen. Mä vispailen puuroa aina välillä ettei se pala pohjaan. Taisin keittää puuroa noin 10 minuuttia ja päälle heitin vielä pilkottua omenaa ja kanelia. Toimii!

IMG_4990

Banaanipannarin ohjeita on netti pullollaan. Mä opin tämän reseptin joskus Monalta ja käytän tätä reseptiä about joka toinen kerta ja joka toinen kerta menen puolestaan 2 kananmunaa, 1 banaani kombolla (helppo ja nopea!). Tämä Monan resepti on kuitenkin proteiinirikkaampi ja olen todennut sen pitävän paremmin nälkääni.

Tarvitset:

  • Puolikas banaani
  • kaksi munanvalkuaista (mä pistän usein yhden kokonaisen ja yhden valkuaisen, tulee vielä herkullisempi jos on yksi keltuainen mukana)
  • loraus mantelimaitoa (tai mitä tahansa maitoa)
  • 30 g protskujauhetta (tuo Leader toimii tosi hyvin)
  • kanelia maun mukaan

Ensin munat, maito ja banaani sauvasekoittimella kuohkeaksi vaahdoksi ja sit haarukalla kaneli ja protskut joukkoon. Paistelen keskilämmöllä kookosöljyssä aika pitkään, yleensä menen ihan mututuntumalla että milloin näyttää siltä että pannarin voi kääntää (ja yhtä monta kertaa siitä tulee riekaileinen mutta makuunhan se ei vaikuta). Päälle sit mitä milloinkin. Joskus marjoja, joskus omenaa ja kanelia ja joskus maapähkinävoita (slurps), kaikki toimii!

Tässä nyt kaksi mun tämän hetken suosikkiani mitä tulee ruokiin. Kummastakin saa kivasti energiaa niin että jaksaa käydä pidemmälläkin lenkillä. Toimivat siis hyvin sekä aamupalana että lounaana tai iltapalana!

Mukavaa ja aurinkoista maanantai-iltaa teille kaikille. Alla juuri sähköpostiin kilahtanut vinkki! 🙂

Ellokselta 40% alennusta* kalleimmasta tuotteesta – myös tuotemerkeistä!

  • 335474 – Alennus koskee uutta tilausta Elloksen valikoimasta. Alennus koskee normaalihintaisia vaatteita, kenkiä, asusteita, kodintekstiilejä, sisävalaisimia, tapetteja ja mattoja, myös tuotemerkkejä. Alennus on voimassa 19.6.2016 asti, ja sen voi käyttää vain kerran. Toimituskulut lisätään tilauksen loppusummaan. Alennusta ei voi yhdistää muihin alennuksiin tai tilaajaetuihin, ale-/kampanjahintaisiin tuotteisiin, huonekaluihin, elektroniikkatuotteisiin ja -tarvikkeisiin, Design by -tuotteisiin eikä Toms-, Odd Molly -, Odd Molly Home -, Dirty Linen – eikä Ray-ban -merkkisiin tuotteisiin.

sisältää kaupallisen linkin.

 

Kommentit (17)

Kokeileppa laittaa yksi kananmuna puuroon! Mun tän hetkinen vakioaamupala on manteli/kookosmaidon yhdistelmään haudutettu kunnon kaurapuuro. Maitoon lisään vaniljaa mausteeksi. Haudutellaan ihanan samettiseksi ja lisätään tarvittaessa nestettä, että ei tuu liian tanakka ja kuiva puuro.
Valmiiseen puuroon lisään ruokalusikallisen kookosöljyä ja Puhdistamon lesitiinijauhetta (emulgoi rasvan puuroon ja lisää kermaisuutta) ja valmiiksi turvotettua chiamössöä. Tietty sopivasti suolaa, suolaton puuro on pahaa!
Kuumaan puuroon sotketaan vauhdilla yksi kananmuna. Kuuma puuro kypsentää munan samantien, ei enää puuroa liedelle munan lisäämisen jälkeen. Ja keltuaisineen, tulee maukkaampi ja ravinteikkaampi.
Puuron päälle joko tuoreita vadelmia tai voissa/kookosöljyssä kypsennettyjä pieniä omenakuutioita, joihin on lisätty vaniljaa ja kanelia.
Pitkä selostus puurosta, mut tän paremmaksi ei puuro muutu!! Ja ravinnollisesti erittäin tasapainoinen kombo! Kokeile 🙂

Niin ne herkut vaan salakavalasti vievät mennessään 😀 töiden myötä on tullut istuttua paljon bussissa ja syötyä pitkästä aikaa (paljon) karkkia. Nyt on ryhtiliikkeen aika! 🙂

Se on tosiaan helppo jäädä koukkuun! 😀

Mulla ois toivepostaus ehdotus 🙂 itellä tuppaa olee vähän yks puoleinen ja suppea ruokavalio. Vuorotyötä tekevänä sinä ei vaan aina jaksa eikä viitsi satsata (hah mikä tekosyy). Lisäksi teen pitkiä 14 tunnin päiviä, jolloin liikkuminen jää väistämättäkin vähille työputkien aikana. Toivoisinkin siis sellaista ruokapäiväkirja tyyppistä postausta. Olis kiva nähdä mitä pistelet suuhun päivän aikana. Jospa siitä saisi inspiraatiota ja motivaatiota myös omiin ruokailuihin 🙂
Kiitos ihanasta ja inspiroivasta blogista <3

Mä pistän mieleen! 🙂 Kiitos kauniista sanoista!<3

Itsellä oli vähän samaa ongelmaa, helposti stressin/kiireen takia tai joskus vaan ”huomaamatta” tuli mässättyä monta päivä putkeen salakavalasti. Monestikaan mun heikko kohta ei ollut herkut, mutta enemmänkin kaikki suolainen: juustot, pizzat, yms. Ironista oli, että päivän muut ateriat saattoi olla kunnossa, mutta pitkän työpäivän jälkeen ei enää jaksanut miettiä mitä suuhun pistää. Vähän ajan jälkeen se sitten alkoi näkyä väsymyksenä, keskittymiskyvyn puutteena ja lisäksi lievänä ylipainona.

Ekana päätin, että lisään urheilua ihan vaan henkisen hyvinvoinnin takaamiseksi, mutta sitten alkoi tuntua, että pitäis myös syödä paremmin esim. treenin jälkeinen päivä ei mene aivan jumeissa. Mulla ei valitettavsti ollut mitään tietämystä, mitä kannattaisi syödä. Siispä päätin palkata PT:n Unisportilta. Paras päätös ikinä. Tottakai se kirpas vähän jatko-opiskelijan lompakossa, mutta oon ollut tosi tyytyväinen. Me tehtiin mulle yhdessä esimerkkiruokavalio, joka pyrki huomioimaan mun entiset tottumukset (PT seuras mun syömisiä ruokapäiväkirjan avulla) mutta sisälsi pieniä parannuksia. Oon nyt kaksi viikkoa syönyt ehdotelman mukaan, ja sen kyllä huomaa: oon kiinteytynyt, jaksan treenata ja käydä töissä, nukun paremmin ja lisäksi iho on kunnossa. Mulla ei ole ikinä nälkä, mutta paino on tippunut. PT on myös tehnyt mulle treeniohjelmia, jotka pohjautuu siihen mitä tykkään tehdä, ei siihen mitä ”pitäis” tehdä. Tavoitteena on siis parantaa elämänlaatua ilman jotain ihmedieettejä ja herkkulakkoja. Mennään sillä periaatteella, että joskus on OK herkutella, mutta se ei kuitenkaan tarkota sitä että vedän kokonaisen suklaalevyn, vaan ostan vaikka pienen patukan ja that’s it. Siinä onkin mulla opettelemista. 🙂

Huh, kauhea selostus, mutta ajattelin että tämä saattais toimia vertaistukena ja kannustuksena kun oot nyt parissa postauksessa puhunut ruokailuista ja siitä, että sokereita pitäis syödä vähemmän. Jos mä pystyn tähän, pystyt sinäkin! Tsemppiä! 🙂

Mahtava juttu että oot löytänyt nyt sellaisen jutun joka sulle sopii! Loppupeleissä tärkeintä on nimenomaan se, että on hyvä ja energinen olo ja tietenkin se, että tykkää siitä mitä tekee. Pakkopullaksi muodostuva harrastus tuskin pitää pintaansa kovinkaan kauaa! 😀 Mä periaatteessaa syön tosi terveellisesti yleensä, mut sit pistän kyl helposti ranttaliksi viikonloppuisin.. 😀

NAM mitä herkkuja! Banskupannarit on kyllä ihanan helppo ja makea aamupala/välipala. Mulla on sen verran herkkä vatsa, et kaikki proteiinilisät on ehdoton nono. Tulee heti turvotusta/maha menee kipeäksi, samoin käy omenan kanssa (paitsi kotimainen!) Mut harmi välillä kun puurosta ja just noista banskuletuista sais paljo proteiinirikkaamman kun voisi lisätä jauhetta niihin.

Mulla ei, kumma kyllä, tule noista mitään oireita. ”Koputtaa puuta”. 😀 Mutta siis onneksi niitä voi tehdä ilmankin ja lisäillä vaikka munan valkuaisia. PItääkin kokeilla joku päivä. 😛

Koti/sisustus-aiheisia postauksia odottelen ?

Tulee kunhan saan tuon eteisen fiksattua! 😀

Omenakaneli-kombo on kyllä huippuhyvä! Itse en vaan osaa kesällä syödä, jotenkin niin syksyn herkku aina itselleni ollut. Toinen mikä maistuu on banaanimustikka-yhdistelmä, nammmms! P.s. oletko vielä tekemässä videopostauksia? Sellainen on varmaan puoli vuotta ollut tuloillaan 😛 En halua painostaa, ymmärrän kiireesi jne. mutta mielelläni ääntäsi kuulisin pitkästä aikaa!

Banaanimustikka kuulostaa todella hyvältä! <3 Ja jeps, mulla on edelleen mun to do listalla video ja aiheitakin on muutama, mutta mun luottokamera on edelleen huollossa enkä saa yhtä hyvää jälkeä tällä toisella. 😀 Pitääkin kysyä koska on korjaus valmis!!!

Toi puuro-omenajuttu on vielä herkumpaa jos omenat pehmittää etukäteen paistamalla ne esim. kookosöljyssä! Ihan ku omenapiirakka! 🙂

Voi jestas kuinka kuulostaa hyvältä! 😛

Minä en ymmärrä miksi proteiinijauheita nykyään lisätään jokaikiseen aamu ja välipalaan..? Jos syö monipuolisesti eikä vedä överitreenejä tiuhaan, normaali terveellinen ruoka riittää kattamaan proteiinitarpeen. Liiallinen proteiini jopa voi kertyä kiloina elimistöön. Ja siis ihan oikeasti tätä tiedustelen.

En nyt tiedä kestä puhut, mutta tässä nyt kaksi esimerkkiä, joita teen usein myös ilman mitään jauheita. 🙂 Kaikki on liiallisena huonoksi, sehän on selvä eikä siitä kai tarvitse erikseen muistutella. 🙂

Kokeileppa laittaa yksi kananmuna puuroon! Mun tän hetkinen vakioaamupala on manteli/kookosmaidon yhdistelmään haudutettu kunnon kaurapuuro. Maitoon lisään vaniljaa mausteeksi. Haudutellaan ihanan samettiseksi ja lisätään tarvittaessa nestettä, että ei tuu liian tanakka ja kuiva puuro.
Valmiiseen puuroon lisään ruokalusikallisen kookosöljyä ja Puhdistamon lesitiinijauhetta (emulgoi rasvan puuroon ja lisää kermaisuutta) ja valmiiksi turvotettua chiamössöä. Tietty sopivasti suolaa, suolaton puuro on pahaa!
Kuumaan puuroon sotketaan vauhdilla yksi kananmuna. Kuuma puuro kypsentää munan samantien, ei enää puuroa liedelle munan lisäämisen jälkeen. Ja keltuaisineen, tulee maukkaampi ja ravinteikkaampi.
Puuron päälle joko tuoreita vadelmia tai voissa/kookosöljyssä kypsennettyjä pieniä omenakuutioita, joihin on lisätty vaniljaa ja kanelia.
Pitkä selostus puurosta, mut tän paremmaksi ei puuro muutu!! Ja ravinnollisesti erittäin tasapainoinen kombo! Kokeile 🙂

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *