elämä

Voimaa vitamiineista, hiven- ja kivennäisaineista

16.10.2018 Teksti: Xenia

Kaupallinen yhteistyö: Terranova

Mä olen aina ollut aika tunnollinen vitamiininpopsija ja muutoinkin yrittänyt syödä aina aika terveellisesti. Vielä enemmän tätä nykyä kun se on nimenomaan ne ravintoaineet mitkä vaikuttavat päätökseeni ruuasta, ei niinkään esimerkiksi kalorit.

Meille jokaiselle on varmasti iskostunut mieleen se ”puoli kiloa kasviksia päivässä” ja omalta osaltani pyrin pitämään siitä kiinni aina. Myös silloin kun ruokana on vaikkapa pizzaa tai muuta hieman epäterveellisempää. Uskon nimittäin vakaasti tasapainoon. Suklaa, sipsit tai pizza eivät meitä vahingoita jos kokonaisuus on muutoin kunnossa. Sit taas jo emme syö muuta kuin noita edellämainittuja voimme tuskin kovinkaan hyvin. Sillä näiden ruokien ravintoainesisältö ei ole kummoinen.

Ruoan ravintoaineista puhuttaessa monelle tuleekin jo tänka på. Mä en itse voi sanoa olevani tässä asiantuntija vaan uskon aika pitkälti siihen, että mitä värikkäämpi ruokavalio, sen parempi. Olen silti lähes koko aikuisiäkäni turvautunut vähintään joihinkin lisäravinteisiin taatakseni sen, että elimistöni varmasti saa kaiken tarvitsemansa. Ja tästä halusin nyt kertoa teillekin yhteistyössä huikean Terranovan kanssa, jonka tuotteet ovat lisäaineettomia, ekologisia ja vieläpä eettisiä!

Yllä olevassa kuvassa näkyvät mun niin sanotut vanhat tutut, eli B-vitamiini, Magnesium, Probiootit, D-vitamiinit, Sinkki ja C vitamiini. Halusin kertoa näistä kaikista kuitenkin enemmän – tai oikeastaan siitä, miksi ne ovat tärkeitä, joten jatkakaahan lukemista!

PA100219

C-vitamiini on yksi tärkeimmistä elämää ylläpitävistä vitamiineista. Se edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa ja vähentää väsymystä ja uupumista. Yhdessä Sinkin kanssa, se onkin tunnettu flunssalääke, eikä turhaan! Sinkki on hivenaine ja tärkeä hyvää vastustuskykyä silmällä pitäen. Se vaikuttaa kuitenkin myös ihoon, hiuksiin, kynsiin ja silmiin ja on erityisen tärkeä raskasta työtä tekeville, raskaana ollessa sekä esimerkiksi vegaanisen ruokavalion yhteydessä. Tämä on hyvä huomio nyt kun lihansyönnin vähentäminen on ollut tapetilla. Meillä ruokavaliona tosin kasvisruokavalio ja sielläkin kanamuna ja maitotuotteet mukana, mutta sivuhuomautuksena kuitenkin!:)

D-vitamiini taitaa olla C:n ohella meille suomalaisille hyvinkin tuttu, jota suositellaan otettavaksi ihan vauvasta lähtien. D-vitamiini osallistuu luuston, nivelten, hampaiden ja lihaksiston rakentumiseen ja ylläpitoon ja sen saanti luonnollisesti on auringon säteiden varassa. Toisin sanoen etenkin talvisaikaan tätä kannattaa napsia purkista ja pitää oma kroppa tyytyväisenä!

Probioottien ja minun yhteistyötaipaleemme alkoi ehkä noin 5 vuotta sitten kun aloin kärsimään erinäisistä vatsavaivoista ja vatsan polttelusta. Probiootit vaikuttavat suoliston terveeseen bakteerikantaan ja limakalvojen terveyteen ja nämä puolestaan vaikuttavat kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Kaikki joilla on esimerkiksi närästystä tai vastaavia vatsavaivoja tietävät täsmälleen miten huonosti asiat voivat tuolloin olla, ei vaan vatsassa vaan ihan kokonaisvaltaisessa olotilassa.

Magnesium on mineraali, joka on elintärkeä sydämen terveydelle, hermostolle, luustolle ja lihaksistolle ja sen puute huomataankin usein esimerkiksi lihaskramppien myötä. Etenkin kovaa fyysistä työtä tekeville, urheilijoille ja raskaana ollessa sen tarve korostuu ja esimerkiksi omalla kohdallani en koskaan ole kärsinyt lihaskrampeista paitsi juuri poikaa odottaessani. Silloin aloin kuitenkin syömään saman tien magnesiumia ja vaivat vähenivät pikkuhiljaa..

B-vitamiineja on useampia ja mulla on käytössä B 12-vitamiini, joka on erityisesti hermoston toiminnalle tärkeä vitamiini, joka vähentää myös uupumista ja väsymistä. Tämä on erityisen tärkeä kasvisruokavaliolla oleville sekä vegaaneille.

PA100211

Tätä ennen on käyty läpi minulle jo vanhempia tuttavuuksia ja nyt uusiin ystäviini, joista osa on tuttua jo parin vuoden takaa.

Silica eli Pii on elintärkeä kivennäisaine joka tukee muun muassa suoliston, mutta myös ihon, hiusten ja kynsien hyvinvointia. Vaikka olen lähiaikoina käynyt läpi melkoisia stressitekijöitä, vatsani on silti erinomaisessa kunnossa, enkä ole kärsinyt esimerkiksi ylävatsan poltteluista, jotka yleensä mulla liittyy lähes 100% stressaaviin elämäntilanteisiin. Suosittelen todella kokeilemaan jos kuulutte siihen väestöön, jolla esimerkiksi stressi vaikuttaa suoliston hyvinvointiin.

Kromiin tutustuin lukiessani kirjallisuutta liittyen PCO:hon ja siihen miten kehossa vallitseva hormonien epätasapaino voidaan yrittää saada paremmalle tolalle. Kromi edistää verensokeripitoisuuksien pysymistä normaalina ja toimii siten muun muassa hyvänä ”karkkihimon” taltuttajana. Kaikkein ideaalein tilanne kehossa on nimittäin silloin kun verensokeri pysyy mahdollisimman tasaisena koko ajan, ja sitä voi edistää myös esimerkiksi ruokavaliolla, josta karsitaan niin sanotut korkean glykeemisen indeksin ruuat pois. Mä olin tosi tarkka tän suhteen kaksi vuotta sitten kun yritimme tulla raskaaksi, mutta nyt en niin tarkka enää. Siltikin huomaan voivani parhaiten nimenomaan kaiken sokerin poiskarsimalla, pitääkin taas kokeilla pian.

E-vitamiini on toinen johon tutustuin pari vuotta sitten kun halusimme tulla raskaaksi. Se suojaa soluja ja on tärkeä hormonitoiminnalle ja monet ovatkin kokeneet tämän hyödylliseksi yrittäessään raskautta. Ikinä ei voi tietää mikä vaikuttaa mihinkin, mutta meidän kohdalla useamman kuukauden ”hormonihoidot” eivät auttaneet, mutta sitten reilun kuukauden elintapamuutos ja vitamiinien lisäys auttoi ja jos se oli sattumaa, niin voinpahan ainakin hyvin! Koskaan ei mene hukkaan jos pitää itsestään huolta.

Hyaluronihappoa löytyy luontaisesti meistä kaikista, eniten silmistä ja nivelistä. Tätä käytetään kosmetiikassa usein niin sanotun anti ageing ominaisuutensa vuoksi, mutta se auttaa myös esimerkiksi kuivasilmäisyyteen, joka on mulla ollut ongelmana pitkään, muttei ole enää. En itseasissa muista nyt milloin olisin viimeksi laittanut silmätippoja, ennen ne olivat vakiokalustoa mun yöpöydälläni.  Aika yleinen vaiva kaikille laserleikkauksen läpikäyneillä tai esimerkiksi piilolinssejä käyttäville.

PA100215

Sain Terranovalta kokeiluun myös muutaman totaalisen uutukaisen ja tämä Punajuurta sisältävä ennen kuntoilua nautittava lisäravinne ansaitsee maininnan. Tällä on hapenottokykyä ja verenkiertoa vahvistavia kykyjä ja se tulee nauttia noin tunti ennen kuntoilua. Viimeksi eilen tätä join ja vedin väsymyksestä huolimatta puolen tunnin treenin läpi. Ja siitä saa tietenkin taas lisäenergiaa!<3 winwinwin.

Viimeisenä vaan ei vähäsimpänä mun aamujeni aloitus.

PA100217

Terranova Life Drink on pitkällisen tutkimuksen lopputulos, kokonaisvaltainen ja erittäin ravitseva niin sanottu super food blendi. Se sisältää runsaasti kasviproteiinia, luomulaatuisia kasvi-,marja- ja sienijauheita, ruoansulatusentsyymejä, maitohappobakteereita, rasvahappoja ja kuituja – täysin lisäaineettomasti. Siitä on tullut rutiini mun aamuihin. Ensin iso lasi tätä veden kanssa, ja sit toinen lasi perään ennen kuin aamiainen on valmis. En vaihtaisi enää mihinkään!

Yleisesti ottaen olenkin sitä mieltä, että meidän keho on yksi suuri kokonaisuus, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen, joten siksi meidän onkin hyvä pitää huolta itsestämme monin eri tavoin. Ruokavalio, lisäravinteet, uni, liikunta ja mielekäs tekeminen luovat mahdollisimman potentiaalisen alustan hyvälle fyysiselle- ja mielenvoinnille ja oikeastaan nämä ovat entistä tärkeämpiä niinä hetkinä kun elämässä sattuu ja tapahtuu!

Vaikka kaiken stressin kaatuessa niskaan onkin helpompi kääntyä noutoruoan puoleen, jättää vitamiinit ja lisäravinteet ottamatta ja ylipäänsä unohtaa se oma hyvinvointi, juuri tuolloin on entistäkin tärkeämpää pitää itsestään huolta. Se nimittäin palkitsee. Ei ehkä samana päivänä tai saman viikon aikana, mutta pidemmällä aikavälillä aivan varmasti!

Terranovan tuotteiden ostopaikat löytyvät täältä! Onko tämä brändi teille jo tuttu? Käytättekö te lisäravinteita päivittäin?

Kommentit (8)

Maalaisjärjellä pääsee mielestäni tässäkin pitkälle! Toki kunnon ruokavaliota ei korvaa mikään purkkivitamiini, mutta niiden oikealla käytöllä voidaan korvata sellaisia ravintoaineita, joita ei välttämättä terveellisestäkään ruuoasta saa. Esimerkiksi nyt tuo B jos on vegaani/kasvisruokavaliolla tai kromi Suomen kohtuu kromiköyhän maaperän takia. Annostelu pitää toki myös olla aina kohdillaan eikä popsia mitään ravintolisiä miten sattuu! 🙂

Hei! Mielenkiinnosta kysyisin, kun olet kertonut, että teillä nykyisin kasvisruokavalio. Onko jouluna tarkoitus kuitenkin syödä ihan perinteisesti tai jos jossain on lihaa tarjolla, otatteko vai oletteko päättäneet kokonaan lopettaa lihansyönnin? Itse en joulukinkusta luovu 😀

No siis me ollaan menossa enkkuihin, eli joulukinkkua ei olis muutenkaan. Siellähän on kalkkunaa. Mutta siis omalla kohdalla se ei ole koskaan ollut mikään suosikki. Itseasiassa liharuuista ainut mitä välillä himoitsen on kunnon pihvi, mutta siitä tulee niin huono olo ettei ole järkeäkään sitä syödä. Ja nyt kun on pari kuukautta tätä takana niin mies sanoi voivansa niin paljon paremmin, että lihan syöminen jouluillalliselle saattaisi vaan pilata koko joulun. Vatsa kun siitä tuskin tykkäisi. Kalan suhteen saattaa tilanne olla toinen.Mä en ole sitäkään syönyt, mies syö välillä! 🙂 Meillä ei tässä nyt ole sen kummempaa aatetta taustalla, vaikka toki se lämmittää mieltä, että voimme hyvin sellaisella ruokavaliolla, joka on myös mahdollisimman ilmastoystävällinen!<3

Syökö lapset sekaruokaa päiväkodissa vai onko heillä siellä erikseen kasvisruokaa?

Vielä parisen vuotta sitten en minäkään voinut kuvitella luopuvani vaikkapa joulukinkusta. Eläimen kärsimys on kuitenkin asia, jota en ole pystynyt enää perustelemaan oman nautintoni kohtuulliseksi hinnaksi. Eläin kärsii esimerkiksi kivusta ja stressistä siinä missä ihminenkin. Tuotantoeläimen olot aiheuttavat em. tuskallisten tuntemusten lisäksi eläimelle kuten sialle mm. ahtaudesta johtuvaa turhautumista. Tuotantosika ei saa toteuttaa koskaan lajilleen tyypillistä käyttäytymistä. Sen ainoa tehtävä on päätyä lihaksi ihmiselle, kinkuksi joulupöytään. Ihminen voi muuttaa tottumuksiaan, oppia nauttimaan elämästä joka vahingoittaa mahdollisimman vähän muiden eläväisten mahdollisuutta samaan.

Pakko kiittää siis tää sun blogi on paras! Oot tosi kannustava ja inspiroiva bloggaaja! 🙂 iso respect ja kiitos!

Kiitos mielettömän ihanasta palautteesta!<3 Arvostan sitä todella suuresti!

Kai tiedät, että ihminen saa kaiken tarvitsemansa d:tä lukuunottamatta monipuolisesta, hyvästä ruokavaliosta, ja purkkivitamiineista on vain haittaa niille, jotka niitä syövät, jos ruokavalio on mallillaan. Purkkivitamiinit sopivat niille, jotka syövät niin epäterveellisesti, että eivät saa vitamiinejaan ruuasta. Muille niistä voi seurata jopa yliannostus ja ne alkavat toimia kehossa haitallisesti.

Maalaisjärjellä pääsee mielestäni tässäkin pitkälle! Toki kunnon ruokavaliota ei korvaa mikään purkkivitamiini, mutta niiden oikealla käytöllä voidaan korvata sellaisia ravintoaineita, joita ei välttämättä terveellisestäkään ruuoasta saa. Esimerkiksi nyt tuo B jos on vegaani/kasvisruokavaliolla tai kromi Suomen kohtuu kromiköyhän maaperän takia. Annostelu pitää toki myös olla aina kohdillaan eikä popsia mitään ravintolisiä miten sattuu! 🙂

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *