Xenia's day

Wokki-ruuat

Teksti: Anna.fi

Ajattelin jakaa tämän herkullisen, terveellisen ja nopean wokki-reseptin, joka on myös ulkonäöltään kauniin värikäs. Välillä on kivaa vaihtelua syödä lämmitettyjä kasviksia raakojen sijaan, vaikka sanotaankin, että kasvikset ovat ravintoaineidensa puolesta rikkaimmillaan kypsentämättöminä. Mulle hyvä ja täyttävä ruoka on aina ollut tärkeetä ja täysipainoisen aterian tunnistankin yleensä siitä fiiliksestä, mikä mahassa on sen jälkeen. Vaikka en laskisi itseäni herkkävatsaisten joukkoon, alkaa mun maha aika helposti murahtelemaan jos sinne jotain itselleni sopimatonta pistän. Jossain vaiheessa muun muassa kärsin laktoosi-intorelanssista, josta olen itseäni vieroittanut juomalla normaalia maitoa. Maito meneekin tänä päivänä jo loistavasti, mutta kermajäätelö ja kermarahka saa mahaan aikaan sellaisen murinan, että oksat pois. Maha on mulla kaikkein tyytyväisimmillään kun sinne syötän paljon kasviksia ja hedelmiä (muistakaa 5 annosta päivässä!!), kanaa, kalaa ja lihaa, sekä sopivassa määrin maitotuotteita. Lisäksi olen lisännyt ruokavaliooni enemmän hiilareita kuin ennen, olen todennut jaksavani näin paljon paremmin. Ei pyörrytä, energiaa on ja olo on muutenkin kaikin puolin virkeä. Parhaat hiilarit saan ehdottomasti kasvisten lisäksi aamupuurosta, joka meillä tehdään aina maitoon. En tiedä miten se on mahdollista, mutta minä pysyn maitoon tehdyn puuron kanssa paljon pidempään kylläisenä kuin veteen tehdyn kanssa. Tosin, siinä ohessa syön ainakin yhden hedelmän, pienen lasin tuoremehua ja kahvia tai teetä, riippuen siitä, onko mulla närästystä vai ei. Närästys on muuten maailman ärsyttävin vauva. Mulle se iskee aina kun ressaa ja tunnetusti muun muassa kahvi ei ole kauhean hyväksi tämän vaivan aikana. Anyway, yleisestä ruokavaliosta tähän ruokaan, joka saa mut aina hyvälle fiilikselle, suosittelen lämpimästi kokeilemaan! 🙂 P1010069 P1010072 Tarvitset:

  • 400g kanan rintafileitä pilkottuna
  • vihanneksia kuten sokeriherneitä, paprikaa, pinaattia, sipulia, porkkanaa you name it!
  • kastikepohja (meillä Spice Up Tom Yam tahna!)
  • täysjyvänuudeleita

Paista rintafileitä ensin öljyssä kunnes ovat kypsiä. Siirrä ne sitten kulhossa uuniin (kanasta tulee helposti ylikypsää ja sitkeää). Paista öljyssä kasvikset ja keitä samalla nuudelit valmiiksi. Heitä wokkipannuun kastiketahnaa ja käytä nuudelien vettä saostamaan seosta. Heitä keitetyt nuudelit joukkoon ja lopuksi vielä kanapalat uunista. Sekoittele ja nauti! 🙂 Tätä samaa wokkia voi tehdä niin monella eri versiolla kuin on ihmisiäkin. Kasviksia voi valita mielensä mukaan, mun mielestä hyviä wokkivihanneksia ovat edellä mainittujen lisäksi muun muassa minimaissit, kesäkurpitsa, parsakaali ja kukkakaali, herkkusienet yms. Lisäksi kanan voi halutessaan vaihtaa tofuun, katkarapuihin, possuun yms. Nuudelitkin voi olla riisinuudeleita, vehnänuudeleita tai täysjyvänuudeleita, mitä me yleensä käytetään. Mun mielestä tämä on hyvä esimerkki todella helposti muunneltavasta ruuasta, joka saa sekä vatsan, että mielen iloiseksi! Mikä on teidä suosikki wokki-reseptinne?

Lue myös

X