Liikunta

Pyöräilijä ja liikennesäännöt – nämä ovat 3 pahiten väärin ymmärrettyä tilannetta

Pyöräilijä on liikennesääntöjen valossa lähtökohtaisesti ajoneuvon kuljettaja. Tiedätkö, miten näissä 3 eri tilanteessa kuuluisi toimia?

Teksti:
Roosa Roivainen
Kuvat:
Liikenneturva, Väylävirasto

Pyöräilijä ajaa oikealla, kuten muillakin ajoneuvoilla liikkujat.

Pyöräilijä on liikennesääntöjen valossa lähtökohtaisesti ajoneuvon kuljettaja. Tiedätkö, miten näissä 3 eri tilanteessa kuuluisi toimia?

Pyöräilijä on tuttu näky liikenteessä, mutta pyöräilyyn liittyvät liikennesäännöt voivat olla hakusessa. Tiesitkö esimerkiksi, että pyöräilijän rooli liikenteessä riippuu muun muassa siitä, taluttaako vai ajaako pyörää?

Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa kertoo kolme tilannetta, joissa pyöräilijän liikennesäännöt saattavat helposti unohtua.

Tilanne 1: Pyöräilijä suojatiellä – kuuluuko autoilijan väistää?

Suojatiesääntö velvoittaa autoilijaa väistämään jalankulkijoita, jotka ovat ylittämässä tietä suojatien kohdalta. Piippa kertoo, että pyöräilijän rooli suojatiellä on kuitenkin yllättävän monelle epäselvä.

 – Moni voi ajatella, että suojatiellä autoilija väistää kaikkia tietä ylittäviä, mutta väistämisvelvollisuus riippuu siitä, tuleeko tien yli kävelijä vai pyöräilijä. Suojatiesääntö koskettaa vain jalankulkijoita, joiksi lasketaan kävelijät, rullaluistelijat, potkulautailijat ja pyörän taluttajat.

Pyörällä ajava on siis ajoneuvon kuljettaja, jota suojatiesääntö ei velvoita väistämään.

Jalankulkijaa pitää väistää suojatiellä. Pyörää taluttava on jalankulkija.
Jalankulkijaa pitää väistää suojatiellä. Pyörää taluttava on jalankulkija.

Pyöräilijänä saattaa miettiä, pitäisikö pyörä aina taluttaa tien yli, vai voiko suojatien ylittää myös ajaen. Piipan mukaan liikennesäännöt eivät velvoita pyöräilijää taluttamaan pyörää tien yli. Tärkeää on kuitenkin muistaa, että tien ylitys ajaen vaikuttaa väistämisvelvollisuuteen.

– Jos suojatien ylittää pyörällä ajaen, väistämisvelvollisuus menee ajoneuvojen välisten väistämissääntöjen mukaan. Pyörätieltä ajoradalle tuleva ja suojatien yli ajava pyöräilijä väistää ajoradan liikennettä.

Ajoradalla ajava puolestaan väistää tietä ylittävää pyöräilijää…

  • kun liikennemerkki velvoittaa,
  • kääntyessään,
  • pihasta tullessaan
  • tai liikenneympyrästä poistuessaan.

Tilanne 2: Oikea vai vasen reuna?  

Missä on jalankulkijan ja pyöräilijän paikka yhdistetyillä pyörätiellä ja jalkakäytävällä?

Piipan mukaan säännöstä on liikkeellä väärää tietoa, vaikka sääntö itsessään on selkeä:

– Yhdistetyllä väylällä, jossa kulkevat sekä kävelijät että pyöräilijät, jalankulkijat saavat valita, kumpaa reunaa kulkevat, ja pyöräilijät ajavat oikeanpuoleisen liikenteen mukaan, kuten muutkin ajoneuvot.

Tilanne 3: Pyörätien jatke – mitä tiemerkintä kertoo? 

Pyörätien jatke osoittaa pyöräilijöille ajoradan ylityspaikan. Tällainen tiemerkintä on vain paikoissa, missä ajorataa ajavilla on väistämisvelvollisuus.

väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa -liikennemerkki.
Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa -liikennemerkki.

Väistämisvelvollisuus osoitetaan kärkikolmiolla, stop-merkillä tai uudella väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa -merkillä.

– Pyörätien jatke kertoo siis liikenteessä oleville, että pyöräilijä voi mennä ensin ja väistämisvelvollisuus kuuluu tilanteessa autoilijoille, Piippa selventää.

Pyörätien jatke osoitetaan tiemerkinnällä, joka näkyy valkoisina katkoviivoina tai “katkona” suojatien valkoisissa viivoissa.

pyöräilijä
Tällaisella ”keskeltä katkeavien viivojen suojatiellä” autoilijan täytyy aina väistää polkupyörällä ajavaa.

– Vuoden 2020 tieliikennelain uudistuksen myötä tiemerkintä löytyy nyt vain paikoista, missä ajorataa ajavilla on väistämisvelvollisuus. Tiemerkintöjen korjaamisessa oli kahden vuoden siirtymäaika, joka umpeutui viime vuoden keväällä, Piippa kertoo.

– Nyt tien päällä pitäisi olla kaikki kunnossa – eli aina kun tiessä näkyy pyörätien jatkeen tiemerkintä, se merkitsee, että autoilijalla on väistämismerkki ja velvollisuus väistää pyöräilijää.

Lue myös: Kaikki alkoi pyöräilystä: Elle havahtui parikymppisenä 120 kilon painoonsa – 42-vuotiaana hän on hurahtanut triathloniin

X