Mainos Yli pyykkivuorten

Teksti: Hanna Maaria, Yli pyykkivuorten

Kaupallinen yhteistyö

Kaupallinen yhteistyö Tallink Silja Oy

Meidän koko perhe rakastaa käydä risteilyllä. Omat parhaat lapsuusmuistoni ovat risteilyiltä, joten olen halunnut antaa samoja lapsuusmuistoja omille lapsillekin.

Meidän lapset, siis Aava 7, Henrik, 12, ja Matilda, 15, pyysivät koko syksyn ajan, että lähtisimme taas jossain vaiheessa risteilylle. Emme ihan heti olleet lähdössä, joten pohdimme, että ehkä jossain välissä seuraavana vuonna tai vasta myöhemmin. Marraskuussa osallistuin Otavamedian bloggaajien blogipäivään, josta palasin kotiin yllättäen Kaksplussan portaaliblogien parhaan kaupallisen yhteistyön kunniakirjan kanssa – sekä Silja Linen Deluxe-hytin lahjakortin kanssa! Vau mikä yllätys!

Lahjakortilla olisimme saaneet luksusristeilyn kahdelle hytissä, jossa on parivuode ja näkymä merelle, sekä erikoisaamiaisen. Tiesin, miten kovasti lapsetkin halusivat risteilylle, joten vaihdoin hyttimme hieman halvempaan, mutta aivan yhtä kivaan viiden hengen Family-hyttiin. Samalla sain Tallink Siljalta yhteistyöllä laivan buffettiin illalliset ja aamiaiset koko perheellemme, joten pääsimme testaamaan, millaisen elämyksen Silja Serenade antaa viisihenkiselle perheelle, jossa lapset ovat jo isoja koululaisia ja teinejä.

Lapset saivat jouluaattona kirjekuoren, jossa he kuulivat risteilystä, jonne lähdimme talvilomalla.

Koululaisten kanssa risteilyllä

Yleensä risteilykokemukseni ovat olleet kahdenlaisia: tanssimista yömyöhään baarissa tai istumista pallomeren reunalla. Tällä kertaa risteilyymme ei sisältynyt kumpaakaan, ja se oli ihanaa! Tämä oli todella erilainen kuin mikään aiempi risteilymme.

On ihanaa, että teini-ikäiset lapset, kohta meillä siis 13- ja 16-vuotiaat, innostuvat jostain koko perheen yhteisestä puuhasta. Lapsemme pitävät kovasti risteilyistä, joten ajattelin kertoa, mistä asioista nautimme Silja Serenadella isojen lasten kanssa.

Buffet-illallinen

Koko perhe odotti eniten koko risteilyltä buffet-illallista. Minä ja mies asetimme jopa haasteen itsellemme, että emme juurikaan syöneet mitään sokerista tai rasvaista vuoden alusta risteilyyn asti. Haaveilimme koko alkuvuoden buffetin herkuista, erityisesti suklaavaahdosta.

Grande Buffet -ravintola on meille loistava valinta, kun kaksi rakastaa ranskalaisia ja pehmistä, yhdellä on keliakia, yksi on laktoositon, gluteeniton ja pähkinätön, yksi rakastaa rapuja ja mätiä, kaikki rakastavat jälkiruokia, yksi tykkää maistella vähän kaikkea… Buffetista löytyy taatusti kaikille vaikka mitä, ja kaikki viihtyvät kauan.

Nyt, kun lapset ovat jo niin isoja, päästimme heidät edeltä hyttiin lukemaan kirjoja ja pelaamaan kännykällä. Minä ja mies jäimme rauhassa juomaan lasillisen viiniä, nauttimaan runsaan jälkiruokapöydän herkkuja ja juttelemaan rauhassa. Ihanaa! Ja hei, se suklaavaahto oli todellakin odottamisen arvoista!

Suosittelen lapsiperheitä varaamaan ensimmäiseen kattaukseen paikat heti matkan varaamisen yhteydessä! Ensimmäinen kattaus on laivan ohjelman ja aikataulun kannalta parempi lapsiperheelle. Paikat täyttyvät äkkiä.

Silja Serenadella on useita ravintoloita, joten nälkä ei pääse yllättämään. Laivassa on myös italialainen Tavolàta ristorante Italiano, äyriäisiä tarjoava Happy Lobster, uusi Grill House, moderni pohjoismainen Bon Vivant, nopeaa ja maistuvaa ruokaa tarjoileva Fast Line sekä muun muassa Coffee & co -kahvila ja Sea Pub.

Silja Serenade Silja Serenade  Silja Serenade Silja Serenade Silja Serenade

Seikkailu laivan käytävillä

Teinit, jotka kotona eivät juuri keskenään mitään tee, lähtivät yhdessä heti laivaan saavuttuamme tutkimaan Silja Serenaden eri kerroksia. Me muutkin liityimme pian joukkoon. Muistan itse lapsuudesta, miten ihanaa oli opetella laivan kartta ulkoa ja kurkkia kauppoihin ja pieniin ravintoloihin.

Seurasimme laivan kävelykadulla Promenadella Chilly Brothers -akrobatiaduon huikeaa esitystä. Aava oli eturivissä, ja oli aivan haltioitunut. Aava seurasi isän kanssa Promenadella myös Stralight Dancers -ryhmän showteaserin ennen iltaa.

Kävimme 12:nnessa kerroksessa katsomassa, miltä Promenade näyttää ylhäältä päin.

Silja Serenade ja shoppailu

Kuten arvata saattaa, lapset ja minä odotimme myös shoppailua… Jokainen lapsi sai valita itselleen ison karkkisäkin. Minä ja Matilda ostimme vähän meikkejä sekä minä ostin Tommy Hilfigerin mustan laukun, jollaista on halunnut kauan.

Aava katseli kovasti leluja. Hän oli säästänyt joululahjarahansa laivalle, mutta ei nyt kuitenkaan löytänyt juuri sitä unelmien lelua, vaikka kaikkea ihanaa Kids & Toys -lelukaupassa olikin. Voitte uskoa, että kävimme siellä pohtimassa leluasiaa todella usein. Kerran hän katosi meiltä vilinässä. Tekstiviesti tuli lähes heti: ”Olen lelukaupassa”. Ei ollut ylläri!

Silja Serenade Silja Serenade Silja Serenade Silja Serenade Silja Serenade Silja Serenade Silja Serenade Silja Serenade Silja Serenade

Disco ja esiintyjät

Tallink Siljan laivoilla on hyvin ajateltu pieniä juhlijoita. Kävimme kumpanakin iltana tanssimassa discossa Starligh-yökerhossa. Kello 20 alkoi toisena iltana Harri Hylkeen disco ja toisena iltana muumidisco. Harrin kanssa tuli discoilemaan myös Lastenklinikoiden Teemu-nalle, joka oli myös laivalla risteilemässä. Aava tykkäsi discoista tosi kovasti. Isommat nauttivat limsaa ja snäppäilivät kavereilleen yökerhossa samaan aikaan.

Discon jälkeen oli kello 21 Starlight Dancers -ryhmän tanssiesitys, josta kaikki tykkäsimme kovasti. Esityksen jälkeen tanssimme vähän vielä, ja minä ja Aava lähdimme hyttiin. Mies ja isot lapset jäivät katsomaan vielä saman ryhmän myöhemmän esityksen.

Tukholma

Olemme käyneet Tukholmassa muun muassa Junibackenissa ja Vasa-laivamuseossa. Tällä kertaa menimme ensin metrolla ja sitten kävellen Kuninkaanlinnaan. Kiertelimme linnaa ja ihastelimme kruunuja ja muita aarteita. Tarpeeksi kierrettyämme minä ja Matilda jäimme kiertelemään keskustan kauppoja, ja mies ja pienemmät lapset lähtivät laivan Sunflower Oasis -kylpyläosastolle uimaan. Aava varsinkin tykkäsi ihan hirmuisesti!

Buffet-aamiainen

On ihanaa herätä aamulla ja lähteä heti tuoksuvien ja höyryävien aamupalaherkkujen äärelle. Löysimme Grande Buffetista hyvin aamupalaa kaikille. Gluteenittomuus oli hyvin merkitty. Gluteeniton foccaccia-leipä oli ihanaa!

Aurinko paistoi kumpanakin aamuna todella kirkkaasti suoraan pöytäämme. Ihana loman ja kevään fiilis!

Silja Serenade Silja Serenade Silja Serenade Silja Serenade Silja Serenade

Family-hytti viidelle

Family-hytti osoittautui hyväksi viiden henkilön hytiksi. Levitettävä sohva oli niin iso, että siinä olisi kevyesti nukkunut kaksi lasta tai aikuinen ja lapsi. 18 neliön hytti oli niin iso, että laukkujen lisäksi sinne olisi helposti mahtunut tuplarattaatkin.

Meillä oli ikkuna merelle. Toinen vaihtoehto olisi ollut ikkuna Promenadelle. Hauskaa katseltavaa kumpikin.

Silja Serenade Silja Serenade Silja Serenade

Lapsiperhe Siljalla Linella

Arvatkaa mitä: kävimme lasten leikkipaikassa Silja Landissa vain kerran. Olimme ehkä vartin. Aavaa kiinnosti tällä kertaa ihan kävely Promenadella enemmän kuin pallomeret, piirtäminen, pelikoneet ja liukumäki. Toisessa leikkihuoneessa, jossa olisi ollut muun muassa pomppulinna, emme käyneet ollenkaan. Aiemmin nämä leikkipaikat olivat risteilyn kruunu, mutta nyt lapsia kiinnostivat muut asiat. Lapset kasvavat, mielenkiinnon kohteet muuttuvat.

Laivalta saa muuten lainaksi sänkyyn turvalaidan, matkasängyn, potan ja vaikka rintarepun. Kannattaa käydä kysymässä, jos on tarvetta!

Viihdyimme risteilyllä erittäin hyvin! Kiitos Kaksplus ja Tallink Silja talvilomamme elämyksestä!

Tykkäättekö te käydä risteilyillä?