Yli pyykkivuorten

Elämä ruokarajoitteisena on välillä paskaa (FODMAP ja IBS)

Teksti: Hanna Maaria, Yli pyykkivuorten
FODMAP ja IBS

Suosittelin tutulle FODMAP-ruokavaliota. Hän sanoi, että hän ei kyllä viitsi alkaa rajoittaa ruokailujaan, vaikka oireita olikin. Tuli vähän tunne, että minun ruokavaliorajoitukseni ovat höpö höpö -hommaa ja että keksin itse kaikki ongelmani. No, eivät ole. En keksi.

Minun ruokavaliorajoitukseni on jonkun mielestä pitkä lista, toisen mielestä lyhyt. Putsatkaa silmälasinne ja asettakaa ne hyvin nenälle. Ottakaa hyvä asento. Welcome to my kitchen:

1. Minulla on laktoosi-intoleranssi, joten olen tietysti laktoositon. 2. Saan anafylaksian maapähkinästä ja hasselpähkinästä.

3. Minulla on siitepölyallergia, jonka ristiallergiana saan joskus kesäisin tuoreista herneistä vahvan allergisen reaktion.

4. Minulla on toiminnallinen suolistovaiva, ärtyvä suoli eli IBS, jonka vuoksi noudatan hieman mukaillen FODMAP-ruokavaliota. Isoin asia siinä minulla on vehnän, ohran ja rukiin välttely sekä omenan ja kivellisten hedelmien välttäminen.

5. Minulla on keliakiageeni, mikä tarkoittaa sitä, että keliakia voi puhjeta minulle. Koska oireilen vahvasti, en syö koskaan gluteenia. Paitsi tänään.

FODMAP ja IBS

Moka ravintolassa

Vasta ravintolan vessassa oksentaessani tajusin, mitä olin tilannut.

Olin tänään entisten työkavereideni kanssa ravintolassa. Katsoin listasta lämpimiä leipiä, mutta en tilannut niitä, kun en äkkiä huomannut, saako niitä gluteenittomana ja halusinkin tilata muuta. Katsoin pöytään tuotua alkupalaleipää, mutta en tietenkään ottanut.

Söin herkullista sitruuna-kanapastaani. Siinä vaihdettiin kuulumisia. Oli tosi kiva jutella pitkästä aikaa. Yhtäkkiä ruokailuni alkoi tökkiä.

Minua alkoi närästää todella pahasti. Tuntui, että tukehdun. Tunne ei vaan mennyt ohi. Yritin juoda vettä, mutta se pahensi asiaa. Lopulta löysin itseni ravintolan vessasta – oksentamasta.

Vasta siinä vaiheessa tajusin, että herranjestas, tilasin normaalin pastan! Jostain ihmeen syystä en tajunnut yhtään, että en tilannut pastaa gluteenittomana! Mitä ihmettä!?

Gluteeni sai oksentamaan

Oksensin sitten gluteenin vuoksi tai jonkun muun vuoksi, niin gluteenia minun ei todellakaan pitänyt syödä.

En tiedä, johtuiko oksentaminen gluteenista, mutta todennäköisesti. Koska minulta ei ole löytynyt keliakiaa, suolinukalleni ei ehkä käynyt mitään, mutta ei gluteeni minulle siltikään sovi. Olen vain kerran aiemmin oksentanut närästämisen yhteydessä, mutta en koskaan selkeästi juuri gluteenin syömisen jälkeen. En siis tiedä, söinkö silloin vahingossa gluteenia, kun viimeksi oksensin.

Oksensin sitten gluteenin vuoksi tai jonkun muun vuoksi, niin gluteenia minun ei todellakaan pitänyt syödä. Tätä ennen olen viimeksi syönyt gluteenia lokakuussa, joten voihan olla, että oireet tulivat rajumpana tauon vuoksi.

Loppuillan vietin etovan olon ja raskausmahaksi turvonneen mahan kanssa. Terve taas belly! Ei ole ollut ikävä.

FODMAP ja IBS

Että semmoinen ravintolareissu.

IBS ja FODMAP

Ärtyvä suoli todettiin minulla kolmannen raskauden jälkeen. Mitä tahansa söin, vatsani turposi todella isoksi. Se turposi pahimmassa vaiheessa jopa vesilasillisesta. Turpoaminen tuntuu tukalalta ja kivuliaalta, mutta siihen ei minulla liity ilmavaivoja. Sen sijaan, kuten otsikkokin sanoo, siihen liittyy myös vessa-asioita, kuten ummetusta.

Ärtyvän suolen oireyhtymä, IBS (Irritable Bowel Syndrome), on toiminnallinen suolistovaiva, jonka pääoireita ovat vatsakipu, turvotustaipumus, ilmavaivat sekä ummetus tai ripuli.

Oireyhtymään liittyvien oireiden on todettu olevan yhteydessä ravinnon tiettyihin imeytymättömiin hiilihydraatteihin, jotka kulkeutuvat ohutsuolesta paksusuoleen. Siellä suolibakteerit käyttävät niitä ravinnokseen, jolloin syntyy runsaasti suolikaasuja. Oireita aiheuttavia hiilihydraatteja ovat etenkin muutaman sokeriyksikön kokoiset fruktaanit, raffinoosi ja monet sokerialkoholit (ksylitoli, laktitoli, sorbitoli, mannitoli jne.). Näitä hiilihydraatteja kutsutaan yhteisellä nimellä FODMAP-hiilihydraateiksi. (Lähde Terveyskirjasto.)

FODMAP ja IBS

FODMAP-ruuat

Aloitin FODMAP-ruokavalion sulkemalla pois tiukasti kuuden viikon ajaksi kaikki FODMAPit. Jätin pois

  • palkokasvit (linssit, pavut, herneet)
  • sipulikasvit
  • kaalit
  • karkit ja muut tuotteet, joissa on ksylitolia, sorbitolia, mannitolia tai maltitolia
  • jogurtit ja juomat, jotka sisältävät lisättyjä kuituja, inuliinia ja frukto-oligosakkarideja (FOS)
  • laktoosin
  • vehnän, rukiin ja ohran
  • omenat, päärynät, kirsikat, luumut, vesimelonit, parsat, artisokat, sienet, paprikat
  • hiilihapolliset juomat

Vähitellen palautin osan ruokavaliooni. Pois jäivät vain gluteeni ja laktoosi. Vältän kivellisiä hedelmiä ja omenaa, mutta muita FODMAPeja käytän kyllä silloin tällöin.

HUOM: Ohraa, ruista ja vehnää vältetään FODMAP-ruokavaliossa niiden sisältämien FODMAP-hiilihydraattien takia. Gluteeni taas on proteiini, jota siis vältetään keliakiassa. Moni, jolla on todettu IBS, syö kuitenkin gluteenia. Itse välttelen gluteenia, koska koen sen auttavan oireisiini.

Tuote, joka on gluteeniton, voi sisältää paljonkin FODMAP-pitoista, kuten omenaa, papuja tai gluteenitonta vehnätärkkelystä. Fodmapiton tuote taas voi sisältää gluteenia. Esimerkiksi leivässä voi olla käytetty viljan proteiinia mutta ei hiilihydraatteja. Moni IBS:sta kärsivä sietää vähän gluteenia, joten kannattaa itse kokeilla, mikä sopii ja mikä ei.

Välttely kannattaa siis oman sietokyvyn mukaan: kuinka hyvin kestää eri viljojen eri FODMAP-pitoisuuksia. Kaikissa viljoissa pitoisuudet eivät ole samanlaisia: kaurassa fodmapeja on vähän, speltissä taas enemmän, vehnässä jälleen hieman enemmän ja rukiissa runsaasti. (Lähde: Facebookin FODMAP Suomi -ryhmä)

Opettele pitämään terveydestä huolta

Elämä ruokarajoitteisena on välillä vähän paskaa, mutta useimmiten ihan tavallista arkea.

Elämä ruokarajoitteisena on välillä vähän paskaa erityisesti siksi, että en haluaisi olla hankala vieras ja asiakas. Keliakiapiireissä taas koen vähän häpeää siitä, että pyydän gluteenitonta, vaikka en ole saanutkaan diagnoosia. Tämä päivä silti näytti taas, että myös nekin sairaudet ja allergiat, jotka eivät johda suolinukan vaurioitumiseen tai anafylaksiaan, ovat kurjia.

Täytyy vain opetella rohkeasti pitämään omasta terveydestään huolta ja arvostamaan terveyttä. Olen kiitollinen, että tämän päivän ruokamokani sattui itselleni eikä lapselleni, jolla todella on diagnosoitu keliakia. Sitä en olisi antanut itselleni anteeksi kovin helposti.

Elämä ruokarajoitteisena on välillä vähän paskaa, mutta useimmiten ihan tavallista arkea. Monella muullakin on erityisruokavalio. Emme todellakaan ole yksin.

Lue myös

En ole raskaana! Ärtyvä suoli IBS ja FODMAP

”Gluteeniton, laktoositon, hajuton ja mauton.” Haha, kuolen nauruun

Anafylaktinen shokki: ambulanssilla ensiapuun!

Lapseni olisi säästynyt kovilta kivuilta, jos olisi ollut Käypä hoito -suositus

Lue myös

X