Mainos Yli pyykkivuorten

Haikon Kartano muistutti, miksi olemme yhä yhdessä

Teksti: Hanna Maaria, Yli pyykkivuorten

Kaupallinen yhteistyö

yli pyykkivuorten

Kaupallinen yhteistyö Haikon Kartano

Mies on ollut koko syksyn työmatkoilla lähes joka arkipäivä. Minä olen tehnyt pitkää työpäivää, kiirehtinyt kotiin, tehnyt kotitöitä, ollut lasten kanssa ja siirtynyt sen jälkeen tekemään sivutyötäni. Kun olemme olleet yhtä aikaa kotona, olemme pesseet pyykkiä, kuljettaneet lapsia harrastuksiin ja kyselleet koealueita.

Kun lapset ovat menneet nukkumaan, mikä on teinitaloudessa sellainen 22.30 tai jälkeen, olemme olleet itse ihan tööt tai tuijottaneet vain omia ruutujamme tai kirjojamme.

Sellaista tasapaksua, hyvää ja tavallista arkea. Ei siinä sen ihmeellisempää, mutta välillä sitä miettii, että niin tosiaan, eikös se ollut niin, että tämän jutun funktio on se, että olemme rakastavaisia?

Lue myös Lapsiperhearjessa unohtuu, että vanhemmat ovat rakastavaisia.

Haikon kartano

Haikon Kartano tarjosi irtioton

Aloin keväällä miettiä, mitä kivaa järjestäisin syyskuun viikonloppuun, kun mieheni täyttää 40 vuotta. Päädyin ratkaisuun, että eniten mies kaipaa lahjaksi irtiottoa arjesta vain meille kahdelle. Eniten minäkin kaipasin juuri sitä.

Päätin, että pieni irtiotto jossain kylpylähotellissa olisi meille täydellinen synttäriloma. Hotelleja etsiessäni eteeni tuli Porvoossa sijaitseva Haikon Kartano, joka toivottikin meidän tervetulleeksi tutustumaan kauniiseen hotelliin.

Haikon Kartanon historia ulottuu jo 1300-luvulle tai jopa ajalle ennen sitä. Ensimmäiset varmat merkinnät ovat vuodelta 1362, jolloin Haikon Kartano kuului Viipurin dominikaaniluostarille.  Yksi kuuluisimmista Kartanon vieraista on ollut taidemaalari Albert Edelfelt.

Haikon Kartano

Haikon Kartanon nykyinen päärakennus on vuodelta 1913.

Vanha Porvoo ihastutti

Lähdimme kohti Porvoota syyskuisena lauantaiaamuna. Mieletön fiilis jättää lapset ystävien hoiviin ja lähteä ihan kahdestaan reiluksi vuorokaudeksi reissuun! Meillä oli jopa matkakarkkeja mukana, eli ihan täydellinen yli 20 vuotta yhdessä olleen vanhan pariskunnan reissu! Takapenkki tyhjänä, wuhuu!

Yksi syy valita Haikon Kartano oli myös Vanha Porvoo. Emme olleet koskaan käyneet Porvoon historiallisessa keskustassa, josta on vain muutamien kilometrien matka Haikon Kartanoon.

Kävelimme 1700- ja 1800-luvun rakennusten keskellä ja ihailimme talojen upeita värejä. Piipahdimme tunnelmallisessa kahvilassa syömässä suolaisia piirakoita ja juomassa lattea ja teetä sekä kävimme museossa.

Olisimme viihtyneet kauemminkin, mutta kiirehdimme kuitenkin Haikon Kartanoon.

Haikon Kartano Haikon Kartano

Deluxe-huoneessa skumppaa ja mansikoita

Yövyimme Deluxe-huoneessa, jossa meillä oli makuuhuone ja olohuone merinäköalalla. Haikon Kartano yllätti meidät skumpalla, suklaalla ja mansikoilla, jotka odottivat huoneessamme. Täydellinen loman alku!

Nautimme hetken hotellihuoneessamme skumpasta ja vähän toisistammekin. Emme puhuneet lapsista, mikä oli aika hieno suoritus, kun olemme olleet lapsiperhe kuitenkin jo 16 vuoden ajan.

Haikon Kartano Haikon Kartano Haikon Kartano Haikon Kartano

Kylpyläelämys ilman lapsia

Vaihdoimme hotellin kylpytakit päälle ja lähdimme tutustumaan kylpylään. Aika luksusta käydä välillä kylpylässä ihan kahdestaan ilman lapsia! Minulle oli myös elämys olla naisten puolella saunassa hetki ihan yksin.

Istuimme kaikessa rauhassa altaassa ja juttelimme. Katselimme isoista ikkunoista syksyyn heräävää luontoa värikkäine puiden lehtineen ja mietimme, miten upealta maisema näyttää muualta tulleen turistin silmissä.

Kävimme yhdessä infrapunasaunassa, höyrysaunassa ja aromisaunassa. Saunomisen jälkeen kävimme elämyssuihkussa, jossa ukkosti ja salamoi. Hauska kokemus!

Olimme kylpylässä kaikessa rauhassa, minkä jälkeen lähdimme hotellihuoneeseen. Juttelimme, nauroimme ja pötköttelimme vain sängyllä vierekkäin. Viritin kameran ja otin meistä itselaukaisimella kuvia. Nauroin miehelle, että reppana, mihin kaikkeen joudut minun kamerani vuoksi, mutta häntä vain nauratti. Tottunut jo, parka.

Haikon Kartano Haikon Kartano

Ihania värejä aamiaisbuffeessa

Vaikka Haikon Kartanossakin on hieno Kartanon ravintola, lähdimme tällä kertaa illalliselle Porvoon keskustaan. Söimme kuuden ruokalajin huikean illallisen Bistro Sinnessa.

Olimme takaisin Haikon Kartanossa kello 23 aikaan. Pohdimme ensin, että käymme hetken istumassa vielä iltaa Kartanon baarissa tai pubissa, mutta päätimmekin lähteä jo huoneeseemme.

Nukuimme aika kauan. Sunnuntai, miehen syntymäpäivän aamu, valkeni aurinkoisena. Menimme aamupalalle, jossa istuimme kaikessa rauhassa auringon tulviessa Kartanon upeisiin ruokasaleihin. Aika ihanaa luksusta syödä rauhassa ja jutella.

Haikon Kartano Haikon Kartano Haikon Kartano

Parisuhde tarvitsee irtiottoja

Koska ystävillä ei ollut mikään kiire päästä lapsistamme eroon, päätimme lähteä huoneen luovuttamisen jälkeen vielä uudestaan kylpylään. Istuimme  poreammeessa juttelemassa.

Tuntui vahvasti, että vuorokauden hotelliloma muistutti meille, miksi ylipäätään olemme yhdessä. Meillä on älyttömän hauskaa yhdessä ja kunnioitamme toisiamme. Tasapainotamme hyvin toisiamme. Mietin viikonlopun aikana myös sitä, että aloin seurustella tuon miehen kanssa, kun hän oli juuri täyttänyt 18 vuotta, ja nyt hän täytti 40. Tuntui kiitolliselta saada olla siinä hetkessä yhä yhdessä.

Kotona arki kaatui sillä tavalla päälle niin kuin nyt kolmen eri-ikäisen koululaisen perheessä voi kaatua. Selvittelimme illalla lapsen huolia ja totesimme senkin jälkeen pitkin viikkoa, että oli kyllä ihan mahtava viikonloppu. Sen voimalla jaksamme taas olla äiti ja isä, mutta emme ehkä myöskään unohda, että olemme myös rakastavaisia ja ihan älyttömän hyvä tiimi.

Oletteko te olleet koskaan hotellilomalla ihan kahdestaan?