Yli pyykkivuorten

Ihmiskoe: Näin pitkään pysyn elossa nukkumalla liian vähän

Teksti: Hanna Maaria, Yli pyykkivuorten
raha

Elän ihmiskoetta. Sen kokeen nimi on Näin pitkään pysyn elossa nukkumalla tyhmyyttäni liian vähän. En ole testissäni yksin. Suuri osa ikäisiäni työikäisiä on samassa koe-erässä mukana.

Testin jännittäviä osia ovat muun muassa Koukuttava Netflix-sarja, jota työkaveri suositteli, Jos nyt äkkiä kurkkaan vielä somen, Mitähän iltapäivälehdissä on ja Tyhjennän enää astianpesukoneen, pyykinpesukoneen ja pienet vaatteet lasten kaapeista ja leivon nämä myyjäisten mokkapalat.

Vauva- ja pikkulapsivuosina uni on monille yhtä  realistinen toive kuin lottovoitto. Vaikka unta ei ole saatavilla, jotenkin vain selviytyy päivästä toiseen. Minä olin jokaisen vauvan vauvavuotena niin väsynyt, että törmäilin seiniin. Jäin henkiin, mutta en olisi jaksanut sitä montaa vuotta putkeen. En voinut päättää olenko väsynyt vai en, mutta nykyään saan päättää sen ihan itse.

Jotenkin sitä vain jumittuu telkkarin eteen tai someen ja kello käy.

Kun lapset kasvavat, unen kanssa alkavat kilpailla ihan muut asiat kuin tissilläroikkujat ja sängystä vessaan ja juomaan loputtomia kertoja karkailevat taaperot.

Lasten mentyä nukkumaan tekee mieli istua hetkeksi rauhassa alas, syödä iltapalaa ilman kaatuneita maitolaseja, katsoa telkkaria, somettaa, urheilla tai vaikka siivota. Jotenkin sitä vain jumittuu telkkarin eteen tai someen ja kello käy.

Yhtäkkiä 20.30 onkin 23.00. Silloin pitäisi olla nukkumassa, mutta pitääkin vielä pestä hampaat, käydä suihkussa, hakea lapsen luistimet varastosta aamun liikuntatuntia varten ja – niin no, ehkä pitäisi joskus olla aikaa parisuhteessa myös seksille.

nukkuminen

Nukkuminen ei houkuta illalla

Se, että kukaan ei vaadi minulta mitään on huumetta, jolle tekisi mieli antaa pikkusormi koko yöksi.

Aika moni työikäinen, oli lapsia tai ei, tunnistaa saman tunteen, että nukkumaan ei vain malta tai osaa mennä.  Joskus yksinkertaisesti tuntuu siltä, että ei halua mennä nukkumaan siksi, että sitten se sama rumba alkaa taas alusta. Hiljaisuus ja se, että kukaan ei vaadi minulta mitään on huumetta, jolle tekisi mieli antaa pikkusormi vaikka koko yön ajaksi. Viis huomisesta, huominen on huomenna, vaik oltais jo sen puolella.

Minä pyrin käymään nukkumaan kello 22.30, mutta joskus työt ja sen jälkeen sometyöt ja myös turha somessa pyöriminen kuljettavat kelloa yli puolenyön.

Herätyskelloni soi joka aamu kuudelta. Vaikka olisin mennyt nukkumaan 22.30, sekään unimäärä ei riitä minulle. Huomaan viikonloppuisin, että tarvitsemani unimäärä olisi 9-10 tuntia. Olotila on silloin ihan erilainen kuin arkena.

Nopealla laskutoimituksella minun pitäisi mennä nukkumaan arkena kello 20-21. En ymmärrä, miten voisin sen toteuttaa karsimatta jotain erittäin oleellista arjestani. Tulen kotiin töistä kello 17-18. En millään ehtisi tehdä kotitöitä, kysellä läksyjä, jutella lasten kanssa ja jopa urheilla, jos menisin nukkumaan kello 21.

Toisaalta yritän oppia sitä, mitä moni ystäväni jo noudattaa: itseltään ei saa vaatia liikaa. Kaikkea ei saa mahtumaan yhteen iltaan. On nukuttava, että selviytyy seuraavasta päivästä.

nukkuminen nukkuminen

Uni 0n uusi musta

Uni täydentää terveelliset elämäntavat.

Kello 21 tuntuu mahdottomalta, mutta ajattelin ensi viikolla yrittää mahdollisemman monena päivänä nukkumaanmenoa kello 21.30.

Se vaatii teiniperheessä koko perheen aikataulujen kääntämistä, jos en kello 22.00 puhukaan lukiolaisen kanssa seuraavan päivän kuvioista kuten usein. Aion yrittää! Se vaatii myös isoilta lapsiltamme itseohjautuvuutta ja ehkä aiempaa nukkumaanmenoa heiltäkin.

Uni on uusi musta. Tekniikka ja tieto kehittyvät koko ajan, mutta aivomme ovat samat. Jos jo elät terveellisesti, syöt oikein ja liikut, tarvitset kokonaisuuden täydentymiseksi vielä riittävän unen.

nukkuminen

Mene nukkumaan aiemmin!

Haastan teidät kaikki kokeilemaan ensi viikolla menemään totuttua aiemmin nukkumaan! Päätä itse onko muutos puoli tuntia, tunti vai kaksi.

Tämä on siis vain teille, joiden vähäinen nukkuminen ei johdu pienistä lapsista, unettomuudesta tai vaikka sairaudesta. Se on asia erikseen.

Vinkkejä:

  • Pakkaa seuraavan päivän reput ja tee eväät jo alkuillasta, että ne eivät jää iltaan.
  • Älä pese pyykkiä niin myöhään, että valvot pyykinpesukoneen takia.
  • Pese hampaat ja kasvot yhtä aikaa kun lapset pesevät tai muuten alkuillasta.
  • Jos katsot telkkaria illalla, tee kaikki iltatoimet ennen sitä. Katso telkkaria yöpuvussa, että pääset nopeasti nukkumaan ohjelman jälkeen.
  • Aseta kännykkääsi ruutuaika. Sen avulla voit seurata, kuinka paljon olet käyttänyt kännykkää tai tiettyjä sovelluksia ja koska on aika lopettaa.
  • Mieti, mitä tärkeää sinun tulee tehdä myöhään illalla. Pärjäätkö kuitenkin ilman somen selaamista?
  • Mene hyvissä ajoin sänkyyn, jos haluat sängyssä vielä lukea kirjaa tai vaikka harrastaa seksiä.
  • Mieti, mitkä tämän illan kotityöt voit oikeasti siirtää viikonloppuun.

Hyvää yötä! Kerro, jos lähdet mukaan kokeiluun! Keskustele Instassa ja Facebookissa!

Lue myös

Vanhemmat järki käteen: koululaiset ajoissa nukkumaan, kännykät yöksi pois!

Katso mihin aikaan lapsi kannattaa laittaa nukkumaan!

Äiti on liian väsynyt nukkuakseen

Lapsi sylissä yöllä, kun muut nukkuvat

Lue myös

X