Mainos Yli pyykkivuorten

Appiukon, anopin ja lankomiesten kanssa merillä – Silja Line tarjosi parhaat 70-vuotisbileet

Teksti: Hanna Maaria, Yli pyykkivuorten

Kaupallinen yhteistyö

Silja Symphony hytti
Aava rakastaa isoja ikkunalautoja ja näkymää Promenadelle. Huomaa aina mukana olevat puput Pupsa ja Liisa, jotka vilahtavat usein esimerkiksi Instassani @hannamaariap!

Kaupallinen yhteistyö Silja Line

Vihdoinkin koitti kauan odotettu perjantai! Pääsimme tekemään sitä, mitä koko perheemme, jopa teinit, rakastavat: lähdimme risteilylle Tukholmaan!

Tällä kertaa suuntasimme Silja Linen Silja Symphonylle suurella joukolla. Lähdimme juhlimaan 70 vuotta täyttävää mieheni isää. Mukaamme lähti appivanhempien lisäksi miehen kolme veljeä sekä yhden veljen vaimo ja viisivuotias tyttö. Joukossamme oli siis lapset 5, 8, 13 ja 16 vuotta sekä kahdeksan eri-ikäistä aikuista.

Katso alla olevasta kuvasta video, mitä kaikkea voi tehdä Silja Linen risteilyllä! (Psst: Tämän postauksen lopussa risteilyarvonta!)

Silja Line Silja Symphony Silja Symphony Silja Line risteily Silja Line risteily

Silja Line: Ihana Promenade-hytti

Veimme ensimmäisenä tavarat hyttiimme. Minulla ja lapsilla oli neljän hengen Promenade-hytti, ja mies yöpyi veljiensä kanssa. Viimeksi meillä oli iso perhehytti viidelle, mutta nyt yövyimme näin, kun veljien hytissä oli tilaa.

Aava valloitti heti ihanan ikkunalaudan ja katseli Promenadelle. Saimme naapurihytistä videon, jossa serkkutyttö tuli eteen vedettyjen verhojen takaa kuin näyttämöltä ja huusi ”Laa-la-laa!” Hyvät bileet oli siis heti käynnissä naapurissakin!

Kävimme vielä ottamassa pienet serkku-vaari-painit isovanhempien DeLuxe-hytissä.

Silja Symphony hytti

Iskä, setä (ikkunassa) ja isoäiti nana seuraavat painimatsia.

FriendSHIP-rannekkeet

Saimme kaikille lapsille Silja Linen uutuuden FriendSHIP-rannekkeet. Pienellä serkulla oli pienten KIDDOS-ranneke, Aavalla JUNIORS-ranneke ja isommilla TEENS-rannekkeet.

Hyteissä odottivat pieniä rannekkeisiin kuuluvat reput ja isoja narureput. Repuissa oli eri ikäryhmille erilaisia pieniä yllätyksiä, kuten juomapullo, heijastin, pipo tai värityskirja. Lapset saivat käteen rannekkeet, joilla sai jäätelöitä ja juomia. Myös kylpylään oli rannekkeella vapaa pääsy.

Oli kätevää ja lapsista hauskaa, kun he saivat itse hakea jäätelöt Silja Landin Spice Icesta!

Aavan saama Silja Line -reppu on niin tyylikäs ja juuri minun värinen, että saatanpa salaa käyttää sitä, kun hän ei huomaa.

Silja Line Friendship Silja Line Friendship Silja Line Friendship Silja Line Friendship

Silja Landissa pallomerisukelluksia

Aava ja serkku kävivät pari kertaa Silja Landissa pallomeressä. He ottivat myös kasvomaalaukset.

Lasten kasvamisen huomaa siitä, että Silja Landin leikkipaikka ei enää ollutkaan meidän seurueelle se ykkösjuttu vaan lapset nauttivat Promenaden tunnelmasta, ruokailuista, ostoksista ja illan esityksistä. Aika aikaansa kutakin.

Oli myös ihanaa, että teinit saivat käydä kahdestaan shoppailemassa ja tutustumassa FriendSHIP-rannekkeella ”maksaen” pakohuoneeseen. Hekin tykkäsivät, kun vanhemmat eivät olleet koko ajan vieressä vaan saivat itse kerätä omia elämyksiään.

Silja Land Silja Land Silja Land

Grande Buffet vei kielen mennessään

Me olemme koko porukka suuria Silja Linen Grande Buffet -faneja! Tykkäämme siitä, että on iso valikoima ruokia, joista kaikki löytävät ihania herkkuja eikä ruokaa tarvitse odottaa. Olemme myös uskaltaneet syödä buffetissa Aavan keliakiasta riippumatta. Kysymällä on aina selvinnyt, jos joku asia on mietityttänyt hänen ruuissaan.

Porukkamme mainitsi erityisesti makuelämyksiksi hollandaisekastikkeen ja lohen, ceasarsalaatin, mädin ja kaviartin, ravut, erilaiset suolaiset mousset ja tietysti suklaavaahdon. Monen oli vaikea nimetä suosikkiaan, kun lautanen täyttyi eri herkuista kumpaankin suuntaan mennessä. Pidimme kaikesta, ja söimme todella hartaasti ja kauan. Ihanaa!

Silja Line Grande Buffet Silja Line Grande Buffet Silja Line Grande Buffet Silja Line Grande Buffet Silja Line Grande Buffet Silja Line Grande Buffet Silja Line Grande Buffet Silja Line Grande Buffet

Tanssia ja huikeita esityksiä

Illan aluksi viemme pienet tytöt discoon Starlight-yökerhoon. Toiseen suuntaan he saivat tanssia Muumipeikon ja Pikku Myyn tanssittamana ja toiseen suuntaan Harri Hylkeen muuvien mukaan.

Kävimme kävelykadulla eli Promenadella katsomassa huiman akrobatiashow´n.

Yökerhoissa viihdyimme tyttöjenkin kanssa myöhään iltaan tanssimassa ja ihastelemassa esityksiä. The Glorious Gatsby esitti kahteen kertaan illan aikana huikea tanssishow´n. Eteläafrikkalainen Il Quattro vei kaikkien naisten sydämet upealla laululla ja hienoilla tansseilla. Teini seurusteli sillä aikaa kännykkänsä kanssa, mikä nauratti meitä hirmuisesti. Häntäkin nauratti, ja sain jopa julkaista tuon kuvan.

Katso pätkä esityksistä postauksen alussa näkyvästä videosta!

Muumidisco Silja Line Silja Symphony Silja Symphony Silja Symphony
Silja Symphony

Il Quattro -kvartetti sai kaikki yli 25-vuotiaat naiset liekkeihin. Teini sen sijaan nautti juomastaan ja Snapchatista. Naureskelimme teinille myös, että jos pojat lähestyvät, niin ei kai haittaa, että poikien niskaan tulee heti hönkimään iskä, kolme setää, vaari ja pikkuveli. Haittasi kuulemma.

Silja Symphony Silja Symphony Silja Symphony Silja SymphonySilja Symphony

Shoppailua: leluja ja karkkia

Shoppailu kuuluu tietysti risteilyyn! Kiertelimme kaikki kaupat eri kokoisissa porukoissa. Katselin Tommy Hilfigerin ja Lewiksen t-paitoja sekä laukkuja. Viime kerralla ostin risteilyltä Tommy Hilfigerin käsilaukun, mutta tällä kerralla ostin vain yhden meikkijutun.

Pikkutytöt ostivat vähän leluja ja karkkia, teinit karkkia ja mies yhden viinin. Tällä kertaa meidän perheen ostokset olivat pieniä, mutta muut ostivat vähän enemmän.

Joku tuoksukin olisi voinut kyllä lähteä mukaan kotiin!

Silja Line taxfree

”Tämä haluaa tulla meille kotiin!”

”Ja tämä!”

Tukholmaan neljällä eri tavalla

Koska meidän porukkamme oli 12-henkinen ja iältään 5-70-vuotta, jakaannuimme Tukholmassa neljään eri porukkaan kiinnostusten mukaan.

Isoäiti ja meidän teini menivät Tukholman vanhaankaupunkiin shoppailemaan. He menivät sinne metrolla ja kävelivät pois. Suurin osa miesväestä vieraili Tekniikan museossa. He menivät sinne taksilla, joka maksoi jopa 50 euroa, joten he päättivät kävellä sieltä pois.

Kaksi miehen veljistä kävi muutamassa kirkossa sekä kahvilassa vanhassakaupungissa.

Minä, Aava, serkku ja serkun äiti menimme Silja Linen bussilla Junibackeniin, joka on ruotsalaisten lastenkirjailijoiden ja kuvittajien tarinoista ja kuvista rakennettu lastenkulttuuritalo.

Viisivuotiaalle serkkutytölle Junibackenin satujuna oli hirvittävän pelottava, joten sitä emme suosittele alle kouluikäisille. Erityisesti Veljeni Leijonamieli -tarinan kohtaukset pelottivat, mutta junasta ei pettymykseksemme päässyt kesken pois. Aikuisille juna oli todella hieno elämys eikä kahdeksanvuotias Aava pelännyt yhtään. Kaikki muu Junibackenissa oli oikein sopivaa tytöillemme.

Silja Line Tukholma Junibacken

Suvun yhdessäolo

Kävimme kaikki yhdessä syömässä Grande Buffetissa illalliset ja Tavolata-ravintolassa aamiaiset. Ruokailu oli paras koko porukan yhteen keräävä kokemus. Katsoimme myös yhdessä kummankin illan show´t, mutta kaikki eivät mahtuneet istumaan lähekkäin.

Vaari ja yksi sedistä katsoivat hytissä hetken jääkiekkomatsia. Pienellä porukalla käytiin Tax freessä ja pienten kanssa Silja Landissa.

Serkku ja äitinsä kävivät kylpylässä. Minä, mieheni, miehen äiti ja yksi miehen veli istuimme toisena iltana ennen illallista Promenadella lasillisella kuuntelemassa jazzia.

Mies istui veljineen iltaa ensimmäisenä iltana minun ja serkun äidin laittaessa pieniä nukkumaan ja me äidit tanssimme Starlight-yökerhossa ja New York Club and Loungessa toisena iltana miesten mentyä pienten kanssa nukkumaan.

Silja Symphony Yli pyykkivuorten

Tavolatan aamiainen, ja vaari 70 vuotta

Nautimme kumpanakin aamuna aamupalan Tavolata-ravintolassa, joka tarjoaa intiimimmän ja rauhallisemman aamiaiskokemuksen. Aamupalaan kuului lasillinen kuoharia, jonka osa meistä nauttikin aamiaisen aluksi.

Sunnuntaiaamuna, reissun viimeisenä päivänä, vietimme vaarin syntymäpäivää. Olimme tilanneet etukäteen aamiaiselle ison kakun vaarille ja koko joukolle. Kakku tuotiin pöytään, kun kävimme vinkkaamassa, kun oli sopiva hetki. Kakku todella kruunasi synttäriaamiaisen!

Kakku ja Tavolata-ravintolan henkilökunnan erinomainen palvelu kruunasivat koko meidän suvun matkan. Synttärisankari oli oikein otettu ja iloinen.

Tavolata Silja Symphony Tavolata Silja Symphony Tavolata Silja Symphony Tavolata Silja Symphony Tavolata Silja Symphony Tavolata Silja Symphony Tavolata Silja Symphony Tavolata Silja Symphony

Havaintoja Silja Linen risteilystä

Koko seurueemme havaitsi, miten siistejä ja mukavia risteilyt nykyään ovat. Kaukana on se örveltäminen ja viinanhakemiseen keskittyvä matkailu. Nykyään risteilyt ovat perheiden ja kaveriporukoiden matkoja, jotka tuovat arkeen ripauksen luksusta.

Me olimme matkalla joulun välipäivinä perjantaista sunnuntaihin. Lapset pystyivät olemaan ihan helposti yökerhossa tanssimassa kanssamme jopa lähes puolille öin asti. Emme nähneet yhtään humaltunutta risteilymatkustajaa. Minä kävin toisena iltana tanssimassa discossa puoli kolmeen asti enkä silloinkaan nähnyt ketään päissään olevaa, näin vain tanssivia ja mukavaa iltaa viettäviä nuoria ja nuoria aikuisia ja vanhempiakin.

Muutenkin lapsiperheitä oli eniten koko matkustajajoukosta. Meitä myös nauratti se, että lähtiessämme näimme vain yhden kaljakärryjen vetäjän, mutta todella monta Silja Line FriendSHIP -reppua pienellä matkustajalla. Ei mikään huono muutos risteilykulttuurissa.

Kurkkaa tästä Insta-stoorit matkastamme.

Silja Symphony

Akrobatiashow Promenadella.

Vinkit Silja Linen risteilymatkalle

Jos kyseessä on perhematka lasten kanssa, tee risteilystä täysin lasten näköinen. Unohda aikuisporukan haave alkoholista ja läpi yön tanssimisesta äläkä ajattele, että menetät sen puuttuessa jotain. Nauti lasten riemusta pallomeressä ja jäätelöannoksen edessä. Hyvästä ruuasta ja hyvästä unesta iloitsee koko perhe.

Isossa seurueessa ruokailu yhdistää parhaiten, kun muualla, esimerkiksi yökerhossa musiikkiesitysten aikana ei välttämättä saa pöytiä lähekkäin. Suosittelemme Grande Buffettia, koska sieltä löytyy ruokaa pikkulapsista vaariin asti ja myös erittäin hyvin keliaakikolle. Käykää varaamassa pöytä heti, kun saavutte laivaan. Ruokailu on myös mukava ohjelmanumero, joten ainakin yksi yhteisruokailu kannattaa järjestää isolle seurueelle. Me ainakin saimme joka kerta pöydät lähekkäin toisiaan. Lapsiperhe huom: muista ostaa ruokailu ensimmäisestä kattauksesta jo matkaa varatessa! Toinen kattaus on pikkuisille usein liian myöhäinen, ja ensimmäinen myydään nopeasti loppuun!

Silja Linen bussilla pääsee kätevästi keskustaan ja esimerkiksi Junibackeniin. Osta liput jo laivasta! Silja Linen bussissa käy myös kortti. Bussissa on runsaasti lapsille turvaistuinkorokkeita. Matka maksoi aikuiselta 5,50 euroa ja lapselta 6-16-vuotta 3,60 euroa.

Muista ottaa talviaikaan kaikille laivaan sisäkengät, kuten korkkarit, ballerinat, miesten kävelykengät tai tennarit. Talvikengillä, kuten lasten Kuomilla, ei ole kiva kävellä laivan käytävillä.

Minulla on laivassa aina vähän kylmä, kun palelen herkästi. Kannattaa varata mukaan neuletakki esimerkiksi ruokailuun myös hellekesällä ilmastoinnin vuoksi.

Synttärisankarille voi tilata ruokailun yhteyteen kakun etukäteen.

Laivan infosta ja Silja Land -leikkipaikasta voi lainata monia lapsiperheen tavaroita. Laivoilta löytyy ainakin matkasänkyjä, pottia, kerrossängyn irtolaitoja, lasten kuulosuojaimia, rattaita ja rintareppuja. Kaikkea ei siis tarvitse raahata mukana kotoa. Silja Landista saa tarroja, joilla voi laittaa lapsen vaatteeseen aikuisen puhelinnumeron siltä varalta, että lapsi eksyy.

Silja Symphony Yli pyykkivuorten

Arvonta!

Yli pyykkivuorten ja Silja Line arpovat risteilylahjakortin! Arvomme Päivä Tukholmassa -risteilyn Helsingistä A-hytissä (1-4 henkilöä). Lahjakortti on voimassa 31.5.2020 asti (ei voimassa erikoislähdöillä). Risteilyn arvo on jopa 414 euroa!

Arvon yhden risteilylahjakortin keskiviikkona 15.1.2020 kello 21.00. Arvontaan osallistuvat blogin kommenttikentässä, blogin Facebookissa ja blogin Instagramissa jätetyt kommentit. Voit osallistua halutessasi kaikissa kanavissa. Pääset somekanaviin tästä: Instagram @hannamaariap ja Facebook-sivu Yli pyykkivuorten.

Blogin kommenttikentässä on kommenttien hyväksyntä päällä, joten viestisi ei heti näy. Jätäthän yhteystietosi, että saan varmasti voittajan kiinni!