Yli pyykkivuorten

SALAATTI MAISTUU MYÖS LAPSILLE – NAPPAA PARHAAT SALAATTIVINKIT!

Teksti: Hanna Maaria, Yli pyykkivuorten
uusivuosi

Salaatti kuuluu meillä jokaiseen päivään. Yleensä syömme salaattia sekä lounaalla että päivällisellä. Usein salaatti on meillä lisuke, mutta välillä syömme salaattia myös pääruokana. Salaatilla lähtee todellakin nälkä, myös miehiltä!

Opettele syömään salaattia, niin saat tärkeitä vitamiineja ja kuituja ja opit syömään kevyemmin ja terveellisemmin. Pienille lapsille salaatti toimii parhaiten usein niin, että salaattiainekset tarjotaan jokainen eri kulhosta eikä aineksia sekoiteta.

Nappaa tästä vinkit hyvään salaattiin!

uusivuosi

Salaatti maistuu näin

* Osta salaattilinko. Meillä on Tupperwaren iso linko ja Ikean 5 euron pieni linko. Kumpikin on koko ajan käytössä. Teemme aina linkoon ison salaatin. Tarjoilemme salaatin lingosta ja säilytämme salaattia jääkaapissa siinä. Lingossa salaatti säilyy hyvänä useita päiviä.

* Valmis salaatti tulee syötyä varmemmin! Lingosta on helppoa ottaa salaatttia rasiaan evääksi töihin. Parasta on, jos ottaa kastikkeen eri astiassa mukaan eikä lisää salaatin joukkoon valmiiksi, niin salaatti ei ole liian märkää syömisen aikaan.

Perusaineina meillä on aina salaatti tai kaali sekä tomaatti ja kurkku.

* Perusaineina meillä on aina salaatti tai kaali sekä tomaatti ja kurkku. Näiden lisäksi lisäämme muuta. Alla vaihtoehtoja salaatin rikastuttamiseen.

* Jos käytät tomaattia, leikkaa vain se määrä, mikä menee kerralla ja tarjoile eri astiasta. Tomaatti kostuttaa salaattia liikaa ja saa sen pilaantumaan nopeammin.

* Jos käytät kirsikkatomaatteja, lisää ne salaattiin ja linkoon kokonaisina. Näin tomaatti ei kostuta salaattia ja salaatti säilyy pitempään hyvänä.

Lisää proteiinia, niin saat täyden aterian.

* Salaattiin voi lisätä proteiinia, kuten kinkkua, jauhelihaa, tonnikalaa, lohta, kanaa, kananmunaa, katkarapuja tai mifua. Älä lisää näitä linkoon, jos salaattia jää useammalle aterialle. Tarjoile nämä eri astiasta.

* Lisää salaattiin esimerkiksi paprikaa, vesikastanjoita, oliiveja tai viinirypäleitä. Meillä ei ole koskaan salaatissa raakaa sipulia, koska siitä ei tykkää kuin mies. Hän saa ottaa itselleen, jos haluaa.

* Maissi on hyvää salaatissa, mutta tippuu lingon pohjalle. Lisää se siis eri astiaan.

salaatti

* Lisää avokadoa, mutta älä lisää sitä linkoon vaan lautasille suoraan tai eri astiaan.

* Lisää juustoja, kuten parmesania, fetaa, mozzarellaa tai vuodenjuustoa. Älä lisää juustoja linkoon.

* Lisää siemeniä, papuja tai pähkinöitä. Nämä voivat tippua lingossa astian pohjalle, joten älä lisää näitä linkoon.

Käytä suolaisia ja rasvaisia lisukkeita harkiten.

* Joskus voi halutessaan lisätä leipäkrutonkeja, aurinkokuivattuja tomaatteja, nachoja tai paahdettua sipulirouhetta. Näitä ei kannata käyttää usein.

* Suolakurkkuja, punajuuria tai kapriksia voi lisätä kunkin annokseen eri astiasta.

* Keitetyt kasvikset, kuten parsakaali ja kukkakaali sopivat myös salaattiin. Kokeile myös porkkanaa raakana pieninä kuutioina tai keitettynä.

* Lisää halutessasi pastaa tai keitettyjä perunoita salaattiin. Älä kuitenkaan lisää niitä linkoon.

halloumi, salaatti, maissi

* Lisää hunajaa, oliiviöljyä, balsamicoa, valmiskastikkeita tai mausteita. Ihana kastike syntyy, kun sekoitat mukissa oliiviöljyä, balsamicoa, hunajaa, suolaa ja pippuria.

* Lue ravintoloiden ruokalistoja ja hae vinkkejä salaatteihin.

* Paahda uunissa parmankinkkua sekä öljyllä, suolalla ja mausteilla siveltyjä puolikkaita kirsikkatomaatteja uunissa. Ihanaa! Jos teet yhdellä pellillä, laita kinkut toiseen reunaan ja tomaatit toiseen reunaan, niin tomaateista valuva neste ei tee kinkkua pehmeäksi.

Salaattikastike saattaa tehdä salaatista kaloripommin.

* Muista, että kastikkeilla, suolalla ja rasvalla muutat terveellisen salaatin epäterveelliseksi. Älä siis huijaa itseäsi, jos tavoitteena on terveellisyys!

* Meillä yksi lapsista inhoaa tomaattia. Hänen ei tarvitse ottaa tomaattia koskaan. Muuten lapset ovat oppineet, että joka aterialla on salaattia. Usein meillä on esimerkiksi kana-tacosalaattia tai tonnikalasalaattia pääruokana.

* Meillä lapset ovat aina syöneet salaattiaineksia parhaiten tortillojen välissä, kun ainekset ovat olleet kukin omassa kulhossaan.

salaatti

Seuraajien parhaat salaatit

Nappaa ideat näistä seuraajieni salaattisuosikeista!

* Paria eri salaattia, kurkkua ja paprikaa. Tuore tomaatti tarjoillaan erikseen, kun koko perhe ei voi sitä syödä. Jotain juustoa (feta, mozzarella, vuohenjuusto, aurajuusto, halloumi), loraus oliiviöljyä ja balsamicoa. Valkosipulista salaatinkastiketta. Muu perhe laittaa oliiveja myös, minä en niitä syö. Aurinkokuivatut tomaatit minä taas saan syödä ihan yksin.

* Ihan perus kurkku, tomaatti, salaatti. Broilerin suikaleet paistan ja leipäkuutioita ruskistan pannulla. Joskus on seassa fetaa tai mozzarellaa tai paprikaa tai mitä nyt kaapista löytyy. Sinappikastike.

”Mun lempparisalaatti!”

* Kurkkua, tomaattia, salaattia, herneitä ja punasipulia ”pohjaksi”. Makaronia, fetaa ja tonnikalaa öljyssä. Mun lempparisalaatti.

* Pohjaksi salaatti, kurkku, päälle päärynä- ja mansikkalohkoja. Paistetaan reippaassa voissa vuohenjuustokiekkoja. Kun kiekot on heitetty voihin, turauta kiekkojen päälle hieman juoksevaa hunajaa. Heitä voin sekaan saksanpähkinöitä. Käännä kiekot ja paista ihan pieni hetki, hunaja palaa helposti. Kippaa kiekot ja pähkinät salaatin päälle.

tortillat

* Kurkku, tomaatti, joku salaattisekoitus, salaattijuustoo, pastaa ja hunajassa ja voissa paistettua halloumia. Jos itekseni syön, ni sit punasipulia ja tonnikalaa ja reiiiiilusti valkosipulisalaattikastiketta.

* Jääsalaatti, miniluumutomaatti, keitetty kananmuna, parmesanraaste sekä paahdettuina kananpalat, sipuli ja pekoni. Tykkään lisätä myös kurkkua mukaan. Kastikkeena Thousand island.

”Kesän paras salaatti!”

* Kesän paras salaatti: rucolaa, mansikoita, halloumia tai leipäjuustoa ja vaaleaa balsamicoa.

* Tomaatti, kurkku, paprika ja sipuli pannulla kieräytettynä suolan ja pippurin kera. Salaattia, oliiveja, grillattua kanaa ja fetaa. Päälle sirotellaan oreganoa ja sitruunapippuria.

Syöttekö te usein salaattia? Mitä laitat salaattiin?

Lue myös

Gluteeniton ja terveellinen pizzapohja porkkanasta

Pöydässä gluteeniton, laktoositon, maidoton, lihaton, kananmunaton, pähkinätön ja yksivuotias. Mitä tarjosimme?

Lue myös

X