Yli pyykkivuorten

Asiakaspalvelija: nuori tarvitsee kohteliasta ja selkeää ohjeistusta

Teksti: Hanna Maaria, Yli pyykkivuorten

Yläkouluikäinen nuori alkaa ottaa vastuuta omista asioistaan. Nuori käy itse hammaslääkärin ja lääkärin vastaanotolla. Hän etsii itse TET-harjoittelupaikan ja kesätyöpaikan. Hän hoitaa kauppa-asioita ja selvittää kouluasiansa koulun eri ammattilaisten kanssa.

Vanhemman tehtävänä on yhä useammassa asiassa vain ohjeistaa etukäteen, varmistaa, että asia on muistettu hoitaa ja esimerkiksi toimia kuskina vaikka terveyskeskukseen mentäessä.

Olen itse aika usein esimerkiksi sairaalassa asioidessani joutunut kysymään uudestaan, että oliko ohje niin, että lääkärin huoneesta lähdettyä koputan viereisen huoneen oveen ja käyn sairaanhoitaja luona ja sitten käyn labrassa kerrosta alempana ja sitten koputan taas viereiseen huoneeseen vai miten se meni. Koska olen aikuinen, kysyn rohkeasti kaikki tyhmätkin kysymykset ja pyydän, että minulle väännetään rautalangasta.

Kun aikuinen menee ensimmäistä kertaa esimerkiksi uuteen hammashoitolaan, hän miettii ovella, että pitikö käydä ilmoittautumassa, pitääkö ottaa vuoronumero ja mihin mennään istumaan. Jos aikuinen ei saa helposti asiaa selvitettyä, hän etsii jonkun, jolta kysyä. Kaikille nuorille asioiden selvittely ei ole yhtä helppoa.

Asioiden hoitamista opetteleva nuori on uuden edessä. On monta muistettavaa asiaa. Persoonasta, iästä, henkilökohtaisista ominaisuuksista ja kokemuksesta riippuen monen asian selvittely voi tuntua vaikealta, hämmentävältä, kiusalliselta tai nololta. Jokaisen nuoren ei ole helppoa kysyä ja selvittää asiaa.

Ole nuorelle kohtelias

Toivon suuresti, että jokainen lääkäri, vastaanottovirkailija, kauppias, yrittäjä ja muu asiakaspalvelija muistaa, että asiakkaana on vasta asioita opetteleva nuori. Yksikin hyvä kokemus vahvistaa valtavasti nuoren itseluottamusta. Yksikin huono kokemus voi vaikuttaa pitkään.

Asiakaspalvelija: ystävällinen ohjaus kantaa pitkälle nuoren elämässä.

Toki vanhempana opastan kaiken mahdollisen etukäteen, ja tilanteita on harjoiteltu vuosia yhdessä. Nuoren hoitaessa asioita ensimmäisiä kertoja itse toivon kuitenkin, että ammattilaiset kohtelevat nuoria erityisen kauniisti. Ammattilainen, ole rohkaiseva, ystävällinen, selkeä ja nuorta kunnioittava. Ohjeista niin selkeästi, että nuoren ei tarvitse miettiä, pitikö mennä labraan tänään vai huomenna ja oliko niin, että työnantaja soittaa vai hänkö soittaa. Kirjoita nuorelle mukaan muistilappu ja ohjeista.

Toivon, että nuorelle ollaan kohteliaita ja selväsanaisia. Toivon, että nuoren astuessa sisään esimerkiksi hammashoitolaan hänelle kerrotaan, mihin tulee käydä odottamaan ja mitä tulee tehdä seuraavaksi. Toivon, että hammaslääkäri kertoo selkeästi, mitä tekee ja myös sen, kun nuori saa lähteä ja että pitääkö hänen vielä käydä kassalla vai ei. Toivon, että nuoren sähköposteihin vastataan asiallisesti ja selkeästi.

On mahtavaa nähdä nuoren ilo, kun hän on itse hoitanut onnistuneesti kesätyöpaikan haun tai lääkärireissun eikä asioissa ole jäänyt epäselvyyttä. Nuoret tarvitsevat valtavan ison joukon aikuisia ympärilleen oppiakseen selvittämään asioita ja toimimaan itsenäisesti. Kiitos teille, että huomioitte nuoret asiakkaat!

Jaa oman nuoresi hyvä asiakaspalvelukokemus kommenttikentässä tai Ragemutseissa!

Lue myös

Ragemutsien julma testi teineille: ”Oot ihana”. Katso, miten teinit reagoivat

”En olekaan äitinä täysin epäonnistunut.” Ragemutsit-ryhmä kasvaa hurjaa vauhtia

Teini kulkee pakkasessa lenkkareissa – yritän kyllä parhaani suorittaessani äitiyttä

Lue myös

X