Mainos: Pledge ja Suomalainen Tehopesu
Mainos Hohdokasta kotoilua

Seesteinen makuuhuone takaa hyvän unen – katso univalmentajan vinkit

Hektinen arki voi vaikeuttaa nukkumista syksyllä. Laadukasta unta etsiessä on hyvä panostaa kutsuvan siistiin ja seesteiseen makuuhuoneeseen.
Vinkkejä parempaan uneen

Syksy on monille herkkäunisille helpotus, kun valon määrä vähenee ja melatoniinin eritys kehossa lisääntyy. Toisaalta syksy tuo tullessaan myös kiireen ja stressin. Arjen hektisyys voi vaikeuttaa unen tuloa iltaisin, kun keho käy ylikierroksilla. Kiireet voivat saada myös kehon kaipaamaan enemmän unta.

Miten satsata unen laatuun ja saada paremmin unen päästä kiinni? Univalmentaja, Life Coach ja sosiaalipsykologi Katía Uusikartano Elossa-yrityksestä vastasi kysymyksiimme hyvästä unesta.

Kuinka paljon aikuisen tulisi saada unta?

Se on hyvin yksilöllistä, mutta yleensä seitsemästä yhdeksään tuntia. Tietotyöläisen aivot ovat aikamoisessa rasituksessa, joten heidän tulisi saada unta kahdeksasta yhdeksään tuntia.

Liian vähäinen uni vaikuttaa kognitiivisiin kykyihin, kuten muistiin, oppimiseen ja ongelmanratkaisukykyyn. Nukkuminen pitää yllä myös hormonitasapainoa ja aineenvaihduntaa. Jos ei saa riittävästi unta, elimistö ei palaudu ja vastustuskyky heikkenee.

Uni säätelee myös tunne-elämää ja liian vähäinen uni voikin näkyä mielialavaihteluina.

Miten makuuhuoneen siisteys vaikuttaa uneen?

Siisti, puhdas, raikas ja seesteinen makuuhuone edesauttaa hyvää unta. Tunkkaiseen ja sotkuiseen makuuhuoneeseen ei tee mieli mennä nukkumaan.

Makuuhuoneesta kannattaakin tehdä kutsuva paikka. Kun tavarat ovat ympärillä järjestyksessä ja pinnat puhtaat sekä raikkaat, on makuuhuoneeseen miellyttävämpi käpertyä unille.

Tyynyt, peitot ja matot kannattaa tampata ja pestä säännöllisesti. Pyyhi pölyt pinnoilta ja imuroi myös sängyn alta.

Makuuhuoneen puhdistus

Pyyhi lika ja pöly lattioista

Lattian pesu raikastaa makuuhuoneen, kun lattialla oleva pöly ja lika poistuvat. Säännöllinen pesu suojaa lattiaa ja estää lian pinttymistä. Muista aina valita omalle lattiamateriaalille sopiva pesuaine. Pledge -tuoteperheestä löytyvät pesuaineet parketti-, laminaatti-, muovi- ja kivimateriaaleille.

Pledge Parketti & Laminaattipesu

Raikastuoksuinen pesuaine pesee parketti- ja laminaattilattiat kiiltävän puhtaiksi. Tuote soveltuu lakatuille puulattioille ja laminaateille. Parketti- & Laminaattipesu vähentää laminaatin staattisuutta, jolloin lattia hylkii tehokkaammin pölyä.

Pledge Muovi- & Kivipesu

Pledge Muovi- & Kivipesu sopii kaikkien muovi-, kivi- ja klinkkeripintojen puhdistamiseen, hoitamiseen ja raikastamiseen. Tuotetta ei tarvitse huuhdella.

Tutustu Pledge-tuotteisiin!

Miten unirytmi vaikuttaa nukkumiseen?

Oman unirytmin tunnistaminen on avaintekijä unettomuuden hoidossa. Sitä kannattaa pysähtyä kuuntelemaan. Unirytmin pitäisi olla mahdollisimman säännöllinen riippumatta siitä, mikä viikonpäivä on.

Elämme unirytmin suhteen noin puolentoista tunnin sykleissä. Kun unislotti illalla tulee ja sen huomaa, varsinkin herkkäunisen kannattaa mennä silloin nukkumaan, sillä seuraava tulee yleensä vasta puolentoista tunnin kuluttua.

Myös herääminen tulisi tapahtua unisyklin lopuksi. Valitettavasti herätyskello saattaa herättää keskellä unisykliä tai kesken syvän tai REM-unen.

Pese säännöllisesti matot

Likainen matto saattaa olla epämiellyttävien hajujen syy. Makuuhuoneen maton säännöllinen pesu takaa sen, että saat nauttia raikkaasta huoneilmasta.

Suomalainen Maton Tehopesu

Ympäristöystävällinen Suomalainen Maton Tehopesu pesee matot puhtaaksi ja jättää raikkaan tuoksun. Biohajoava pesuainetiiviste ei sisällä vesistöjä rehevöittäviä fosfaatteja.  Väritön pesuneste huuhtoutuu helposti eikä jätä väriraitoja mattoon.

Tutustu Suomalainen-tuotteisiin!

Millainen on hyvä uniympäristö?

Makuuhuoneen tulisi olla viileä, pimeä ja hiljainen. Suositeltu lämpötila on 18-21 astetta ja makuuhuone kannattaa tuulettaa ennen nukkumaan menoa. Erityisesti kesäisin kannattaa käyttää pimennysverhoja ja unimaskia. Korvatulpat ovat hyvä apu, ja joskus voi olla tarpeen kuunnella esimerkiksi rentoutusmusiikkia tai kohinaa, joka blokkaa häiritsevät äänet ulkopuolelta.

Hyvä sänky, tyynyt, vuodevaatteet ja uniasu ovat tärkeitä. Laadukas sänky ja tyyny tukevat unta, kun taas miellyttävät vuodevaatteet ja uniasu tuovat ripauksen nukkumisen luksusta.

Vinkkejä parempaan uneen

Miten rauhoittaa levoton mieli iltaisin?

Paria tuntia ennen nukkumaanmenoa kannattaa alkaa rauhoittaa sekä kehoa että mieltä. Siihen tulee löytää omat keinot: joku meditoi, toinen kirjoittaa huolipäiväkirjaa. Voi joogata, venytellä, käydä happihyppelyllä tai katsella televisiota. Jotkut käyvät avannossa, toiset kuumassa kylvyssä.

Erityisesti kannattaa välttää sinistä valoa ja kiihdyttäviä keskusteluja. Somen selaaminen on hallitsematonta ja sieltä voi tulla vastaan mitä vain. Suuret tunteet eivät tee hyvää juuri ennen nukahtamista.

Lisäksi on tärkeää yrittää palautua rasituksesta jo päivän aikana lyhyillä tauoilla. Jos painaa täysillä iltaan ja sitten yrittää käydä yhtäkkiä nukkumaan, unen saaminen voi olla vaikeaa.

 

 

Hohdokasta kotoilua - kaikille jotka rakastavat kotiansa. Tämän sivuston sisällöstä vastaa Transmeri. Transmeri on suomalainen perheyritys, jolla on pitkät perinteet onnistuneiden tuotelanseerauksien ja merkittävien markkina-asemien luomisessa

X