Liikunta

Tanssi itsesi terveeksi! 10 hyvää syytä panna jalalla koreasti

Sykkiikö sinunkin sydämesi tanssille? Hyvä niin! Tanssi on aktiivisuustutkimusten mukaan yksi parhaimmista terveyttä edistävistä liikuntamuodoista.
26.10.2018 Teksti: Hilppa Alanko Kuvat: iStock

Tanssitpa sitten tangoa, rockia, paritanssia tai omaksi iloksesi, se kannattaa silti aina. Tanssissa yhdistyvät liikunta- ja kuntovaikutukset, mutta myös sosiaalisuus, yhteisöllisyys sekä aivojen aktivointi. Listasimme 10 terveyteen liittyvää syytä panna jalalla koreasti.

1. Vahvistaa luita

Mitä enemmän hypähtelyä, sitä vahvemmat luut. Tanssi vahvistaa luita, sillä tanssiessa luihin kohdistuu iskuja, suunnanmuutoksia ja tärähdyksiä.

2. Kehittää kehonhallintaa

Tanssiessa opit hallitsemaan kehoasi. Tanssi kehittää tasapainoa, koordinaatiokykyä, lihasvoimaa ja liikkumisvarmuutta.

3. Parantaa muistia

Tanssiminen on mainiota työtä paitsi keholle myös aivoille. Musiikki ja erityisesti musiikin tahtiin liikkuminen tekee hyvää aivoille aktivoimalla niitä. Musiikin tahtiin tanssiminen voi jopa vähentää riskiä sairastua dementiaan.

4. Lisää notkeutta ja liikkuvuutta

Tanssiminen vaatii notkeutta ja liikkuvuutta. Ei siis ole ihme, että nämä kaksi kehittyvät tanssin lomassa.

5. Lievittää stressiä

Stressaako? Ei muuta kuin tanssikengät jalkaan ja karkeloimaan! Tanssiminen vapauttaa mielihyvää tuottavia endorfiineja ja lievittää näin tutkitusti stressiä.

6. Edistää sydänterveyttä

Tanssi saa sydämen sykkimään ja hien pintaan. Tanssi on aerobista liikuntaa, ja aerobinen liikunta edistää sydänterveyttä. Siksi tanssi onkin mainio liikuntamuoto esimerkiksi niille, joilla on sukurasitteena sydän- ja verisuonitauteja.

7. Auttaa painonhallinnassa

Haluatko pudottaa painoa tai säilyttää timmit linjasi? Tanssiminen on loistavaa rasvanpolttoliikuntaa.

8. Antaa energiaa

Tanssiminen nostaa energiatasoa. Joraile siis itseesi puhtia.

9. Parantaa sosiaalista itsetuntoa

Tanssimisen parhaita puolia ovat sosiaalisuus ja yhteisöllisyys. Tanssitunneilla tapaa väistämättä uusia ihmisiä ja paritanssissa on jatkuvassa vuorovaikutuksessa parin kanssa. Ei siis ole ihme, että tanssiminen parantaa sosiaalista itsetuntoa ja tekee sosiaalisesti rohkeammaksi.

10. Mieliala kohenee

Tanssi vapauttaa mielihyvää tuottavia endorfiineja, jotka paitsi lievittävät stressiä myös nostavat mielialaa – tanssin ilo on siis totista totta.

Lähteet: CNN, Duodecim, Everyday Health, Keventäjät, Time, TS Hyvinvointi, Yle

Lue myös

Suosittelemme