Ihmiset ja suhteet

Koko perheen kanssa ravintolaan

Teksti: Anna.fi

Ulkona syömistä ei tarvitse unohtaa perheenlisäyksen jälkeen. Pikaruokaloiden lisäksi lapset ovat useimmiten tervetulleita asiakkaita myös ”parempiin” ravintoloihin. Ravintolaillallinen sujuu, kunhan huomioi muut asiakkaat ja muistaa pari hyvää kikkaa.

Koko perheen kanssa ravintolaan

Onko lapsiperheen unohdettava ulkona syöminen ja sukellettava muutamaksi vuodeksi Piltti-purkkien ja keittiön pöydän ääressä kiireessä syötävien einesten maailmaan? Ei välttämättä. Moni ravintola on Suomessakin alkanut panostaa lapsiystävällisyyteen. Lasten kanssa ulkona syöminen sujunee, kunhan tekee muutamia kompromisseja ja muistaa niin lapsen tarpeet kuin muut asiakkaatkin.

Koko perheen kesken ravintolaan mentäessä pöytävaraus on ensisijaisen tärkeä. Lasten kanssa ei noin vaan lähdetä etsiskelemään uutta ravintolaa, jos suunniteltu illallispaikka onkin tupaten täynnä. Varauksen yhteydessä on hyvä mainita, että asiakkaaksi on tulossa myös lapsia. Pöytä pitää varata savuttomalta puolelta ja henkilökuntaa on muistutettava syöttötuolista.

Kun ravintolaan on lopulta päästy ja tilausta tehdään, kannattaa muistaa, että useimmat ravintolat ovat joustavia. Monien perheravintoloiden ongelmana ovat lapsille suunnatut ruokalistat – ainakin, jos ei halua opettaa lapsiaan siihen, että juhlahetkeen kuuluvat iänikuiset ja epäterveelliset ranskalaiset ja nakit. Lapselle voi tylsien lastenannosten sijaan pyytää pienennetyn version aikuisten annoksesta, ja ranskalaisetkin voi vaihtaa terveellisempään vaihtoehtoon.

Älä odota lapselta liikoja, vaan jousta myös itse

Vanhemman painajainen on ravintolassa hepulin saava jälkikasvu. Vaikka kuinka haluasi opettaa lapselleen sulavaa ravintolakäyttäytymistä, lapsi on aina lapsi. Aikuinen toki malttaa hermonsa, vaikka annoksen saapumisessa kestäisi, mutta lapselta ei voi odottaa kovin pitkää nälän sietokykyä, ravintolassakaan. Joskus voikin olla hyvä syödä välipalaa ennen ravintolaan lähtöä. Lapsen kanssa kannattaa käydä myös etukäteen läpi, mitä ravintolassa oikein tapahtuu ja kuinka siellä toimitaan.

Vaikka lapsen näkökulmaan on tärkeää samastua, myös toiset asiakkaat pitää tietenkin huomioida. Muut asiakkaat ovat maksaneet ateriastaan ja rentoutumisestaan siinä missä lapsiperhekin, eivätkä toiset ruokailijat varmasti innostu ympäri lattiaa kirmailevista pikkuisista. Lapselle on yleensä vaikeaa pysyä pitkään samassa paikassa, mutta silloin on jätettävä väliin alku- tai jälkiruoka ja syötävä hieman lyhyemmällä kaavalla. Lapsen kanssa pitkä ravintolailta ei yksinkertaisesti onnistu samalla tavalla kuin aikuisten kanssa, eikä lapselta sellaista tarvitse odottaa. Lasten kuuluu toki oppia, että ravintolassa ei leikitä ja peuhata, ainakaan, jos paikassa ei ole lapsille erityisesti varattua leikkinurkkaa. Aikuisen tehtävä taas on muistaa, ettei lapselta vaadita liikoja.

Vaikka Suomessa lapsiystävällisyys ei ole vielä saanut kunnolla jalansijaa, yrittäjien kannattaisi ottaa mallia ulkomailta. Esimerkiksi Yhdysvalloissa lapsiystävälliset ravintolat ovat jo oikea bisnes. Lapseen osataan suhtautua asiakkaina siinä missä aikuisiin sinkkuihinkin. Suomessa ainakin Tampereen ravintoloita esittelevä Huviopas.net on listannut sivuillaan Tampereen seudun lapsiystävälliset ravintolat. Ravintoloiden lapsiystävällisyyden kehittämisessä tärkeää onkin palaute. Jos lapsiperheen ravintolassa saama palvelu on hyvää ja joustavaa, kannattaa muistaa antaa asiasta ravintolalle myönteistä palautetta – sekä tietenkin laittaa puskaradio laulamaan.

Jutun lähteenä on käytetty Mannerheimin Lastensuojeluliiton Tukea vanhemmille -sivustoa.

Tukea vanhemmille

Ellit Ps. Millainen on lapsiystävällinen ravintola?

– Henkilökunta on joustavaa, osaavaa ja lapsimyönteistä
– Savuttomalla puolella riittää tilaa
– Syöttötuoleja on tarpeeksi
– Lapsille on tarjolla laadukasta ja terveellistä ruokaa
– Lapset voivat syödä myös ”aikuisten” ruokaa lasten annoksina
– WC on tilava
– Ravintolassa voi olla myös leikkinurkka. Parhaimmassa tapauksessa lapset viihtyvät ilman puuhapaikkojakin.

Teksti: Veera Luoma-aho / A4 Media Oy (16.2.2006)

X